Pysäkkien odotusaikanäytöt

Tarkoitan sitä, että nämä nollat (0:03) on 99 prosenttia ajasta turhia. Pidän tauluja tältä osin epäonnistuneina.
Tukholmassakin saadaan tauluihin kirjoitettua häiriötilanteessa vaikkapa 36 minuuttia. Nollat minuuttilukujen edessä ovat tarpeettomat, jopa häiritsevät.
Toinen juttu sitten on, mitä hyötyä on ylipäätään tietää, että juna tulee 2 min kuluttua. Ehkä tämä tieto ei ketään haittaakaan.
 
0:03 näyttää kellonajalta. Siinä on tunnit ja minuutit, kuten missä tahansa digitaalikellossa. Kun siihen katsoo, sen rakenne kertoo suoraan sen tarkoituksesta: se mittaa aikaa. Ihminen on varsin tehokas rakenteen tulkitsija. Luvun pienuus ja ajan kanssa pieneneminen kertoo lähtölaskennasta.

3 näyttää numerolta. Siinä ei ole mitään muuta kuin numero. Mitähän se tarkoittaa? Linja 3? Niitähän on bussien ja ratikoidenkin otsassa, eikä metrolinjojakaan varmaan ole kuin pari. Nyt se muuttui kakkoseksi. Menikö tuo kolmonen jo ohi?

Nykyäänkin on kylteissä kirjoitettu pienellä kunkin kentän tietosisällön merkitys. Se kuitenkin edellyttää silmää ylipäätään ymmärtää niiden olemassaolo. Siksi suurikokoisen leipätekstin on paras antaa paljon vinkkejä merkityksestään. Paljas numero tarvitsee avukseen vinkkejä, joilla sen ymmärtää ajaksi. Sekuntien laskeminen rinnalla tai minuuttien sijaan on hyvä tälläinen vinkki. Toinen olisi jonkinlainen kello- tai sekuntikellosymboli, joka taasen kertoisi kuluvan minuutin kestosta esimerkiksi animaatiolla.
 
Tarkoitan sitä, että nämä nollat (0:03) on 99 prosenttia ajasta turhia. Pidän tauluja tältä osin epäonnistuneina.
Tukholmassakin saadaan tauluihin kirjoitettua häiriötilanteessa vaikkapa 36 minuuttia. Nollat minuuttilukujen edessä ovat tarpeettomat, jopa häiritsevät.
Toinen juttu sitten on, mitä hyötyä on ylipäätään tietää, että juna tulee 2 min kuluttua. Ehkä tämä tieto ei ketään haittaakaan.

Kyseiset näytöt ovat vanhaa tekniikaa ja ne lienevät tarkoitettu lähinnä rautateille.
 
0:03 näyttää kellonajalta. Siinä on tunnit ja minuutit, kuten missä tahansa digitaalikellossa. Kun siihen katsoo, sen rakenne kertoo suoraan sen tarkoituksesta: se mittaa aikaa.

Kyllä, mutta toisaalta kuten itsekin sanoit, se näyttää kellonajalta. Mutta se ei ole kellonaika, vaan se kertoo kuinka monen minuutin kuluttua metro tulee (eikä suinkaan 3 minuuttia yli puolenyön). Siksi viisaampaa olisi ilmoittaa jäljellä oleva aika muodossa "3 min". Toivottavasti uudessa infojärjestelmässä tämä asia korjataan.
 
Eli siis täälläkin keksitään "pyörä", jollaisia on ollut Tukholamn metrossa jo vuosikausia.

Korvamerkitsisin mielelläni jonkun summan virkamiesten matkusteluun, jotta nämä näkisivät miten muualla maailmassa toimitaan.
"Norsborg 3 min 8 vagnar", taidatko tuon enää selvemmin sanoa. Ruotsissa kylttejä ei ehkä olekaan jätetty insinöörien suunniteltavaksi, vaan ainakin ilmaisun niissä on kehittänyt joku selkokieltä arvostava ja taitava henkilö.
 
Eli siis täälläkin keksitään "pyörä", jollaisia on ollut Tukholamn metrossa jo vuosikausia.

Korvamerkitsisin mielelläni jonkun summan virkamiesten matkusteluun, jotta nämä näkisivät miten muualla maailmassa toimitaan.

Nykyinen metron laituriopastusjärjestelmä on 1970-luvulta eikä siihen ole voitu lisätä mitään uutta pitkään aikaan, Kalasataman asemakin kalustettiin varaosilla eivätkä asemien yläpäässä olevat näytöt ole reaaliaikaisia kun antiikkinen järjestelmä ei siihen taivu. Joten tuosta ratkaisusta voi syyttää 1970-luvun puolessa välissä päättävissä asemissa olevia virkamiehiä.

Uusi kulunvalvonta- ja informaatiojärjestelmä on kyllä tulossa automaattimetron mukana.
 
Toivotaan, että seuraava versio on parempi.

Yksi seikka muuten, joka haittaa informaation selkeyttä, on kaksikielisyysvaatimus. Ruotsi syö puolet tilasta (tai suomi, miten päin asian nyt haluaakin nähdä).

Ratikan nokassa saattaa lukea kaksi kertaa pienellä Arabia, kun siinä voisi lukea yhden kerran niin suurella että sen näkisi. Tampere on tässä suhteessa Helsinkiä paremmassa asemassa, "Hervanta" riittää.
 
Yksi seikka muuten, joka haittaa informaation selkeyttä, on kaksikielisyysvaatimus. Ruotsi syö puolet tilasta (tai suomi, miten päin asian nyt haluaakin nähdä).
Tästä on tällä foorumilta jo useamman ketjun verran jo väännetty kättä, mutta lainsäädäntö edellyttää Helsingissä kaksikieliset opasteet. Hyvää palvelua olisi palvella vieläkin useammalla kielellä, mitä esimerkiksi Rautatientorilla harrastetaan (kuulutus: "Central Railway Station", asemalla opaste "zum Bahnhof"). Niin, pitäiskö tunnetusti joukkoliikenteestä innostuneita saksalaisia varten lisätä metron kuulutuksiin "Hauptbahnhof"? ;)

Ratikan nokassa saattaa lukea kaksi kertaa pienellä Arabia, kun siinä voisi lukea yhden kerran niin suurella että sen näkisi.
Tässä olet oikeassa. Varsinkin kalustolla, joka kykenisi näyttämään vain yhden rivin isolla, on tuhlausta näyttää Arabia Arabia tai Eira Eira.

Tampere on tässä suhteessa Helsinkiä paremmassa asemassa, "Hervanta" riittää.
Tiedä, vaikka tulevaisuudessa vaadittaisiin Hervannan rinnalle myös Хербанта syystä tai toisesta. :)
 
Niin, pitäiskö tunnetusti joukkoliikenteestä innostuneita saksalaisia varten lisätä metron kuulutuksiin "Hauptbahnhof"? ;)
Eikös jo 80-luvulla saksankielinen kuulutus ollut mukana metron "kuulutusrimpsussa" Rautatietorin kohdalla, vai muistako vallan väärin?
 
Nykyinen metron laituriopastusjärjestelmä on 1970-luvulta eikä siihen ole voitu lisätä mitään uutta pitkään aikaan

Ei voi olla, koska liikennekin alkoi vasta 1982.

Vuosikausiin ei ollut mitään raidenäyttöjä, vaan ne ovat sitäkin myöhempää perua.

Joku voisi tutkia Raition uutispalstoilta milloinka kyltit tulivat...
 
Nykyinen metron laituriopastusjärjestelmä on 1970-luvulta eikä siihen ole voitu lisätä mitään uutta pitkään aikaan, Kalasataman asemakin kalustettiin varaosilla eivätkä asemien yläpäässä olevat näytöt ole reaaliaikaisia kun antiikkinen järjestelmä ei siihen taivu.

Eihän Kalasatamassa ole laitureilla lainkaan raidenäyttöjä!

Nykyinen infojärjestelmä on hämmästyttävän alkukantainen, jo pienenä ihmettelin juuri Tukholman edistyneitä näyttöjä, jotka tarjoavat tarpeellisen informaation. Kun nyt odotellaan automaattimetron mukanaan tuovaa järjestelmää, olisi suotavaa, että se olisi mahdollisimman käytännöllinen.
Kuten:
Koodi:
2 min   Vuosaari Nordsjö
            6 vaunua
[I]Tarvittaessa sivusuunnassa liikkuva liikennetiedote[/I]
 
Ulkonäkö on tärkeä yksityiskohta, mutta sitäkin tärkeämpänä pitäisin löyhää sidettä aikataulujärjestelmään. Jos valittu näyttötuottaja katoaakin maailmankartalta, kuka tahansa muu tekniikkaan katsomatta olisi potentiaalinen korvaava tuottaja. Ihmettelen kovasti, miksei jo nykyiseen järjestelmään voida tuikata esimerkiksi tavallisiin televisioihin perustuvia tietonäyttöjä, vaan pitää olla juuri tietynlaisia (joita ei voi kohtuuhinnalla hankkia).
 
Ihmettelen kovasti, miksei jo nykyiseen järjestelmään voida tuikata esimerkiksi tavallisiin televisioihin perustuvia tietonäyttöjä, vaan pitää olla juuri tietynlaisia (joita ei voi kohtuuhinnalla hankkia).

Tavallisia televisioita ei kummempaa tekniikkaa tarvitaan jo siksikin, että aikataulunäyttöjen käyttöympäristön lämpötila ja ilmankosteus vaihtelevat suuresti. Lisäksi näyttöjen koteloinnin täytyy suojata näyttöä ilkivaltaa vastaan, mutta toisaalta mahdollistaa käytössä lämpenevän näytön jäähdytys. Tällaiset erikoisseikat sulkevat monia ratkaisuja pois ja nostavat näyttöjen hintaa.
 
Kannattaa huomioida myös, että ne olevat näytöt ovat joidenkin (sanonko keiden) aikanaan kalliilla rahalla hankkimia ja jo valmiiksi uutena antiqueta. Eikö heidän loistava viisaus herättänyt itsekutaan ajattelemaan asioita jo aikoinaan syvällisemmin, että näyttötaulussa olisi hyvä olla myös esitettävän raiteen numero jo peruspohjaan valmiiksi maalattuna.

Myöhempi, tässä kohtaa viisaampi, metrossa töitätehnyt ihminen ostatutti sitten aikanaan paperikaupasta Letraset-irtokirjaimia ja ne raapustettiin näyttökehikon reunuksiin. Että voitaisiin edes jollaintavalla osoittaa esim. kuulutuksien tms. yhteydessä että mikä raide on mikäkin. Kun rautatieliikenteenhoito ei käy aikuisten-oikeasti ihan niin "automaattisesti", että aina se juna sieltä tulee samaa rataa ja samaan aikaan ja menee aina samaan paikkaan...

Tuntuu monesti edelleenkin, että pienempiä ja suurempia loppuunajattelemattomia suunnitteluajatuksia suolletaan suunnitteluyksiköstä ja luottokonsulteilta kaikenkarvaisilla asiantuntemattomuuspreferensseillä.

:) [merkki lisätty tiukasta piposta kärsiville puritaaneille]
 
Tavallisia televisioita ei kummempaa tekniikkaa tarvitaan jo siksikin, että aikataulunäyttöjen käyttöympäristön lämpötila ja ilmankosteus vaihtelevat suuresti. Lisäksi näyttöjen koteloinnin täytyy suojata näyttöä ilkivaltaa vastaan, mutta toisaalta mahdollistaa käytössä lämpenevän näytön jäähdytys. Tällaiset erikoisseikat sulkevat monia ratkaisuja pois ja nostavat näyttöjen hintaa.

Onko tosiaan niin, että esim. Berliinissä olevia näyttöjä ei pystytä käyttämään meidän arktisissa oloissa::???:
 
Takaisin
Ylös