Kyllä ajantasainen tieto vähentää koettua odotusaikaa myös, kun vuoroväli on lyhyt.
Näinhän meille kerrotaan. Ja kyllä mä tuon uskonkin, koska tiedän sen pätevän myös itseeni. Silti olisin valmis säästämään nuo näyttörahat johonkin tähdellisempään (niin kuin vaikka siirtämään ne puolen tunnin välein kulkeville linjoille) ja kestämään sen kahden minuutin odotuksen autuaan tietämättömänä siitä, että se voikin olla kolme minuuttia.
Ja voi se pysäkki näyttää myös 1, 5, 6 ja 7 minuuttiakin.
Jos se näyttää 1, niin vaunukin näkyy jo...
---------- Viesti lisätty kello 11:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:18 ----------
Taipuuko nuo näytöt häiriöitten ilmoittamiseen, tuskin.
Silloin niiden tarpeellisuus on kysenalaista haaskausta.
Ne harmaat boksit eivät näytä mitään poikkeustietoja.
Vihreät boksitkin näyttävät hyvin rajallisesti. Olivat edullisempia hankkia kuin sellaiset, joista olisi enemmän hyötyä matkustajille. En sitten tiedä, kumpi olisi ollut parempi: hankkia tuollaiset puoliset laitteet vai jättää rahapulassa kokonaan hankkimatta.
Esim. Zürichissä pysäkkinäyttö muistuttaa samanlaista kuin lentoasemilla: näyttö näyttää esim. neljä seuraavaa saapuvaa vuoroa linjasta riippumatta. Näytössä lukee linja, määränpää ja saapumisaika minuutteina.
Nämä Zürichin näytöt osasivat myös toimia poikkeustilanteissa: jos 4 kääntyy Kuusitiellä yllättäen, niissä lukisi 4 Kuusitie 5 min eikä Munkkiniemi, minne linja ei sillä hetkellä aja. Ja sitten Jalavatien pysäkillä näkyisi yhtä lailla, että 10 Pikku Huopalahti 3 min, 4 Kuusitie 5 min, eli myös sellaiset linjat, jotka eivät normaalisti siitä kulje, kyetään poikkeustilanteissa ilman muuta näyttämään.
Meillä Helmi näyttää poikkeustilanteissa niissä vihreissä laatikoissa yleensä ei-mitään tai korkeintaan hatusta (normaaliaikataulusta) vedettyjä minuuttimääriä, jotka poikkeusliikenteessä eivät toteudu. Alimmalla rivillä pyörii teksti, joka voi olla niin pitkä ja monikielinen, että saa aika lailla odottaa ennen kuin sen on ehtinyt lukea. Esim. ratikasta sisältä käsin se ei välttämättä onnistu pysäkillä seisomisen aikana, ja ratikassa sisällä sitä tietoa ei saa (niin kuin Zürichin monitoreista vaunussa sai). Tällainenkin tieto voi olla oleellinen, jos istuu vaikka nelosessa menossa Kamppiin ja haluaisi Oopperalla vaihtaa kolmoseen. Jos tietäisi jo vaunussa, että kolmonen ei jostain syystä kulje, voisi mennä Lasipalatsille ja kävellä. Nyt jää Oopperalla pois ja siellä sitten ehkä selviää, mikä tilanne on.
Sehän on myös tuttua, että vaunun määränpääteksteihin Helmi ei kykene tekemään poikkeistilanteissa muutoksia, ellei niitä sitten erikseen etukäteen ohjelmoida sinne, jos poikkeusreitti on tiedossa. Ymmärrän hyvin, ettei ohjelmoida, kun miettii, miten paljon työtä se vaatii.
Kaiken kaikkiaan Helmi-mummu alkaa olla minusta valmis jo vanhainkotiin ja letkuruokintaan. Aikanaan varmaan parannus siihen tilanteeseen, mihin se tuli, mutta nykyään jo auttamattomasti vanhanaikainen. No, onhan KSV:kin tämän todennut, joten eiköhän parannusta ole jossain vaiheessa luvassa. Ja nyt ainakin on kokemusta tästä nykysysteemistä, joten eiköhän parannuksiakin osata vaatia.