Ei pakota. Höseli voisi vallan hyvin tuottaa bussiliikenteensä itsekin, mutta ideologisista ja taloudellisista syistä niin ei tehdä. Ilmeisesti Höseli voisi myös ostaa liikenteen suorahankintana jäsenkunniltaan, joskaan en tiedä, miten tuota tulkittaisiin kuntarajat ylittävän liikenteen kohdalla.
Kilpailuttamisideologia on niin voimakas, että tuskinpa edes demarit pyrkisivät enää ajamaan oman tuotannon palauttamista. Taloudellisesti sen pitäisi teoriassa olla perusteltavissa, sillä kuntayhtymän ei tarvitsisi maksaa itselleen voittoa, joten kustannusten tulisi olla yksityisten voiton verran edullisemmat, jos liikenne järjestettäisiin omana tuotantona. Käytännössä kuitenkin mammuttimaiset julkiset toimijat harvemmin kykenevät tuottamaan mitään niin tehokkaasti, että säästöä oikeasti syntyisi, eikä Höselissäkään varmaan tähän uskota.