Metrossa ja Lähijunissa kuulutukset ovat ihan ok koska ne kulkevat täsmällisesti ja saapuvat asemille minuutin tarkkuudella. Bussiliikeenteessä sen sijaan syntyy todella usein tilanteita joissa hiljaiseen aikaan ohitetaan useita pysäkkejä 1-2 minuutin sisällä. Tällöin pysäkkikuulutuksia tulee pakosta lähes liukuhihnalta. Itse en ainakaan Sunnuntai-aamun rauhallisella bussimatkalla haluaisi kuulla jatkuvaa kuulutustulvaa. Olen samaa mieltä 339DF:n kanssa siitä ettei pienten vähemmistöjen nimissä pitäisi haitata suuren enemmistön matkustusmukavuutta. Aika tietenkin näyttää kuinka matkustajat näihin kuulutuksiin tulevat suhtautumaan. Informaatio on hyvä asia, mutta rajansa silläkin pitää olla. Tässä jokin aika sitten oli metro.fi:ssä kuvaviesti bussipysäkistä josta oli jostain syystä poistettu patterikäyttöinen saapumisaikanäyttö. Kuvan ottaja ihmetteli kuinka hän nyt tietää milloin bussi on tulossa? Kommentoin viestiin että siinä pysäkkikatoksessa on myös paperiaikataulu josta tuloajan voi katsoa.
Tekniikka on toki hyvä apu informaation jakamisessa mutta ei siihenkään pidä liikaa luottaa. Kuljettajat osaavat yleensä neuvoa hyvin matkustajaa jäämään pois oikealla pysäkillä. Eikä niitä neuvottavia normaalisti ole kuin se yksi henkilö kerrallaan, joten ei sen pitäisi olla kohtuuton haitta kuljettajalle. Valitettavasti kuitenkin nykyään on paljon kuljettajia jotka eivät tunne reittiään tai aluetta jotta osaisivat neuvoa matkustajaa oikealle pysäkille. Ulkomaalaistaustaisilla kuljettajilla on joskus myös niin heikko kielitaito ettei opastaminen onnistu.
Tekniikka on toki hyvä apu informaation jakamisessa mutta ei siihenkään pidä liikaa luottaa. Kuljettajat osaavat yleensä neuvoa hyvin matkustajaa jäämään pois oikealla pysäkillä. Eikä niitä neuvottavia normaalisti ole kuin se yksi henkilö kerrallaan, joten ei sen pitäisi olla kohtuuton haitta kuljettajalle. Valitettavasti kuitenkin nykyään on paljon kuljettajia jotka eivät tunne reittiään tai aluetta jotta osaisivat neuvoa matkustajaa oikealle pysäkille. Ulkomaalaistaustaisilla kuljettajilla on joskus myös niin heikko kielitaito ettei opastaminen onnistu.