Raide-Jokeri

Tiedän tutuilta että nimenomaan pikaratikan työvuorolistojen suhteen on ollut tyytymättömyyttä kuljettajien ja yhtiön välillä.
Joo, se on yleisesti tunnettua että jokerin työvuorot on ikävästi laaditut eikä niissä kuunnella kuljettajia. Se on olennaisesti työviihtyvyyteen vaikuttava tekijä tietysti, ja jos viihtyvyys ja sitä kautta motivaatio on hukassa, niin sitten sattuu kaikenlaista ikävääkin enemmän. Onnettomuuksia ja sairauslomia. Tämä nyt yleisellä tasolla, ei välttämättä ole tähän keissiin vaikuttanut. Aika usein on niin, että se pieni säästö, joka laskennallisesti syntyy esim. tuollaisella tavalla, maksetaan sitten korkojen kera takaisin vaikkapa nyt vaunujen korjauksena ja ajamattomina lähtöinä.
 
Kuulostaa kyllä siltä, että firman henkilöstöpolitiikassa olisi petrattavaa. Jos kuljettajia ajatetaan liian pienillä lepoajoilla, se on jo turvallisuuskysymys, eikä ratkea sillä, että esimiesten puolelta käsketään etsimään uutta työpaikkaa jos tässä nykyisessä ei pärjää.
 
Olen huomannut viimeaikona, että yhä useammassa ratikassa kuuluu jotain pauketta ratikan kääntöakselien kohdilta. Myös mutkissa joissain harvoissa ratikoissa kuuluu tum tum tum tum kuin renkaassa olisi kolhu joka paukuttaa. Onko muilla vastaavia havaintoja tai tietääkö kukaan mistä johtuu?
 
Kuvissa se nokka ei kovin pahasti ole rutussa. Näyttikö se siltä, että sen saisi maanantaiksi liikenteeseen? Meillä ei ole tapana kolhiintuneita vaunuja linjalle panna, mutta jos ei siellä ole mitään oikeasti rikki, niin olisihan se nyt parempi laittaa vaikka vähän rumempi vaunu linjalle kuin jättää vuoroja ajamatta.
Ei ole 618 ajossa nyt maanantaiaamuna 18.11. Toisaalta jokaiseen vuoroon löytyi vaunukin. Pois ajosta ovat 618:n lisäksi aiemmin syksyllä kolaroidut 602, 614 ja 624. Myös 601 oli maanantaiaamuna pois liikenteestä. Kaikki muu olikin sitten linjalla.
 
Eli kolarikorjauksissa on nyt neljä vaunua. Ovatko nuo kolme aiemmin kolaroitua Roihupellossa vai Otanmäessä?

Mietityttää kyllä, että miten näiden korjausten käy, jos Otanmäen tehdas jonakin päivänä suljetaan.
 
18.11.2024 16:21

Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 16:21 on peruttu. Myös edellinen sivu oli peruttu, se ei vaan enää näy tuolla listalla.
 
19.11.2024 06:05
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 06:05 on peruttu.
Raitiovaunu 15 Itäkeskus (M) - Keilaniemi (M) via Viikki kello 07:15 on peruttu.
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 08:21 on peruttu.

Tämän vuoron ensimmäinen sivu Itäkeskuksesta klo 04:50 Keilaniemeen (M) on ajettu Reittilokin ja tutkan mukaan.
 
19.11.2024 06:05
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 06:05 on peruttu.
Raitiovaunu 15 Itäkeskus (M) - Keilaniemi (M) via Viikki kello 07:15 on peruttu.
Raitiovaunu 15 Keilaniemi (M) - Itäkeskus (M) via Aalto-yliopisto (M) kello 08:21 on peruttu.

Tämän vuoron ensimmäinen sivu Itäkeskuksesta klo 04:50 Keilaniemeen (M) on ajettu Reittilokin ja tutkan mukaan.
Noita peruutuksia on ollut nyt suhteellisen usein, mistähän johtunee?
 
Noita peruutuksia on ollut nyt suhteellisen usein, mistähän johtunee?
Nämä kuulostaa yhden ruuhkavuoron peruutukselta. Eiköhän tuossa ole nyt kyse ihan vaan siitä, että kun neljä vaunua on kolarikorjauksessa tai sellaista odottamassa, niin kalusto ei riitä ruuhkaan, jos siellä johonkin vaunuun tulee jotain pientä, jonka vuoksi sitä ei saada linjalle.

Oliko se nyt niin, että ajokelpoisia vaunuja on periaatteessa yksi enemmän kuin mitä linjalla tarvitaan. Se on aika pieni reservi.
 
20.11.2024 04:30 - 21.11.2024 22:30
Raitiovaunut: 15. Mahdollisesti myöhässä. Syy: Este raiteilla. Paikka: Vihdintie. Arvioitu kesto: 20.11. 4:30 - 21.11. 22:30

Tiedote ei ehkä ole kovin tarkka, kyllä 21.11. aamulla varhain tutkan mukaan liikenne sujui normaalin näköisesti.
 
Vihdintiellä eilen aika hurja tilanne kun lunta tuli vaakasuoraan ja valot pimeni autoilta Vihdintiellä pohjoiseen Eliel Saarisen tien risteyksessä mutta kaikki muut valot näytti toimivan, sitten vielä iso keltainen rekka parkkeerasi juuri ennen risteystä valot päälle kun tuli korjausmiehet. Näytti olevan monella autolla vaikeuksia väistää isoa ratikkaa ja pakko vetää eteen raivolla, yksi pakotti äkkijarrutukseen täyden kuorman. Tuntui omituiselta että ei muut valot mennyt vilkulle kun näytti että ei ollut ratikalla tietoa että oikealta ei autoilla valot päällä....
 
Takaisin
Ylös