- Liittynyt
- 3 Marraskuu 2008
- Viestit
- 77
Eräitä firmojen ja laitosten nimiä ei saisi käyttää ollenkaan:
Lukuisien ammattikorkeakoulujen lukemattomia toimipisteitä on pitkin Tamperetta ja Pirkanmaata, ja muuallakin Suomessa. TaYS:in lähellä oleva tunnetaan edelleen nimellä Teku.
Nokia-konsernin toimipisteitä vilisee, ja eräs naapurikaupunki on ottanut nimen firman mukaan, vai kuinka se oli.
Minulta on monesti kysytty: "Meneeks tää Siwan pysäkille?" Melkein aina olen saanut vastata, että linja menee suunnilleen yhtä monen Siwan ohitse kuin kaikki muutkin linjat.
Jos firma vaihtaa nimeä, tai loppuu, ei pysäkin nimeä tarvitse vaihtaa. "Oskarinhovi" olisi paljon parempi kuin "Itsenäisyydenkatu nn". Voisi se tietysti olla myös "Salhojankatu". Molemmilla puolilla Itsenäisyydenkatua.
"Hämeen Kuljetus" voisi olla "Mittaritehdas". Toisella puolella Sarankulmankatua on nyt "Metso". Metso-konsernilla (ent. Valmet) on toimipisteitä ympäriinsä, ja suurin osa tamperelaisista tarkoittaa Metson pysäkillä Pääkirjastoa
"Rukkamäentie", ilman numeroa, on kahden pysäkkiparin nimenä. "Peltsun koulu" ja "Pähkinämäki" toimisi paremmin. Pähkinämäki on lähin kartalta löytyvä maastokohde. Pähkinämäenkatu tosin päättyy Lempääläntiehen, eikä liity Rukkamäentiehen.
"Ravirata" on nimenä pysäkillä, jolle paremmin sopisi nimeksi "Ylägrilli". Grilli on tainnut olla saman nimisenä paikalla jo ennen raviradan rakentamista, enkä usko että nimi aivan pian vaihtuu. Puolentoista kilometrin päässä, naapurikaupungin puolella, raviradan pääportilla on muistaakseni "Teivo, Mikkola"-niminen pysäkki, jonne on Tampereen keskustasta aivan eri taksa kuin "Ravirata"-nimiselle pysäkille.
"Rantatie" on Höytämössä ja Paasikiventiellä.
Duplikatit ja epäjohdonmukaisuudet pitäisi poistaa. Samoin ylipitkät pysäkinnimet. Ylipitkät pysäkinnimet johtuvat pitkälti Tampereen kadunnimikäytännöstä, jossa tarkoituksellisesti vältetään alle 15 kirjaimen mittaisia nimiä. Ihme, kun Kivikirkonkatua ei vielä ole muutettu Munapuolenahteen puistokaduksi.
Maaseudulla olevat nimettömät pysäkit pitäisi nimetä lähimmän suurehkon maastokohdan nimen mukaan. Radanvarsitiellä VR:n nimistön mukaan, eikä niinkuin ennen Pasilassa ruotsiksi. Tienviitassa luki "Pasila - Böle", aseman nimi oli "Pasila - Fredriksberg"
Firmoille voisi myydä pysäkin nimiä. Siitä olisi hyötyä sekä matkustajille että firmoille.
Pysäkkipäreisiin pitäisi jotenkin merkitä, viekö linja keskustaan vai maalle päin, erityisesti tieosuuksilla, joilla vastakkaisiin suuntiin menevät bussit vievät Keskustorille.
Lukuisien ammattikorkeakoulujen lukemattomia toimipisteitä on pitkin Tamperetta ja Pirkanmaata, ja muuallakin Suomessa. TaYS:in lähellä oleva tunnetaan edelleen nimellä Teku.
Nokia-konsernin toimipisteitä vilisee, ja eräs naapurikaupunki on ottanut nimen firman mukaan, vai kuinka se oli.
Minulta on monesti kysytty: "Meneeks tää Siwan pysäkille?" Melkein aina olen saanut vastata, että linja menee suunnilleen yhtä monen Siwan ohitse kuin kaikki muutkin linjat.
Jos firma vaihtaa nimeä, tai loppuu, ei pysäkin nimeä tarvitse vaihtaa. "Oskarinhovi" olisi paljon parempi kuin "Itsenäisyydenkatu nn". Voisi se tietysti olla myös "Salhojankatu". Molemmilla puolilla Itsenäisyydenkatua.
"Hämeen Kuljetus" voisi olla "Mittaritehdas". Toisella puolella Sarankulmankatua on nyt "Metso". Metso-konsernilla (ent. Valmet) on toimipisteitä ympäriinsä, ja suurin osa tamperelaisista tarkoittaa Metson pysäkillä Pääkirjastoa
"Rukkamäentie", ilman numeroa, on kahden pysäkkiparin nimenä. "Peltsun koulu" ja "Pähkinämäki" toimisi paremmin. Pähkinämäki on lähin kartalta löytyvä maastokohde. Pähkinämäenkatu tosin päättyy Lempääläntiehen, eikä liity Rukkamäentiehen.
"Ravirata" on nimenä pysäkillä, jolle paremmin sopisi nimeksi "Ylägrilli". Grilli on tainnut olla saman nimisenä paikalla jo ennen raviradan rakentamista, enkä usko että nimi aivan pian vaihtuu. Puolentoista kilometrin päässä, naapurikaupungin puolella, raviradan pääportilla on muistaakseni "Teivo, Mikkola"-niminen pysäkki, jonne on Tampereen keskustasta aivan eri taksa kuin "Ravirata"-nimiselle pysäkille.
"Rantatie" on Höytämössä ja Paasikiventiellä.
Duplikatit ja epäjohdonmukaisuudet pitäisi poistaa. Samoin ylipitkät pysäkinnimet. Ylipitkät pysäkinnimet johtuvat pitkälti Tampereen kadunnimikäytännöstä, jossa tarkoituksellisesti vältetään alle 15 kirjaimen mittaisia nimiä. Ihme, kun Kivikirkonkatua ei vielä ole muutettu Munapuolenahteen puistokaduksi.
Maaseudulla olevat nimettömät pysäkit pitäisi nimetä lähimmän suurehkon maastokohdan nimen mukaan. Radanvarsitiellä VR:n nimistön mukaan, eikä niinkuin ennen Pasilassa ruotsiksi. Tienviitassa luki "Pasila - Böle", aseman nimi oli "Pasila - Fredriksberg"
Firmoille voisi myydä pysäkin nimiä. Siitä olisi hyötyä sekä matkustajille että firmoille.
Pysäkkipäreisiin pitäisi jotenkin merkitä, viekö linja keskustaan vai maalle päin, erityisesti tieosuuksilla, joilla vastakkaisiin suuntiin menevät bussit vievät Keskustorille.