Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kaikki on toki suhteellista. Ratikkapysäkilläkin on saapumista ilmoittava näyttö, eikä ole tarvinnut ostaa automaattia tai uusia koko raitioliikenteen ohjausjärjestelmää. Lisäksi ratikoiden pysäkki-info on selkeästi luotettavampaa kuin metron laiturinäyttöjen. Siihen ei auta se, mistä metron laiturinäytöt tietonsa saavat.Kyllä ja ei. Aikataulunäytöt voisi saadakin, mutta laiturinäyttöjen, jotka pystyisivät sopeuttamaan näyttämäänsä todelliseen tilanteeseen, saaminen Kalasatamaan on melkoisen hankalaa ja erittäin kallista.
Nykyään on kaupan monenlaista paikannustekniikkaa, joka ei paljon maksa. On totta, että suljetun raideliikenteen kulunvalvontajärjestelmä - automaattinen tai ei - tuottaa kylkiäisenä myös pysäkki-infon. Mutta välttämättä ei ole kaupallisesti järkevää paketoida kaikkea yhteen ja yhdestä järjestelmästä ja toimittajasta riippuvaksi. Juuri niin on tehty aikaisemmin, ja nyt ollaan sitten kärsimässä siitä tässä Kalasataman tapauksessa.
Eli jos oltaisiin avoimilla markkinoilla ja käytettäisiin standardituotteita, saataisiin järjestelmiä ajanmukaistetuksi ja laajennetuiksi joutumatta kymmenien miljoonien uusintainvestointeihin jossa kaikki on uusittava kerralla yhden uuden pysäkin tähden. Joka muuten maksoi suunnilleen saman verran kuin metron kulunvalvonnan uusiminen maksaa ilman automaattiominaisuuksia.
Antero