Pysäkkikuulutukset tulevat

Tämä kehitys kuitenkin on tätä päivää ja paluuta menneisyyteen ei enää ole muuten kuin totaalisen romahduksen myötä. Jokin aika sitten keskusteltiin ovien sulkeutumisäänistä, jotka olivat uutta lähijunaliikenteessä. Nyt ne ovat busseissakin. Seuraavaksi sitten toimivat pysäkkikuulutukset.

Jäin se maailma etenee.
 
Ei tasa-arvoa ole se, että kaikkia kohdellaan näkövammaisina pyörätuolipotilaina. Se on mitä suurimmassa määrin vähemmistökeskeisyyttä, jos enemmistön etu uhrataan pienen, joskin kovin äänekkään, vähemmistön vuoksi. Siitä voimme sitten kiistellä, ovatko psäkkikuulutukset, kaluston matalalattiaisuus muine sen mukanaan tuomine ominaisuuksineen tai pikkuyksiöiden wc-tanssilattiat enemmistölle etu vai haitta. Kaikenlaisia mielipiteitä varmasti löytyy.

Minkä edun enemmistö joutuisi uhraamaan? Mahdollisuuden olla kulkuneuvossa jossa ei saa selvää siitä missä päin on? Itse koen bussien käytön hankalaksi juurikin sen takia että pysäkkejä on paljon, jolloin voi mennä helpommin sekaisin pysäkeistä. Yksi etu sokeisiin verrattuna meillä kuitenkin on, nimittäin näkökyky, mutta sitä emme menetä kun pysäkkikuulutukset tulevat busseihin.

Mielestäni tasa-arvoa on se että kaikki saavat samanlaiset mahdollisuudet käyttää yhteiskunnan julkisia varoja. Tällä hetkellä vammaiset saavat 18 yhdensuuntaista matkaa/kk, eli yhdeksän matkaa, muiden työhön tai opiskeluun liittyvien välttämättömien matkojen lisäksi (Lähde), mikä on todella vähän, eikä todellakaan lähellä tasa-arvoisuutta, jos sokeat kokevat muutenkin joukkoliikenteen käytön sellaiseksi että se vaatii sen käyttämistä helpottavia asioita.

Tosin jos tasa-arvoa olisi se että kaikkia kohdeltaisiin näkövammaisina pyörätuolipotilaina, niin emmekö me saisi käyttää räätälöityjä liikennepalveluita kuten vammaiset, eikä kenenkään tarvitsisi matkustaa julkisilla? Emme taida olla tämän suhteen tasa-arvoisessa asemassa vammaisten kanssa, ehkä olemmekin enemmän tasa-arvoisessa asemassa ;). En kuitenkaan koe että minua kohdeltaisiin näkövammaisena pyörätuolipotilaana pysäkkikuulutusten myötä. Koen että minua kohdellaan joukkoliikenteen asiakkaana, siinä missä sokeitakin.

Eli nyt se näkövammainen onkin tasa-arvoisempi kuin minä, koska Sinulle on tärkeämpää, että se matkustaa kuin minä? Sitäkö se tasa-arvo onkin...

---------- Viestit yhdistetty klo 16:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:41 ----------



Samaa mieltä. Näkövammaisille on muuten olemassa nykyisinkin jokin radioperustainen henkilökohtainen pysäkkikuulutusjärjestelmä. Miettikääpä miten hienoa palvelua!

---------- Viestit yhdistetty klo 16:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:41 ----------

Hyvin sanottu. Joukkoliikenne on joukoille. Sanonta, jota viljelin jossain vaiheessa kovasti ja jonka huomasin sitten päätyneen HSL:n hallituksen esityslistallekin.

Vaikeasti palveltaville erityisryhmille on helpompaa, mutkattomampaa ja edullisempaa tarjota räätälöityjä erikoisratkaisuita, kuten invatakseja. Niidenkin käyttö on mitä suurimmassa määrin vapaaehtoista, pakko ei ole astua kyytiin, jos ei tahdo.
Kenen kannalta helpompaa? Meidän jotka voivat käyttää joukkoliikennettä muutenkin ilman (pieniä) ongelmia? Näiden erityisratkaisujen käyttäminen on paljon rajoitetumpaa kuin tavallisen joukkoliikenteen, kuten edellä mainitsin. Myös Sinulle joukkoliikenteen käyttö on vapaaehtoista, pakko ei ole astua kyytiin, jos ei tahdo. Kukaan ei kuitenkaan estä sinua käyttämästä joukkoliikennettä kun pysäkkikuulutukset tulevat. Sokeiden tai muiden vammaisten joukkoliikenteen käyttö riippuu esteettömyydestä, sinun joukkoliikenteen käyttösi ei, ja jo tämän suhteen he ovat eriarvoisessa asemassa, koska he eivät voi matkustaa heille tarjotuilla palveluilla yhtä paljon kuin me. Tasa-arvoisessa asemassa hekin voisivat käyttää joukkoliikennettä & matkustaa yhtä esteettömäsi/vaivattomasti/helposti kuin me, mutta tällä hetkellä niin ei ole, ja jos haluamme elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa, pitäisi tehdä ratkaisuja sen puolesta.

Tietenkin voitaisiin myös lisätä vammaisten käytettävissä olevien matkojen määrää yli yhdeksän matkan/kk, mutta ilmeisesti kunnat eivät halua käyttää varojansa siihen.
 
Mutta onko bussien kohdalla estettä sille, että kuulutukset kytketään päälle vain kun vaunussa on näkövammainen? Tällöin kuulutuksia ei tarvitsisi kuunnella melkein koskaan, mutta näkövammaisilla olisi kuitenkin mahdollisuus joukkoliikenteen käyttöön.
 
Mutta onko bussien kohdalla estettä sille, että kuulutukset kytketään päälle vain kun vaunussa on näkövammainen? Tällöin kuulutuksia ei tarvitsisi kuunnella melkein koskaan, mutta näkövammaisilla olisi kuitenkin mahdollisuus joukkoliikenteen käyttöön.

Tämähän tulisi vielä helpommaksi, kun laitettaisiin joku tietty aika, jolloin busseissa pyörii kuulutukset. Näin kaikki niitä tarvitsevat pystyisivät ajoittamaan matkustamisensa siihen. Esimerkiksi joka kuukauden toisena maanantaina klo 9.30-10.45 pyörii busseissa pysäkkikuulutukset.

Vai olisiko kuitenkin helpompaa, että kuulutetaan kaikki pysäkit tai sitten ei mitään?
 
http://jlf.fi/f27/3029-automaattiset-pysakkikuulutukset/
. Helsingin seudulla asuvien pääasiallinen äidinkieli on kuitenkin suomi ja seuraavaksi yleisimmät lienee Venäjä, Viro, Somali jne..

No ei kyllä ole venäjän- tai viron- tai somalinkielisiä enemmän kuin ruotsinkielisiä Helsingin seudulla.! Jossain yksittäisessä lähiössä saattaa olla mutta ei koko Suur-Helsingissä. Ja on jopa paikkoja joissa ruotsi on eniten puhuttu kieli tai lähes yhtä paljon puhutaan kuin suomea.

Mutta onko bussien kohdalla estettä sille, että kuulutukset kytketään päälle vain kun vaunussa on näkövammainen? Tällöin kuulutuksia ei tarvitsisi kuunnella melkein koskaan, mutta näkövammaisilla olisi kuitenkin mahdollisuus joukkoliikenteen käyttöön.

Mistä sä tiedät onko jollakin näkövamma tai näkö heikentynyt? Ei kaikilla ole valkoista keppiä eikä opaskoiraa.

t. Rainer
 
Minkä edun enemmistö joutuisi uhraamaan?

Jos se nyt vielä on epäselvää, niin minusta ne kuulutukset ovat häiritseviä ja turhia. Minusta se etu on siis vähäisempi melusaaste. Saat vapaasti olla kanssani eri mieltä, kunhan et yritä todistella omaa mielipidettäsi oikeammaksi kuin minun — mielipiteitä kun ovat molemmat.
 
Jos ne kuulutukset ovat yleisesti häiritseviä ja turhia, miksei junien kuulutuksia vastusteta äänekkäästi?

Kaikessa joukkoliikenteessä pitää tavoitella samaa, korkeaa palvelutasoa.
 
Mistä sä tiedät onko jollakin näkövamma tai näkö heikentynyt? Ei kaikilla ole valkoista keppiä eikä opaskoiraa.

t. Rainer

Jos osaa pysäyttää bussin tavanomaiseen tapaan, oletettavasti näkee myös pysäkkinäytön, mutta jos joku matkustaja ei näe pysäkkinäyttöä mutta silti onnistuu pysäyttämään bussin siten, että kuljettaja ei huomaa tämän olevan näkövammainen, voihan matkustaja pyytää kytkemään kuulutukset päälle. Ongelmana voi tosin olla se että osa kuljettajista ei osaa suomea.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

Jos ne kuulutukset ovat yleisesti häiritseviä ja turhia, miksei junien kuulutuksia vastusteta äänekkäästi?

Koska perättäisten kuulutusten välillä kuluu aikaa lähes aina vähintään 2 min. Busseissa niitä tulee liukuhihnalta alle minuutin välein, ja ajallisesti samanpituisella bussimatkalla on yleensä paljon enemmän pysäkkejä kuin junamatkalla asemia.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

Joukkoliikennevälineisiin pitäisi tuoda informaatiota joka hyödyttää suurta joukkoa asentamalla kaikkeen raideliikennekalustoon näyttö, joka näyttää seuraavalta pysäkiltä/asemalta lähtevät bussit ja raitiovaunut, ja vastaavisti busseihin näytöt, joissa näkyvät seuraavan raideliikenneaseman/pysäkin lähdöt.

Esimerkiksi junan saapuessa Pasilan asemalle näytössä olisi sama näkymä kuin nyt ylätasanteella olevassa näytössä on.
 
Minusta olisi hauskaa, että kuljettaja kuuluttaisi pysäkit itse (kuten vaikkapa Tukholmassa on tehty jo vuosikymmeniä). Ainakin meillä PL:llä kaikki bussit on varustettu kuulutusmikrofoneilla.

Kielikysymyksessä voisi vain tulla ongelmia kun savolaiskuskit alkaisivat "viäntämään ruattia" tai vastaavaa.
 
Minusta olisi hauskaa, että kuljettaja kuuluttaisi pysäkit itse (kuten vaikkapa Tukholmassa on tehty jo vuosikymmeniä). Ainakin meillä PL:llä kaikki bussit on varustettu kuulutusmikrofoneilla.

Kielikysymyksessä voisi vain tulla ongelmia kun savolaiskuskit alkaisivat "viäntämään ruattia" tai vastaavaa.

Niin minustakin, mukava kokemus minulla on linjasta H51 nyt Pohjolan Liikenteen aikana. Kun kuljettaja kuulutti Näyttelijäntien ajantasauspysäkillä että, ''Seisomme nyt noin 2 minuuttia ajantasauksen takia, tuli mukava olo siitä. Eipähän matkustajatkaan turhautuneet, kun tietää miksi bussi joutuu seisomaan pysäkillä jonkun aikaa. :)
 
Minusta olisi hauskaa, että kuljettaja kuuluttaisi pysäkit itse (kuten vaikkapa Tukholmassa on tehty jo vuosikymmeniä). Ainakin meillä PL:llä kaikki bussit on varustettu kuulutusmikrofoneilla.

Saan oman ääneni käheäksi ja kurkkuni kipeäksi päivittäin ilman jokaisen pysäkin kuuluttamistakin, joten ilman jonkinlaista puhekoulutusta tuo ei minulta onnistuisi.
 
Minusta olisi hauskaa, että kuljettaja kuuluttaisi pysäkit itse (kuten vaikkapa Tukholmassa on tehty jo vuosikymmeniä). Ainakin meillä PL:llä kaikki bussit on varustettu kuulutusmikrofoneilla.

Kielikysymyksessä voisi vain tulla ongelmia kun savolaiskuskit alkaisivat "viäntämään ruattia" tai vastaavaa.

Eihän Tukholmassa enää kuljettaja kuuluta itse pysäkkejä vaan nauhalta tulevat.

Minä käytän omissa töissäni mikrofonia aina tarpeen tullen kun pyydetään ilmoittamaan pysäkki tai paikka, edellyttäen että mikrofoni toimii. Lentokenttäbusseissa on mikrofoni ja niin on Tammelundin liikenteen busseissakin Citaroita lukuunottamatta.
 
Minunkin mielestä tämä on hyvä uudistus. Toivottavasti kuuluttajan ääni on sama kun vaikka metrossa ja huomioääni maltillinen.
Tuo tulee olemaan kamalaa kuunneltavaa, kun pysäkkejä voi olla puolen minuutin välein.
Helsingin erityisolosuhteet lisäävät vielä kuulutusten aiheuttamaa ärsytystä, kun jokainen pysäkki on pakko kuuluttaa kahdella kielellä.
Joka tapauksessa, itse suosisin kuitenkin ennemmin mm. Berliinissä ja Lontoossa ja Tukholmassa käytössä olevaa tyyliä, jossa kuulutetaan joka pysäkin nimi vain kerran sekä ilman "seuraava pysäkki" -alkua. Vielä täytyy sitten miettiä, että gongilla vai ilman. ;)

Itse suosittelisin metrosta tuttua systeemiä, jossa sanotaan lakonisesti pysäkin nimi virallisilla kielillä ja se siitä. En ymmärrä, miten ketään voi häiritä, että kajareista tulee Carla Rindellin äänellä "Revontulentie, Norrskensvägen. Tapiolansilta, Tapiolabron. Westendinasema, pääteasema; Westendsstationen, ändstation." Sen sijaan, jos ne ovat tyylillä "*PIMPELIPOM* Hetken kuluttua Yrttimaantie kuusikymmentäviisi, vaihtoyhteydet linjoilla seitsemänkymmentä än ja seitsemänkymmentäseitsemän aa Siltamäkeen; Vi stannar om en stund i Örtagårdsvägen sextifem, byteförbindelser med linjer sjuttitvå än och sjuttisju aa till Brobacka" ja vastaava rimpsu kymmenen sekunnin päästä niin vähemmästäkin rupee korpeamaan.

Olen matkustanut Tallinnan trolleilla, eikä se kuulutus sinänsä häiritse vaan on lähinnä hyödyllinen, mutta se tautologinen "Järgmine peatus" alkaa ärsyttää kolmannen pysäkin kohdalla.

Englanti on mielestäni ihan riittävä, sillä jokaisen turistin voi olettaa osaavan sitä. Jos kuulutus tulee vilkkalla vaihtopaikalla parhaimmillaan neljällä kielellä pysäkinnimineen ja vaihtoyhteyksineen, se ei kuulosta kovinkaan sopivalta kaupunkiliikenteen hektiseen rytmiin
Ei voi olettaa, sillä etenkin venäläiset ovat keskimäärin tosi onnettomia englannin suhteen. Ne pysäkit, jotka kuulutetaan englanniksi, voidaan kyllä kuuluttaa venäjäksikin. Niitä ei lopulta montaa ole.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:41 ----------

Lisäys: en pidä tätä pysäkkikuulutusasiaa mitenkään esteettömyysasiana vaan osana luonnollista asiakaspalvelua. Junissa on seuraava pysähdyspaikka kuulutettu niin pitkään kuin muistan, myös sellaisissa junissa, joissa on seuraavan pysähdyspaikan ilmaiseva näyttölaite. Kuulutukset ovat toimineet suurena apuna, sillä silloin tietää, milloin kannattaa nostaa peffa irti penkistä, kerätä kimpsut ja kampsut ja lähteä kohti ovia.

Ihan samalla lailla paikallisliikenteessä: kun olen matkustamass vieraaseen paikkaan, haluan matkustaa rauhassa ilman, että täytyy kokoajan etsiä visuaalisia vihjeitä ympäristöstä ja vuoroin katsoa näyttölaitteesta, onko seuraava pysäkki se, jolla olen jäämässä. Jos voin hartaasti tuijottaa ikkunasta pihalle ja herätä siinä vaiheessa, kun oma pysäkki kuulutetaan, kykenen nauttimaan matkasta stressittömämmin.

Mutta aivan oleellinen juttu on tehdä kuulutuksista epä-ärsyttäviä. Metroliikenneyksikkö yhdessä Carla Rindellin kanssa on onnistunut siinä erinomaisesti. Toisin taisi olla laita kolmosen kuulutuksissa, jossa pysäkillä seistessä kuulutettiin jopa linjan nimeä.

Sivumennen se uuden bussi- ja junakaluston ovisummeriääni pitäisi muuttaa myös samanlaiseksi miellyttäväksi plum-ääneksi kuin metrossa. Se PIIP PIIP PIIP raastaa korvia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse suosittelisin metrosta tuttua systeemiä, jossa sanotaan lakonisesti pysäkin nimi virallisilla kielillä ja se siitä. En ymmärrä, miten ketään voi häiritä, että kajareista tulee Carla Rindellin äänellä "Revontulentie, Norrskensvägen. Tapiolansilta, Tapiolabron. Westendinasema, pääteasema; Westendsstationen, ändstation." Sen sijaan, jos ne ovat tyylillä "*PIMPELIPOM* Hetken kuluttua Yrttimaantie kuusikymmentäviisi, vaihtoyhteydet linjoilla seitsemänkymmentä än ja seitsemänkymmentäseitsemän aa Siltamäkeen; Vi stannar om en stund i Örtagårdsvägen sextifem, byteförbindelser med linjer sjuttitvå än och sjuttisju aa till Brobacka" ja vastaava rimpsu kymmenen sekunnin päästä niin vähemmästäkin rupee korpeamaan.

Minä kannattaisin kyllä jopa gongia. Berliinissä ei ainakaan häiritse yhtään kun se on pehmeä, miellyttävä ja matalaääninen. Etu on se, ettei tarvitse höristellä korvia koko ajan. Ilman gongia tai muuta etumerkkiä ensimmäiset pari tavua jäävät helposti havainnoimatta ja sitten on pakko loppukuulutuksesta yrittää arvata mitä sanottiinkaan.

Jos Ultrixin ehdotuksen mukaan gongia ei tule niin sitten pitää ehdottomasti tehdä niin että ilman gongia kuulutus on vain "normaaleilla" pysäkeillä kun taas vastapainoksi keskeisille vaihtopysäkeille pitää saada joku pitkä, polveleva, monimutkainen luritus aitoon tokiolaistyyliin. :)

(Off-topic: Tässä joidenkin kauhuksi esimerkki todella pitkästä kuulutuksesta Narita Express -lentokenttäjunasta Tokiossa. Etumerkki on aika hillitty verrattuna joihinkin mitä siellä kuulee. Ja tässä esimerkki metrojunan tunnelmasta: kuulutukset ilman etumerkkiä mutta hyvin pitkiä, ovien varoitusäänet moninaisia, asemilla kaikenlaisia melodioita ennen kuulutuksia.)
 
Viimeksi muokattu:
Sivumennen se uuden bussi- ja junakaluston ovisummeriääni pitäisi muuttaa myös samanlaiseksi miellyttäväksi plum-ääneksi kuin metrossa. Se PIIP PIIP PIIP raastaa korvia.
Ehdottomasti samaa mieltä - valitettavasti kehitys on kuitenkin menossa eri suuntaan, sillä metroissakin ollaan siirtymässä korviaraastavaan kolmeen piippaukseen. Flirteissä on vielä pahempi "jatkuva" piipitys sekä korkea jatkuva piippaus ovien avautuessa, siis vaikka ovea ei avattaisikaan. Nämä äänet voitaisiin edes korvata lyhyemmillä ja miellyttävämmillä versioilla. Mitään järkeä uusissa korkeissa äänissä ei ole, sillä esim. vanhukset kuulevat korkeat äänet muita ääniä huonommin. Eiväthän autojen/junien töötitkään ole mitään koirapillejä.
 
Takaisin
Ylös