Raide-Jokeri

En nyt tiedä, onko ratikan johtaminen tuonne sinänsä järkevää vai ei, mutta kyllä noi perustelut on taas niin hassuja.

Pysäkkiväli paljon harvempi? Sehän on juuri niin tiheä kuin mikä sen päätetään olevan. Vaikka jokerin nykyisen osuuden pysäkkiväli on nykyinen, niin jatkopätkä Itäkeskuksesta Puotilanrantaan voi ihan hyvin olla tiheämmällä pysäkkivälillä, ei sitä mikään estä eikä se pidennä kenenkään matka-aikoja Itäkeskuksesta länteen. Myöskään tuo tarjonta ei ole ongelma – jatketaan sinne Puotilanrantaan joka toinen vaunu. No, nää on näitä, virkamiehistö istuu miettimässä ,että miten tuo nyt voitaisiin torpata ja keksii mitä keksii. Tällä kertaa keksi huonosti.

Kun HKL-Suy aikanaan halusi vastustaa Simonkadun rataa, niin siellä vasta oli veijareiden aivoriihi. Naurattaa vieläkin.
 
Osa perusteluista on tosiaan vähän outoja, mutta olennaisin on varmaan "Pikaraitiotielinjan tuottama tarjonta on Puotilanrannan kysyntään nähden ylimitoitettua." Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta. Sitä paitsi, jos Raide-Jokerin vuoroväli on liian tiheä, joka toisen vaunun jatkaminen Puotilanrantaan tarjoaisi ala-arvoisen huonon 20 minuutin vuorovälin arkisin ruuhkan ulkopuolella ja viikonloppuisin päivällä, eli päälle 30 miljoonan hintalapulla saisi vain huonompaa palvelua.
 
Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta.
Kaikki on suhteellista. Maailmalla on paljon sellaisia ratikoita, joille ei ole liikenteellisiä perusteita, mutta muita perusteita löytyy. Esimerkiksi nostetaan alueen arvoa ja houkuttelevuutta tarjoamalla raitiotieyhteys tavallisen bussin asemesta.

Tämä nyt edelleenkin ottamatta kantaa tähän Puotilanrannan keissiin. Mä en ole tutustunut siihen ollenkaan enkä tiedä edes paljonko sinne olisi asukkaita tulossa. Voi ihan hyvin olla, ettei sinne ole järkevää tehdä ratikkaa. Se vaan pitäisi ns. ammattilaisten osata perustella ilman puolitotuuksia.
 
Tuosta tuli mieleen kysyn taas, mikä on tilanne oikean terminaalin saamisesessa päättärille Itäkeskukseen? Kun ei taaskaan viime viikolla toiminut edes näytöt kertoen miltä raiteelta lähti ratikka, onneksi päättelin että kun muutkin menee niin kai minäkin menen sitten tuohon jo päättärillä nököttävään
 
Osa perusteluista on tosiaan vähän outoja, mutta olennaisin on varmaan "Pikaraitiotielinjan tuottama tarjonta on Puotilanrannan kysyntään nähden ylimitoitettua." Ratikkarataa on turha rakentaa, jos sille ei ole vaaditun kapasiteetin puolesta minkäänlaista tarvetta. Sitä paitsi, jos Raide-Jokerin vuoroväli on liian tiheä, joka toisen vaunun jatkaminen Puotilanrantaan tarjoaisi ala-arvoisen huonon 20 minuutin vuorovälin arkisin ruuhkan ulkopuolella ja viikonloppuisin päivällä, eli päälle 30 miljoonan hintalapulla saisi vain huonompaa palvelua.
Kyllähän Raide-Jokerin tai ylipäänsä raitiotien jatkaminen Meripellontielle pussinperään olisi muutenkin outo suunta. Paljon toimivampi suunta olisi Itäväylän ja ehkä myös vanhan Vuosaaren suunta. Kehä I:n toisella puolella on Prisma ja kaupallisia palveluita ja Itäkeskuksen toisessakin päässä olisi paljon matkustajakysyntää, toisaalta myös Vartioharju ja vanha Vuosaari ovat irti raideliikenteestä. Nykyinen Raide-Jokerin päätepysäkki on myös epäkäytännöllisen kaukana Itäkeskuksen metroaseman sisäänkäynneistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokeri kannattaisi jatkaa Itäväylän bulevardille sitten joskus jos sellainen edes tulee. Asukastiheys ei päätä huimaa Meripellontiellä tai Vartioharjussa tällä hetkellä. Jos nyt Itä-Helsingin raitiotieverkkoon satsataan rahaa, olisi varmaan enemmän potentiaalia käyttää ne Laajasalon ratikan jatkeeseen esimerkiksi reitillä Yliskylä-Roihuvuori-Siilitie(M)-Viikki-Malmi, (korvaten linjat 79*, 80, 82*, 89**). Toki tuo olisi kalliimpi projekti kuin 33 miljoonaa, mutta linja hyödyntäisi Siilitien pohjoispuolella Raide-jokerin ja Viiran ratoja. Myös bussiliikenteestä säästyvät rahat olisivat huomattavasti suuremmat kuin Puotilanrannan ratikalla, jonka ainoa säästökohde voisi olla 97V:n ja 98:n yhdistäminen reitille Itäkeskus-Marjaniemi-Puotila-Vartioharju-Mellunmäki, heikentäen yhteyksiä alueelta Vuosaareen päin. Tuossa skenaariossa varmaan 560 jatkettaisiin Puotilanrantaan vaihtoyhteyden mahdollistamiseksi, joka maksaisi yhden bussin lisäämisen linjalle. Viiralle on suunniteltu kahta haaraa (Malmin sairaala ja Jakomäki), Laajasalon ratikka voisi mennä Malmin sairaalalle ja Viira Jakomäkeen.

*)71 jatkettaisiin Puistolaan ja 83 jatkettaisiin Roihuvuoreen, jotta nykyiset vaihdottomat yhteydet säilyisivät
**)erillistä ruuhkalinjaa Yliskylään ei tarvittaisi, kun osa metron vaihtomatkustajista siirtyisi busseista pikaratikkaan (itään päin menijät)
 
Täällä kun aikaisemminkin mainitsin ja oli keskusteltu mm. pikaratikan kuljettajien käyttäytymisestä liikenteessä, vahinkoherkkyyksistä yms. niin aiheeseen sopisi postata tämä ex-kollegaltani saama kuva. Keilaniemeen saapunut vaunu ajanut vähän liian päätyyn asti ja osunut tuohon betonipäätyyn. Vaunu, josta kuva on otettu, on sellaisessa kohtaa mihin vaunun voi jo pysäyttää ja pysähtymispaikan merkkikin näkyy tuossa oikealla hitusen, joka sekin on liian pitkällä näkövammaisten opasraitojen suhteen. Ei, ei ole tietoa mitä on käynyt tai miten on noin pitkälle päätynyt.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Joskus kun liikenne alkoi oli kuljettajilla Itäkeskuksessa, jossa pitää ajaa aika perälle, kilpailuja kuka uskaltaa ajaa lähimmäksi betoniporsasta. Itse rehellisesti toivon että monien kuljettajien asenteet on muuttunut siitä kun siellä itse ajoin. Ja edelleen painotan että pikaratikankin puolella oli erittäin asiallisia, tunnollisia ja hyviä kuljettajia. Siellä oli vain enemmän näitä "hälläväliä" asenteella olevia kuin kantakaupungin puolella, ehkä osittain siksi kun kaikki pikaratikan kuljettajat oli uusia ja monet vielä nuoria, parhaimmillaan juuri sallitut 21v täyttäneitä.
 

Liitetiedostot

  • Snapchat-141402826.jpg
    Snapchat-141402826.jpg
    67.3 KB · Lukukerrat: 54
Viimeksi muokattu:
Nyt on uutisissakin aiheesta. Hätäkeskus saanut ilmoituksen 11:46. Ainakin 4 matkustajaa loukkaantunut. Kuljettajaa epäillään vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Syy vielä tuntematon.
 
Onkohan 28. vaunu kohtapuolin saapumassa tai jo saapunut? Jos nyt on jo neljäs vaunu pois pelistä joudutaan muuten harventamaan vuoroväliä
 
15.11.2024 13:03
Raitiovaunu 15 Itäkeskus (M) - Keilaniemi (M) via Viikki kello 13:03 on peruttu.

Peruutuksiakin on. Myös muita tuon ketjun lähtöjä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Se on #618. Olen paikan päällä, kuten tuo vaunukin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on uutisissakin aiheesta. Hätäkeskus saanut ilmoituksen 11:46. Ainakin 4 matkustajaa loukkaantunut. Kuljettajaa epäillään vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Syy vielä tuntematon.
Tää on jännä. Mä luin sun ekan viestin jo paljon ennen uutista ja sitten kun toi uutinen tuli niin mietin, että jos siellä on kisattu kuka uskaltaa ajaa lähimmäs niin miten ihmeessä saadaan aikaan neljän matkustajan loukkaantuminen. Kisassa kai sentään kuvittelisi sen epäkypsän kuskin hivuttavan vaunua pikku hiljaa eikä täräyttämään "täysiä" päin betonia, kuten tässä mitä ilmeisimmin on tehty, jos kuski itsekin on vielä loukkaantunut. Ei tossa varmaan ole nopeus kovin korkea ollut, mutta jos 10–15 km/h nopeudesta törmää seinään, niin kyllä siinä matkustajat kaatuilee. Toi loukkaantunut ei varmaan mitään sen kummempaa meinaa sentään, onneksi.

Peruutuksiakin on. Myös muita tuon ketjun lähtöjä.
Onko siellä vaunutilanne sellainen, ettei varavaunuja ole välttämättä ollenkaan?
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Ei varavaunuja liikaa ole. Perjantai-iltapäivän ja -illan peruutukset näyttävät koskevan sitä vuoroa, joka Keilaniemessä onnettomuuteen joutui.
Kuvissa se nokka ei kovin pahasti ole rutussa. Näyttikö se siltä, että sen saisi maanantaiksi liikenteeseen? Meillä ei ole tapana kolhiintuneita vaunuja linjalle panna, mutta jos ei siellä ole mitään oikeasti rikki, niin olisihan se nyt parempi laittaa vaikka vähän rumempi vaunu linjalle kuin jättää vuoroja ajamatta. Vai onkohan tässäkin nyt jo se kattovivusto sitten sökönä.
 
Toistan tämän:

Onko Itäkeskuksen metroaseman päätepysäkillä tulossa missään vaiheessa hydraulista puskuria betoniesteen eteen? Raiteet päättyy nykyisellään suoraan todella jykeväksi rakennettuun betoniesteeseen ilman mitään, mikä hidastaisi vaunun kulkua ennen estettä. Ajattelin että tuo on tilapäinen järjestely, mutta tuonne ei ole vieläkään tullut hydraulista puskuria.
 
Toistan tämän:
Ei mahdu ilman laiturin pidennystä tai toisesta päästä silmukoiden ja opastimen siirtoa, todennäköisesti muuta tekniikkaa myös. Keilaniemeen ilmeisesti mahtuisi nykyisin pituisilla vaunuilla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tää on jännä. Mä luin sun ekan viestin jo paljon ennen uutista ja sitten kun toi uutinen tuli niin mietin, että jos siellä on kisattu kuka uskaltaa ajaa lähimmäs niin miten ihmeessä saadaan aikaan neljän matkustajan loukkaantuminen. Kisassa kai sentään kuvittelisi sen epäkypsän kuskin hivuttavan vaunua pikku hiljaa eikä täräyttämään "täysiä" päin betonia, kuten tässä mitä ilmeisimmin on tehty, jos kuski itsekin on vielä loukkaantunut. Ei tossa varmaan ole nopeus kovin korkea ollut, mutta jos 10–15 km/h nopeudesta törmää seinään, niin kyllä siinä matkustajat kaatuilee. Toi loukkaantunut ei varmaan mitään sen kummempaa meinaa sentään, onneksi.
Tämän foorumin muokkaustoiminnot on hieman kankeita niin viestit vaikuttivat nyt sekasikiöiltä. Tuo "kisaus" oli enemmän sivuhuomiona/täytteenä tuohon epäkypsyyteen mitä siellä havaitsin liian paljon prosentuaalisesti. Tässä yksi esimerkki tammi-helmikuulta, jota leviteltiin silloin kuljettajien whatsapp ryhmässä.

Mitään faktuaalista tietoa ei ole mitä tässä oikeasti on käynyt. Ryhmässä liikkuneiden huhujen mukaan kuljettaja olisi nukahtanut "p****jen työvuorojen takia". Tiedän tutuilta että nimenomaan pikaratikan työvuorolistojen suhteen on ollut tyytymättömyyttä kuljettajien ja yhtiön välillä.
 

Liitetiedostot

  • Lahemmaksimahtuisi.jpg
    Lahemmaksimahtuisi.jpg
    132.7 KB · Lukukerrat: 54
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös