Raide-Jokeri

En nyt tiedä, onko ratikan johtaminen tuonne sinänsä järkevää vai ei, mutta kyllä noi perustelut on taas niin hassuja.

Pysäkkiväli paljon harvempi? Sehän on juuri niin tiheä kuin mikä sen päätetään olevan. Vaikka jokerin nykyisen osuuden pysäkkiväli on nykyinen, niin jatkopätkä Itäkeskuksesta Puotilanrantaan voi ihan hyvin olla tiheämmällä pysäkkivälillä, ei sitä mikään estä eikä se pidennä kenenkään matka-aikoja Itäkeskuksesta länteen. Myöskään tuo tarjonta ei ole ongelma – jatketaan sinne Puotilanrantaan joka toinen vaunu. No, nää on näitä, virkamiehistö istuu miettimässä ,että miten tuo nyt voitaisiin torpata ja keksii mitä keksii. Tällä kertaa keksi huonosti.

Kun HKL-Suy aikanaan halusi vastustaa Simonkadun rataa, niin siellä vasta oli veijareiden aivoriihi. Naurattaa vieläkin.
 
Osa perusteluista on tosiaan vähän outoja, mutta olennaisin on varmaan "Pikaraitiotielinjan tuottama tarjonta on Puotilanrannan kysyntään nähden ylimitoitettua." Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta. Sitä paitsi, jos Raide-Jokerin vuoroväli on liian tiheä, joka toisen vaunun jatkaminen Puotilanrantaan tarjoaisi ala-arvoisen huonon 20 minuutin vuorovälin arkisin ruuhkan ulkopuolella ja viikonloppuisin päivällä, eli päälle 30 miljoonan hintalapulla saisi vain huonompaa palvelua.
 
Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta.
Kaikki on suhteellista. Maailmalla on paljon sellaisia ratikoita, joille ei ole liikenteellisiä perusteita, mutta muita perusteita löytyy. Esimerkiksi nostetaan alueen arvoa ja houkuttelevuutta tarjoamalla raitiotieyhteys tavallisen bussin asemesta.

Tämä nyt edelleenkin ottamatta kantaa tähän Puotilanrannan keissiin. Mä en ole tutustunut siihen ollenkaan enkä tiedä edes paljonko sinne olisi asukkaita tulossa. Voi ihan hyvin olla, ettei sinne ole järkevää tehdä ratikkaa. Se vaan pitäisi ns. ammattilaisten osata perustella ilman puolitotuuksia.
 
Tuosta tuli mieleen kysyn taas, mikä on tilanne oikean terminaalin saamisesessa päättärille Itäkeskukseen? Kun ei taaskaan viime viikolla toiminut edes näytöt kertoen miltä raiteelta lähti ratikka, onneksi päättelin että kun muutkin menee niin kai minäkin menen sitten tuohon jo päättärillä nököttävään
 
Osa perusteluista on tosiaan vähän outoja, mutta olennaisin on varmaan "Pikaraitiotielinjan tuottama tarjonta on Puotilanrannan kysyntään nähden ylimitoitettua." Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta. Sitä paitsi, jos Raide-Jokerin vuoroväli on liian tiheä, joka toisen vaunun jatkaminen Puotilanrantaan tarjoaisi ala-arvoisen huonon 20 minuutin vuorovälin arkisin ruuhkan ulkopuolella ja viikonloppuisin päivällä, eli päälle 30 miljoonan hintalapulla saisi vain huonompaa palvelua.
Kyllähän Raide-Jokerin tai ylipäänsä raitiotien jatkaminen Meripellontielle pussinperään olisi muutenkin outo suunta. Paljon toimivampi suunta olisi Itäväylän ja ehkä myös vanhan Vuosaaren suunta. Kehä I:n toisella puolella on Prisma ja kaupallisia palveluita ja Itäkeskuksen toisessakin päässä olisi paljon matkustajakysyntää, toisaalta myös Vartioharju ja vanha Vuosaari ovat irti raideliikenteestä. Nykyinen Raide-Jokerin päätepysäkki on myös epäkäytännöllisen kaukana Itäkeskuksen metroaseman sisäänkäynneistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokeri kannattaisi jatkaa Itäväylän bulevardille sitten joskus jos sellainen edes tulee. Asukastiheys ei päätä huimaa Meripellontiellä tai Vartioharjussa tällä hetkellä. Jos nyt Itä-Helsingin raitiotieverkkoon satsataan rahaa, olisi varmaan enemmän potentiaalia käyttää ne Laajasalon ratikan jatkeeseen esimerkiksi reitillä Yliskylä-Roihuvuori-Siilitie(M)-Viikki-Malmi, (korvaten linjat 79*, 80, 82*, 89**). Toki tuo olisi kalliimpi projekti kuin 33 miljoonaa, mutta linja hyödyntäisi Siilitien pohjoispuolella Raide-jokerin ja Viiran ratoja. Myös bussiliikenteestä säästyvät rahat olisivat huomattavasti suuremmat kuin Puotilanrannan ratikalla, jonka ainoa säästökohde voisi olla 97V:n ja 98:n yhdistäminen reitille Itäkeskus-Marjaniemi-Puotila-Vartioharju-Mellunmäki, heikentäen yhteyksiä alueelta Vuosaareen päin. Tuossa skenaariossa varmaan 560 jatkettaisiin Puotilanrantaan vaihtoyhteyden mahdollistamiseksi, joka maksaisi yhden bussin lisäämisen linjalle. Viiralle on suunniteltu kahta haaraa (Malmin sairaala ja Jakomäki), Laajasalon ratikka voisi mennä Malmin sairaalalle ja Viira Jakomäkeen.

*)71 jatkettaisiin Puistolaan ja 83 jatkettaisiin Roihuvuoreen, jotta nykyiset vaihdottomat yhteydet säilyisivät
**)erillistä ruuhkalinjaa Yliskylään ei tarvittaisi, kun osa metron vaihtomatkustajista siirtyisi busseista pikaratikkaan (itään päin menijät)
 
Takaisin
Ylös