Raide-Jokeri 3

Pystyykö edes lyhyessä cut-and-cover-tyyppisessä tunnelissa (jos siihen päädytään) tekemään aseman halvemmalla, vai onko tuo 50m€ pienin mitä maan alle saa turvallisesti tehtyä.?

Tuohon ei varmaan ole valmista vastausta, mutta luulisin, että tarpeeksi lyhyt pätkä, jolta ei edellytetä varsinaisen tunnelin turvajärjestelyjä, on oleellisesti halvempi. Suurin säästö kaiketi siinä, että asema on lähellä pintaa eikä 25 metrin syvyydessä, sekä hätäpoistumisteissä, ilmanvaihdossa ja savunpoistossa. Siis jos alikulku on katettu 100 metrin matkalta tms., niin sieltä voi täysi matkustajakuorma hätätilanteessa yksinkertaisesti kävellä pois radan viertä, savut haihtuu suunnilleen itekseen ja asemalla voi ainakin tervejalkaiset kiivetä portaat omin voimin. Normaalitoiminnassakaan erillistä tuuletusta ei välttämättä tarvita sen kummemmin (toisaalta ei ole myöskään metroaseman lämmintä sisätilaa). Metron tyyppisessä kalliotunnelissa nämä kaikki vaativat kalliita järjestelyjä (erillisiä kuiluja pinnalle, pitkiä liukuportaita, savunpoistojärjestelmiä jne.).

En ole minkäänlainen asiantuntija, mutta voisin kuvitella, että Tikkurilan aseman kohdalla on kylläkin sen verran kaikenlaisia olemassa olevia rakennelmia ja teknisiä systeemejä, että uuden alikulun rakentaminen varmaan olisi reilusti kalliimpaa kuin jossain täysin pellolla. Jo pelkästään rautatieaseman laitureille pitäisi vissin tehdä vähintään kolme kulkutietä.
 
Viimeksi muokattu:
Raide jokeri 3:n kalustona on ilmeisesti kaksisuunta vaunuja jolloin esim Tikkurilan asemalla käynti voidaan toteuttaa pistonna. Osa vuoroista voi kääntyä takaisin esim Mellunmäkeen päin ilman että Tikkurilaan pitäisi rakentaa erillistä raidesilmukkaa, pelkkä puolenvaihtopaikka riittää. Tosin huonona puolena taitaa olla se että kuljettaja joutuu suunnan vaihdon yhteydessä kävelemään vaunun toisesta päästä toiseen päähän, mutta se voidaan toteuttaa ajantasauksena.
 
Viimeksi muokattu:
Vantaan ratikka

Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä"
Linkki:
https://www.vantaansanomat.fi/artik...-tikkurilasta-jumboon-alle-vartissa-vauhti-on


Linkissä hieman lisätietoa Vantaan ratikkasuunnitelmista Mellunmäki-Hakunila-Tikkurila-Aviapolis(-Lentoasema?). Kannattava hanke, jonka takia varmaan tiivistetään mm. Tikkurilantiellä, Hakunila-Hakkila-Kuninkaalassa.
Vaikkakin voi olla että vielä budjetti nousee, tällä hetkellä kustannusarviona 100 miljoonalla* eurolla 20 km kiskoja
*= Ilmeisesti tämän täytyy olla Vantaan kaupungin osuus, josta siis vähennetty Valtion 30% ja mahdollinen Eu-avustus, eikä kalustoa laskettu, sillä Raide-Jokerin kustannukset Espoossa tuplasumma /kilometri.

Kuva reitistä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
5 Me/km hinnalla saa kyllä radan ja ratasähkön, ja oletettavasti tuolla väljässä lähiöympäristössä ei tarvitse kovin paljon putkia ja johtoja siirrellä. Jos tarvitsee, niin sitten tekee tiukkaa. Mitään taitorakenteita (sillat, tunnelit) ei tuolla hinnalla saada.

Tuolla linkissä kuitenkin sanotaan, että hinta olisi 300 Me, josta Vantaan osuus 100 Me. Se kuulostaa jo paljon realistisemmalta, jos Vantaa noita haluamiaan avustuksia saa.
 
Mitään taitorakenteita (sillat, tunnelit) ei tuolla hinnalla saada.

Laskeskelin kartasta, että reitillä on yhteensä 7 kpl moottoriväylien ylityksiä ja alituksia, ja lisäksi Tikkurilan keskustassa pääradan alitus. Kaikkiin on olemassa oleva silta / alikulku, mutta olisin yllättynyt, jos mikään niistä ei vaadi muutoksia raitiotietä varten. Tikkurilan keskustassa on sitten linjauksen valinta. Jos tehdään uusi alikulku radan alle, niin hintaa kertyy reippaasti lisää.
 
Vs: Vantaan ratikka

Kannattava hanke, jonka takia varmaan tiivistetään mm. Tikkurilantiellä, Hakunila-Hakkila-Kuninkaalassa.
Linkatun kuvan mukaan reitti menee Jokiniemenkatu-Kyytitie -reittiä, jossa tosiaan ajellaan kilometrikaupalla pelloilla ja metsässä. Jollei tuolla tiivistetä, niin ihme investointi.

(Eipä siellä Tikkurilantien varressa toki paljon enempää rakennuksia ole sielläkään, Keskon varastoille ajavat rekat tuskin ratikkaan siirtyvät.)
 
Eiköhän Vantaalla riitä kehäradan varsissa rakentamista vielä vuosikymmeniksi. Mihin tarvitaan toinen peltoja ja peltihallikeskittymiä halkova raideliikenneyhteys, riittääkö tuolla edes busseille matkustajia?
 
Eiköhän Vantaalla riitä kehäradan varsissa rakentamista vielä vuosikymmeniksi. Mihin tarvitaan toinen peltoja ja peltihallikeskittymiä halkova raideliikenneyhteys, riittääkö tuolla edes busseille matkustajia?
Meneehän tuossa melkein samalla reitillä bussi 562, joka on yksi pk-seudun suosituimmista, ajelee 10 minuutin välillä koko päivän. Muuttuu lähiaikoina runkolinjaksi 570.
 
Tässä on alustava yleissuunnitelma maaliskuulta https://www.vantaa.fi/instancedata/...i_Raide-Jokeri3_alustava_yleissuunnitelma.pdf arkipäivän matkustajamääräksi arvioitu 80 000 vuonna 2040.

Eiköhän Vantaalla riitä kehäradan varsissa rakentamista vielä vuosikymmeniksi. Mihin tarvitaan toinen peltoja ja peltihallikeskittymiä halkova raideliikenneyhteys, riittääkö tuolla edes busseille matkustajia?

Nykyinen arvio on, että Vantaalle tulee 90 000 asukasta ja 65 000 työpaikkaa lisää 2040 mennessä. Vaikka kaikki rakentaminen toteutettaisiin Kehä- ja Pääradan varteen, eivät kaikki kuitenkaan kulje keskustaan eli poikittaisliikenne kasvaa. Etenkin tuo Jumbo-Tikkurila väli on semmoinen, että saatetaan hyvinkin mennä yli runkobussin kapasiteetin, vaikkei tule asusmisneliötäkään rakentamista yli 800m päähän juna-asemasta. Siksi toiseksi Hakunila on rakennettu kuin junanvarsilähiö ja sitä aijotaan tiivistää joka tapauksessa.

Onko jollakulla muuten tietoa 562:n nykyisistä matkustajamääristä? 570-suunnitelmassa on vielä v61:n ja v62:n matkustajamäärät erikseen ja ilman kehäradan vaikutusta.
 
HS: Tikkurilan aseman alitse halutaan rakentaa pitkä raitiotietunneli

Vantaa varautuu rakentamaan pitkän tunnelin pääradan ali uutta pikaraitiotie*yhteyttä varten. Uusi pikaraitiotie Mellunkylästä Hakunilan ja Tikkurilan kautta Aviapolikseen kulkisi omassa tunnelissaan Tikkurilan aseman alla.

Tunneli ulottuisi radan itäpuolelta Jokiniemestä aina Kielotielle saakka. Kielotiellä ratikan reitti kulkisi etelään ja sitten pitkin Tikkurilantietä kohti Aviapolista.
 
Takaisin
Ylös