Pysäköintipaikkojen ja tierakentamisen hinta

Heh. :D Tämä oli hyvä juttu. Suomen ensimmäinen tietullitunneli?
Tästä en ollutkaan kuullut vielä. Erittäin mielenkiintoista.

Tosiasiassahan tuo systeemi on jo keskustatuunneli, sillä kompleksissa muodostuu yhteys ”vanhaan” itäiseen keskustatunneliin, ja Ruoholahdesta voi päästä maan alla Kaisaniemeen. Sitä en tiedä, miten tätä yhteyttä on mahdollista käyttää, mutta tiedän, että se on olemassa. Yhteydestä ei tietenkään kummemmin toitoteta, sillä sehän tekisi keskustatunnelin tarpeettomaksi. Sen verran on kuulemma kuitenkin ”varauduttu pahimpaan”, että reikä on tahallaan tehty niin pieneksi, ettei siitä pääse kuorma-auton kokoisella laitteella.

Muuten olen Temen kanssa täysin samaa mieltä, että pysäköinti Helsingissä on yksinkertaisesti liian halpaa. Toisin sanoen autopuolue on vain järjestänyt itselleen subventiota muilta ja lisäksi vielä pilaa muiden kaupunkiympäristön.

Antero
 
Tästä en ollutkaan kuullut vielä. Erittäin mielenkiintoista.
Yhteydestä ei tietenkään kummemmin toitoteta, sillä sehän tekisi keskustatunnelin tarpeettomaksi. Sen verran on kuulemma kuitenkin ”varauduttu pahimpaan”, että reikä on tahallaan tehty niin pieneksi, ettei siitä pääse kuorma-auton kokoisella laitteella.

Kyse on kyllä on kyllä hiukan eri luokan yhteydestä. Keskustatunnelin tapauksessa suunnitellaan nelikaistaista Kehätien tyyppistä läpiajo- ja kokoomaväylää. Pysäköintitunneleita ei taas ole suunniteltu voimakkaampaan käyttöön.
 
Kyllä pienimuotoisemmallakin keskustatunnelilla voidaan autoja viedä pois kaduilta. Nykyisten katujen kapasiteetti autoille kun ei ole kovinkaan massiivinen, ei kovin nopeaa tai leveää tunnelia tarvitse niitä korvaamaan kokonaan. Ruoholahti-Kaisaniemi-tunneli yhteydellä myös Kampin/Forumin parkkihalliin voisi siis korvata kokonaan Mannerheimintien ylittävän autoliikenteen, jolloin erityisesti Sokoksen ympäristöä voisi ottaa jalankulku- ja joukkoliikennekäyttöön.

Sääli, ettei keskustatunnelipuolueella ole mitään intressejä viedä autoja pois kaduilta.
 
Kyse on kyllä on kyllä hiukan eri luokan yhteydestä. Keskustatunnelin tapauksessa suunnitellaan nelikaistaista Kehätien tyyppistä läpiajo- ja kokoomaväylää.
Keskustatunneli on kuitenkin 2-kaistainen keskustan alittava katu, jolla ei tule olemaan bussi- eikä kuorma-autoliikennettä turvallisuussyistä. Suunnitelmista on julkista tietoa ihan tarpeeksi.

Liittymien kohdalla kyllä näyttää siltä, että kyse olisi kovinkin monikaistaisesta kadusta. Mutta liittymärampit eivät ole kaistoja, vaikka ne sekoittumisalueena olisivatkin jatkuvia kahden risteyksen välillä.

Antero
 
Autopaikat hieman tuottavat rahaa pysäköintimaksuina (ja sakkomaksuina). Itse autoilu tuottaa taas verotuloja. Voisiko joukkoliikennehankkeiden kustannuksiin laskettavat kaivonkannensiirrot johtua siitä etteivät veronmaksajat halua kustantaa autottomille joukkoliikennettä oven eteen. Joukkoliikenne kun on jo nyt paljon tuettua, ostetaan ostoliikennettä kannattamattomille reiteille ja vielä alennetaan matkustuksen hintaa kuukausilipuilla.
 
Joukkoliikenne on kaupunkien investointikohde, johon investoidaan koska kaupunki ei toimi ilman sitä. Nykyäänkin Helsingin ja ympäristön liikenne perustuu merkittävästi joukkoliikenteeseen. Koska syystä tai toisesta kaupunkia silti rakennetaan henkilöautomyönteisesti, joukkoliikennettä pitää tukea -- eihän sillä ole perustuksia jonka päällä toimia itsekannattavasti. Silti sitä tarvitaan, ja katuihin investoimalla tappioita voi vähentää.

Autoilusta verot menevät lähinnä valtiolle. Koska autoilusta ei kaupunki nettoa suoraan, niissä ilmeisesti rakennetaan autoilulle pohjaa korkeatuloisia asukkaita kalastaessa: eihän kukaan bussilla mene, jos on varaa autoon. Jos on varaa autoon, on myös työssäkäyvä kunnon kansalainen. Lisäksi varmaan puoluekuri: valtiotason politiikka vuotaa myös paikallispolitiikkaan.

Toimiva, haluttava ja itsekannattava joukkoliikenne edellyttää raiteita kadulla sekä tiivistä ja monipuolista kaupunkia sen ympärillä.

p.s. Kaivonkansia ei nykyään siirretä riittävästi. Koko ajan bussit pääsevät tärähtämään milloin minkäkin kaukolämpöputken kätevästi rengasuran kohdalla oleviin huoltokaivoihin.
 
Joukkoliikenne on kaupunkien investointikohde, johon investoidaan koska kaupunki ei toimi ilman sitä. Nykyäänkin Helsingin ja ympäristön liikenne perustuu merkittävästi joukkoliikenteeseen. Koska syystä tai toisesta kaupunkia silti rakennetaan henkilöautomyönteisesti, joukkoliikennettä pitää tukea -- eihän sillä ole perustuksia jonka päällä toimia itsekannattavasti.
Ja tosiasiassahan autoiluakin tuetaan. Arvelen, että hyötyyn nähden huomattavasti enemmän kuin joukkoliikennettä. Autopuolue ei tätä kuitenkaan myönnä, eikä autoilun saamaa tukea missään lasketa. Autoilijat myös vetoavat siihen, ettei autoilun tuki ole mitään tukea, koska ”autolla kulkee kaikki” (Autoliiton slogan), joten jos kaikki maksavat, kaikki myös saavat eli maksajat maksavatkin itselleen eikä kukaan saa mistään mitään tukea.

Tietulli- ja pysäköintimaksuesimerkit osoittavat, että autoilu on tyypillinen alihinnoiteltu (=tuettu) hyödyke, jota käytetään enemmän kuin on tarpeen. Muuten eivät autoilun määrät laskisi voimakkaasti kun sille asetetaan hinta.

Antero
 
Joku ehdotti asukaspysäköinnin hyödyntämistä halvan pakettiauton avulla varastotilana.

Pysäköintiruutuja voi käyttää myös parkkipaikkapiknikkiin. Tosin poliisin mielestä ei.

Ehkä tuo olisi ollut hyväksyttyä jos piknik olisi ollut pikupin lavalla. Tai porukalla olisi ollut allaan kuormalava mitoiltaan 2x5 m jossa rullat nurkissa.
 
HS Miksi / Komisario Hietala? sanoi:
Uskotko, että partio olisi puuttunut asiaan, jos ruudussa olisivat olleet pyörät eikä piknikporukkaa?
"Varmasti ei olisi puuttunut. Epäilen, ettei olisi puuttunut muutenkaan, ellei joku kansalainen olisi ilmoittanut, että parkkipaikat ovat täynnä polkupyöriä ja piknikväkeä."
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Poliisi+hääti+piknikin+pois+parkkiruudusta/HS20090812SI1KA02qnp
Heh. Viime kesänä meni käsittääkseni ongelmitta Fabianinkadulla. En oikein tiedä mitä olen mitä tällaisesta toiminnasta, hauska tempaus toki, mutta en toisaalta ole ihan vakuuttunut että tämän tyyppinen v****ilu on kovin rakentavaa. Toisaalta olisi mielenkiintoinen ajatus keksiä uusiokäyttöä vanhoille pakettiautoille tai peräkärryille, ei kun asukaspysäköintilupa ja paikalle yksityisbaari, taukotila, taidenäyttely, sauna, kasvihuone, tms. mitä sitä nyt voi autoon rakentaakin pystyyn.
 
Pysäköintiruutuja voi käyttää myös parkkipaikkapiknikkiin. Tosin poliisin mielestä ei.
Olen kyllä tässä asiassa poliisin kanssa eri mieltä. Pysäköintiruutuun voisi tulla piknikille myös moottoripyörällä, joka vie suunnilleen yhtä vähän tilaa kuin polkupyörä ja jättää mukavasti paikan piknikin pitoon. Silloinko sama poliisi ei olisi häätänyt porukkaa pois? Tai jos piknikille olisi ajettu mopoautolla tai Smartilla, kumpikin jättää yli puolet ruudusta ruokailukäyttöön.

Lainsäädännön periaate on, että saa tehdä mitä ei ole kielletty. Ei missään ole kielletty pysäköimästä polkupyörää parkkiruutuun. Eikä missään ole kielletty käyttämästä pysäköinnistä yli jäävää tilaa piknikiin. Mutta voin arvata, että jos piknikporukka valittaa siitä, että poliisi esti maksetun pysäköinnin käyttämisen, niin alta viikossa säädetään pykälä jossa asia kielletään ja tämä tapaus jää viimeiseksi lailliseksi parkkiruutupiknikiksi. Onhan se kuitenkin pyhäinhäväistystä käyttää autoille varattua tilaa ihmisiä varten.

Antero
 
Kaupungillahan on usein ollut jonkin pornoluolan mainoslimousine joka on pysäköity väärin näkyvälle paikalle. Omistaja saa parkkisakon hinnalla hyvän mainostilan käyttöönsä.

Vastaavasti voisi joku innovatiivinen yrittäjä alkaa sabotoida kilpailijansa bisneksiä pysäköimällä tämän lähellä olevat parkkiruudut täyteen polkupyöriä. Suomalaiselta yrittäjäluonteelta tämäkin onnistunee helposti.

Jos paikkaliput olisivat halvempia, voisi vastaavaa voisi kokeilla myös junissa. Rauhaa ja yksinäisyyttä arvostava matkustaja voisi ostaa koko vaunun paikat (muttei matkalippuja). Asemien säilytyslokerot ovat ehkä liian kalliita mutta pelkällä panttikolikolla toimivia markettien kassilaatikoitakin voi huvikseen käydä varailemassa aamulla itselleen vaikkei mitään järkevää niissä säilyttäisikään. Eihän sitäkään ole missään kielletty. Vielä.
 
Vihastukoon. Korotus on niin pieni.

Jos eivät vihastu, seuraava askel voisi olla asukaspysäköinnin kustannusten jyvittäminen yksinomaan lupiin. Samalla asuntoihin kohdistuvaa verotusta pudotettaisiin likimain saman verran. Hyvän tahdon nimissä voisi vaikka tarjota vartioitua teollisuusaluepysäköintiä bussiyhteyden päässä niille, joilla ei oikeasti ole tarvetta päivittäiselle autoilulle.
 
Takaisin
Ylös