Hengissä olevan firman nimen käyttö on hieman arveluttavaa. Joku Valmet voi yhtäkkiä muuttaa nimensä Metsoksi ihan vaan jonkin Helsingin Pörssissä tapahtuneen jutun takia. Jos Lielahden Prisman lähellä ei ole nimettyä maastokohtaa, puoltaa nimi paikkaansa.
Totta näin, mutta joku Turvesuonkatu 2 ei ole ollenkaan hyvä nimi, koska ihmisillä ei välttämättä ole mitään käsitystä, mistä päästä Turvesuonkadun tai minkään kadun numerointi alkaa. Varsinkin, kun toisella puolella katua pysäkin nimi on jotain ihan muuta.
Ja onhan Pispalassakin pysäkki nimeltä Pulteri…
Toisaaltahan voidaan ajatella, että tietyt nimet, kuten Sarvis tai Valmet jäävät elämään alueella, edelleenkin puhutaan Lokomon alueesta vaikka firma kuuluu nykyisin Metso-konserniin. Finlayson ja Tampella tunnetaan ehkä jo paremmin kaupunginosina kuin teollisuuslaitoksina, ainakin nuorimpien tamperelaissukupolvien kielenkäytössä.
"Oskarinhovi" olisi paljon osuvampi nimi Teiskontien itäpään pysäkkiparille, kuin nykyinen Isenäisyydenkatu nn, josta yksilöivä loppuosa ei edes mahdu näyttötauluun. Onhan toisessa päässä keskustaa Tuulensuu.
Tuulensuu on vakiintunut nimi, jolla viitataan itse Tuulensuu taloa suurempaan alueeseen, jolla ainakin itse käsitän Hämeenpuiston ja Hämeenkadun risteysalueen naapurikorttelit, rajana Hallituskatu, Näsilinnankatu ja Kauppakatu.
Oskarinhovi taas on joku entinen funkisrakennuksen yläkerroksen liikehuoneistossa toiminut menomesta, jossa nykyään toimii kirppari, vai toimiiko se taas Oskarinhovina? En minä ainakaan koskaan siellä ole käynyt, eikä nettilähteistä ota selvää onko se enää edes olemassa vai ei. Minulle ja monille muille se ympäristö on Sammon aukiota, joka lukee myös kartalla ja on Tampereen liikenteellinen origo, hotspot eli nollapiste maanteiden kylteissä.
Pysäkkipäreestä pitäisi selvitä, pääseekö keskustaan vai laidalle. Yksinkertaistettu Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Ruoveden, Tampereen, (Teiskon?), tai Ylöjärven vaakunan kuva-aihe olisi hyvä. Ensimmäisen vastaantulevan keskustaajaman mukaan.
En usko, että kryptinen vaakuna kertoisi satunnaiselle matkustajalle tietoa, että mennään nimenomaan ko. kunnan keskustaan. Itse tulkitsisin vaakunan pikemminkin tariffitunnuksena: "ahaa, täällä sovelletaan Tampereen taksaa". Ts. vaakunalla ei vähennetä yhtään "meneeks tää Keskustorille"-kyselyä.
Koska samalta pysäkiltä voi lähteä linjat eri suuntiin, kuten pysäkeiltä Kuokkamaantie 14 ja 17, täytyisi tunnus laittaa kunkin linjan omaan päreeseen. Siksipä voisi harkita merkintätapaa, jossa määräaseman alapuolella lukisi Keskustori tai Tampere, mikäli siltä pysäkiltä pääsee Keskustorille. Ongelmaksi vain tulevat linjat, joilla määränpäitä on jo valmiiksi tarpeeksi.