Raide-Jokeri 3

Kai Vantaa pitää huolen siitä, että tämä voidaan halutessa yhdistää esim. Raide-Jokeriin?
 
Kai Vantaa pitää huolen siitä, että tämä voidaan halutessa yhdistää esim. Raide-Jokeriin?

Vaikka HSL:n rooli näissä suurissa hankkeissa on aika nimellinen, niin eiköhän se sentään pidä huolen siltä, että eri ratikkajärjestelmät ovat teknisesti yhteensopivia.
 
Jep. Hyvältä näyttää itäpuolella, josta löytyy paljon täydennyspotentiaalia.

Kun ratikan suunnittelu kuitenkin karkaa käsistä, tässä mahdollinen kartta on Tikkurila- Hakunila välistä. Tässä linjaus menee Tikkurilatien ja Kyytitien välissä. (Muutama rakennus/tontti on toki tiellä. Yleensä ottaen teollisuusalueiden muutos asuntoalueeksi ei ole kuitenkaan mahdotonta.)

Näytä liitetiedosto 2800

Väritetyn täydennysrakennusalueen pinta-ala on noin 3,1 neliökilometriä. Toki osa on rakennettu, mutta suuri osa on peltoa tai muuten rakentamatonta maata. Toki alueella on myös teollisuuskiinteistöjä, jotka joutuisivat sitten väistymään.

Tuollainen ratikkalinja tonttien halki on täysin poissuljettu. Kyytitien, Sammaltien, Vanhan Porvoontien ja Tikkurilantien väliselle alueelle ja siitä länteen täydennysrakennetaan juuri valtaisaa Keskon logistiikka-aluetta. Kartan katuja on suljettu ja bussireititkin ajavat kiertoteitä.
 
Tuollainen ratikkalinja tonttien halki on täysin poissuljettu. Kyytitien, Sammaltien, Vanhan Porvoontien ja Tikkurilantien väliselle alueelle ja siitä länteen täydennysrakennetaan juuri valtaisaa Keskon logistiikka-aluetta. Kartan katuja on suljettu ja bussireititkin ajavat kiertoteitä.
Kesken rakenteilla olevan logistiikkakeskuksen lisäksi tuo reitti jyräisi muinaismuistoalueen Keravanjoen laaksossa. Tuskin onnistuu :)
 
Patterinmäkeen louhittaisiin joka tapauksessa kaupungin kunnossapitovarikko. Käsittääkseni nämä on tarkoitus toteuttaa yhdessä.

Niinpä. Koska kaikki mahdollinen maa-ala käytetään asuntorakentamiseen, on muut yhteiskunnan välttämättömät toiminnot sijoitettava maan alle louhittaviin luoliin.
 
Paloheinän tunneli Jokeri 2:lle (1,2km) kustansi lähikatuineen 30m€. Jos Tikkurilan nopea alitus tunnelissa asemaa palvellen olisi tuota mittaluokkaa, laittaisin kaivurit hommiin.
 
Ja tämä on ongelma siksi että?

Luolassa ei ehkä aina ole kiva olla töissä...

---------- Viestit yhdistetty klo 21:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:38 ----------

Tämä toki parempi kuin että asunnot sijoitettaisiin luoliin.

...tai asua, aivan oikein. Asunto- ja metropolihysteerikot eivät ole pystyneet esittämään uskottavaa suunnitelmaa vastaavasta määrästä työpaikkoja. En näe järkevänä kasvattaa Helsingin asukasmäärää itsearvoisesti ja haalia Helsinkiin lisää työttömiä, tulevat he sitten Suomesta tai muualta.
 
Paloheinän tunneli Jokeri 2:lle (1,2km) kustansi lähikatuineen 30m€.

Ilman asemia. Maanalainen raideliikenteen asema luokkaa 50 milliä, ja 1,2 kilometrin matkalle keskusta-alueella niitä tarvittaisiin pari kappaletta.

Paloheinän tunneli myöskin sijaitsee Keskuspuistossa. Tikkurilan keskustassa todnäk tulisi enemmän putkien siirtämistä sun muuta.
 
Tikkurilassa on paljon rakentamisen kannalta ongelmallista maaperää, ja jopa kerrostaloja on jouduttu purkamaan, kun ne ovat liikkuneet paikoiltaan. Joku osaa varmaan paremmin sanoa, vaikuttaako tällainen savisuus tunnelirakentamiseen. Ilmeisesti ainakin peruskallio on melko syvässä.
 
Tikkurilassa on paljon rakentamisen kannalta ongelmallista maaperää, ja jopa kerrostaloja on jouduttu purkamaan, kun ne ovat liikkuneet paikoiltaan. Joku osaa varmaan paremmin sanoa, vaikuttaako tällainen savisuus tunnelirakentamiseen. Ilmeisesti ainakin peruskallio on melko syvässä.

Mikäli kuvakaappaukseni kartasta ymmärrän, aika hyvin graniittia kriittisen alueen maaperä näyttäisi olevan.
Tikkurila_kallio (kopio).jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 08:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:35 ----------

Pintamaa luonnollisesti vielä on oleellinen, se on pääsääntöisesti savea.

pintamaa.jpg
 
...tai asua, aivan oikein. Asunto- ja metropolihysteerikot eivät ole pystyneet esittämään uskottavaa suunnitelmaa vastaavasta määrästä työpaikkoja. En näe järkevänä kasvattaa Helsingin asukasmäärää itsearvoisesti ja haalia Helsinkiin lisää työttömiä, tulevat he sitten Suomesta tai muualta.

Sitä voi olla työttömänä jossain pikkupaikkakunnalla, jossa on ohuet työllistymismahdollisuudet eikä mitään tekemistä, tai sitten voi olla työttömänä Pääkaupunkiseudulla, jossa on sentään jotain mahdollisuuksia ja paljon tekemistä. Pääkaupunkiseudulla se työttömyys on kuitenkin pienempää kuin muualla maassa. Eiköhän niitä työpaikkoja synny vähän väkisinkin, kun väkiluku kasvaa - ja sehän kasvaa, sille ei mitään voi.
 
Ilman asemia. Maanalainen raideliikenteen asema luokkaa 50 milliä, ja 1,2 kilometrin matkalle keskusta-alueella niitä tarvittaisiin pari kappaletta.

Varmaan yhdellä asemalla selviäisi, jos juuri tunnelin suuaukkojen luona olisi seuraavat pysäkit ja tunneli vajaan kilsan radan ja keskustan ali. Ainakin itäpuolella varmasti riittäisi.

Mutta oikeassa olet, maaperä, olemassa olevat rakennelmat ja erityisesti maanalainen asema tehnevät hommasta turhan kalliin. Pystyykö edes lyhyessä cut-and-cover-tyyppisessä tunnelissa (jos siihen päädytään) tekemään aseman halvemmalla, vai onko tuo 50m€ pienin mitä maan alle saa turvallisesti tehtyä.?
 
Takaisin
Ylös