Raide-Jokeri

Onko yleistä, että ratikan renkaat liukuvat kiskoilla? Tämä kysymys pohjautuu puolen vuoden havaintoihini pikaratikan kyydissä istuessa. Vaikka olisi kuiva sää niin ratikan pyörät joskus lipevät kiihdyttäessä mutta etenkin jarruttaessa. Tämä näkyy pysäkillä kun katsoo maahan ja huomaa ratikan tiputtaneen hiekkaa alleen. Viime aikoina varsinkin märällä säällä renkaat ovat livenneet aika ajoin etenkin välillä Oulunkylä-Kustaankartano. Huomiooni on myös tullut se, että ratikat joissa on uusi pyöräprofiili eli kyselyideni mukaan 609, 611,612, olen lipeämistä havainnut useammin. Kuuluisiko ratikoiden laskea talvella hiekkaa alleen vai milloin?
Articit hiekoittavat automaattisesti kun pyörät luistavat. Ei ole väliä vuodenajalla, lämpötilalla tai millään muilla olosuhteilla vaan aina kun lähtevät luistaa tiputtelee Artic hiekkaa automaattisesti. Myös kuljettaja voi hiekkapoljinta painaa. Pikaratikan Articeissa vähän eri muotoinen ja jäykempi hiekkapoljin, "kaupunki"-Articeissa taas vähän herkempi. Montakohan kertaa tuli sitä vahingossa hipaistua :LOL:
 
Pyöräprofiilista myös sellainen kysymys, että onko pyörien kulkupinnan kulmaa muutettu pyöräprofiilissa, ja jos on, kumpaan suuntaan? Aikaisemmalla kulmalla huomasi hieman heijausta, kun ratikka kulki lähellä huippunopeuttaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, kirskuntaa pystyy vähentämään kasvattamalla kulmaa, mutta tuo tietysti lisää heijausta.
 
21.10. voimaan astuneet aikataulumuutokset pienine nopeutuksineen osuivat pahimpaan lehtikeliin. Reitillä on kohtia, joissa suditaan ja liukastellaan urakalla. Ei oikein voi tehdä johtopäätöksiä, mikä osa mahdollisista epätäsmällisyyksistä johtuu päivitetyistä ajoajoista ja mikä osa ulkoisista tekijöistä.
 
Onko yleistä, että ratikan renkaat liukuvat kiskoilla? Tämä kysymys pohjautuu puolen vuoden havaintoihini pikaratikan kyydissä istuessa. Vaikka olisi kuiva sää niin ratikan pyörät joskus lipevät kiihdyttäessä mutta etenkin jarruttaessa. Tämä näkyy pysäkillä kun katsoo maahan ja huomaa ratikan tiputtaneen hiekkaa alleen. Viime aikoina varsinkin märällä säällä renkaat ovat livenneet aika ajoin etenkin välillä Oulunkylä-Kustaankartano. Huomiooni on myös tullut se, että ratikat joissa on uusi pyöräprofiili eli kyselyideni mukaan 609, 611,612, olen lipeämistä havainnut useammin. Kuuluisiko ratikoiden laskea talvella hiekkaa alleen vai milloin?
Samaa huomasin keskiviikkona, harvoin sitä oli mutta kyllä sen tunsi istuessa etenkin Ogelissa.
 
Onko yleistä, että ratikan renkaat liukuvat kiskoilla? Kuuluisiko ratikoiden laskea talvella hiekkaa alleen vai milloin?
Jos nyt vanhana (2004-2007) sporakuskina vastaan ulkomuistista kuljettaja-ajoiltani: Raitiovaunujen ja metrojen/junien pyörät luistavat yleensä seuraavissa olosuhteissa:

* Syksyisin ns. lehtikeleillä, kun puista tippuu lehtiä kiskoille, ja niistä muodostuu sellaista "möhnää" kiskoille.
* Sateen alkaessa, erityisesti tihkusateella, kun kiskoilla oleva pöly muodostaa pienen vesimäärän kanssa sellaisen pienen likakerroksen siihen kiskon pinnalle.
* Sateen loppuessa, kun vesi alkaa kuivua kiskon pinnalta.

Talvi ja lumisade ei yleisestä uskomuksesta huolimatta muodosta raitioliikenteelle isoa ongelmaa. Autojen kiskouriin tamppaama lumi on omgelma, mutta kevyt lumisade lähinnä puhdistaa kiskoja ☺️
 
Jos nyt vanhana (2004-2007) sporakuskina vastaan ulkomuistista kuljettaja-ajoiltani: Raitiovaunujen ja metrojen/junien pyörät luistavat yleensä seuraavissa olosuhteissa:

* Syksyisin ns. lehtikeleillä, kun puista tippuu lehtiä kiskoille, ja niistä muodostuu sellaista "möhnää" kiskoille.
* Sateen alkaessa, erityisesti tihkusateella, kun kiskoilla oleva pöly muodostaa pienen vesimäärän kanssa sellaisen pienen likakerroksen siihen kiskon pinnalle.
* Sateen loppuessa, kun vesi alkaa kuivua kiskon pinnalta.

Talvi ja lumisade ei yleisestä uskomuksesta huolimatta muodosta raitioliikenteelle isoa ongelmaa. Autojen kiskouriin tamppaama lumi on omgelma, mutta kevyt lumisade lähinnä puhdistaa kiskoja ☺️
Suurin ongelma talvessa raitioliikenne on autot, jotka pysäköivät raiteiden viereen ja joutuvat sitten lumeen.
 
Tätä kirjoitettaessa (29.10.2024, aamu) Reittiopas näyttää aikatauluja PR15:lle jouluviikon osalta Tapaninpäivään asti. Mielenkiintoista on havaita, että maanantaina 23.12. vuoroväli on hyvin aikaista aamua ja myöhempää iltaa lukuun ottamatta tasainen 10 minuuttia. PR15:llä joulurauhaa kunnioitetaan nyt näkyvissä tietojen valossa tavanomaista rauhallisemmilla ajoajoillakin, sivun pituus palaa tuttuun 63 minuuttiin.

Myös jouluaattona, -päivänä ja tapanina ajoaika päästä päähän on 63 minuuttia saman lähteen mukaan. Joulupäivän lähtöajat näyttäisivät olevan samat kuin viime vuoden joulupäivänä, jolloin vuoroväli oli tiheimmänkin liikenteen aikana 12 minuuttia.

Tapanina ajetaan nyt julkaistun mukaan "vanhaa sunnuntailiikennettä", eli periaatteessa nykyistä sunnuntain vuorotarjontaa, mutta kuitenkin aiempien kausien lähtöajoilla (ei muuttuneita tosiasiassa kovin monta ole).
Onkohan nuo syötetty sinne kauan sitten ja kaipaavat päivitystä?

Taisivat olla vanhoja, nyt näkyy aikataulut 30.12. asti ja linjasivut ovat 61 minuuttia.
 
Taisivat olla vanhoja, nyt näkyy aikataulut 30.12. asti ja linjasivut ovat 61 minuuttia.
Päivitetyt aikataulut jouluviikolle tulivat näkyville ainakin jo perjantaina. Huomion arvoista on, että 23.12.2024 alkaen arkipäivien vuoroväli on 10 minuuttia ruuhka-aikanakin. Koulujen lomien takia tuo varmasti riittää, mutta kuuden minuutin liikenteen "koulusidonnaisuudesta" ei kai ole kovin paljon ollut juttua aiemmin.

Jouluaattona 15:llä noudatetaan tämän hetken tiedon mukaan sunnuntaiaikatauluja. Jokerin lauantai ja sunnuntai ei paljon toisistaan eroa, tiheneminen sunnuntaisin alkaa vähän myöhemmin.
 
Eilen huomasin yhden heikkouden tai ehkäpä riskitekijän raidejokerissa Huopalahdessa. Nimeättään raidejokeria ennnen pysäkille tuli 52, jolle tuli jonkinlainen tekninen ongelma (byd), tämän johdosta bussi ei lähtenyt 10min liikkeelle ja raidejokeri joutui odottamaan... Sillä eihän siitä bussista ohi pääse ratikka kiskoja pitkin ja bussi kun kulkee samaa kaistaa kuin ratikka niin jää pakosti tukkeeksi tielle.
 
Eilen huomasin yhden heikkouden tai ehkäpä riskitekijän raidejokerissa Huopalahdessa. Nimeättään raidejokeria ennnen pysäkille tuli 52, jolle tuli jonkinlainen tekninen ongelma (byd), tämän johdosta bussi ei lähtenyt 10min liikkeelle ja raidejokeri joutui odottamaan... Sillä eihän siitä bussista ohi pääse ratikka kiskoja pitkin ja bussi kun kulkee samaa kaistaa kuin ratikka niin jää pakosti tukkeeksi tielle.
Tällaista on tapahtunut muutaman kerran tuossa samassa paikassa. Mahdollisuus samaan on myös Viikinkaarella, joskin siellä jumiin jäävä bussi on 57 tai 78. Huopalahden tunneli on siitä onneton, että siinä on pysäkin kohdalla pitkä jakaja, ja se estää bussillakin ohittamisen eli tunneli on jumisuuntaan bussinkin osalta tukossa.
 
Tällaista on tapahtunut muutaman kerran tuossa samassa paikassa. Mahdollisuus samaan on myös Viikinkaarella, joskin siellä jumiin jäävä bussi on 57 tai 78. Huopalahden tunneli on siitä onneton, että siinä on pysäkin kohdalla pitkä jakaja, ja se estää bussillakin ohittamisen eli tunneli on jumisuuntaan bussinkin osalta tukossa.
mutta pienen kiertoreitin kautta on bussilla helposti ajettavissa ohi muita teitä
 
Puotilanrannan asemakaava on KYLK:in esityslistalla ensi viikoksi. Raide-Jokerin jatkamista sinne on ajoittain spekuloitu. Tuo on nyt käytännössä lopullisesti kuopattu. Tässä lainaus kaavadokumentista.
Kaavatyön yhteydessä selvitettiin Raide-Jokerin jatkamista Itäkeskuksen terminaalista Asiakkaankadun kautta Kauppakartanonkadulle ja siitä edelleen Meripellontielle. Pikaraitiotien investointikustannukset raitioradan osalta olisivat noin 33 miljoonaa euroa. Kustannuksissa ei ole otettu huomioon kunnallisteknisiin siirtoihin tai katujärjestelyihin liittyviä investointeja. Bussiliikenteen kehittäminen ei edellytä fyysiseen ympäristöön erityisiä investointeja.

Pikaraitiotielinjan tuottama tarjonta on Puotilanrannan kysyntään nähden ylimitoitettua. Puotilanrannan joukkoliikennekysyntä ei edellytä pikaraitiotietasoista tarjontaa. Bussiliikenteen vuorovälit ovat sovitettavissa kysyntää vastaavaksi. Pikaraitiotie ei ole yhtä toimiva osa liityntälinjastoa kuin bussiliikenne. Pysäkkiväli on paljon harvempi pikaraitiotiellä kuin busseilla.
 
Takaisin
Ylös