Juurikin tämä alianssimalli on kaiken pahan alku. Se on eri asia tehdäänkö asiat huolella vai kiireellä, jotta pystyään aikataulussa, joka on liian tiukkaan kilpailutettu. Jos tehdään hankkeita joidenka kuuluu kestää monta vuotta niin kiireen voi unohtaa pois. Täten saadaan tulevaisudessakin ongelmitta toimivia laitteita joita ei tarvitse korjailla jälkikäteen( ainakaan 5v sisällä). Lisäksi asioita voidaan harkita pidempään kuten risteysongelmat joita viime vuonna korjailtiinkiin. Nyt pitäisi saada vielä nopeusrajoituksia uudelleenarviointiin.
Mä olen tästä eri mieltä. Aikaisemmin esimerkiksi julkista liikenneinfraa rakennettiin valitettavan usein niin, että rakentajaksi valittiin yritys, joka kilpailuksessa kehtasi tarjota nopeimman sellaisen aikataulun ja alhaisimman sellaisen hinnan, jotka teoriassa olivat juuri ja juuri mahdollisia mutta käytännössä eivät. Niinpä hankkeet usein venyivät ja rahaa paloi sitä mukaa lisää kun yllätyksiä ilmaantui ja riskejä realisoitui. Esimerkiksi Länsimetro on rakennettu tähän tapaan, kuten meistä useimmat muistavat.
Allianssimallilla pyritään välttämään aiempien hankkeiden ongelmia. Siinä eri osapuolet sitoutuvat kustannuksiin ja aikatauluun yhdessä, eikä esimerkiksi urakoitsijalla ole mahdollista lypsää lisää rahaa sitä mukaan kun hanke etenee ja kilpailusta varten alakanttiin heitetty kustannusarvio osoittautuu mahdottomaksi. Nimenomaan allianssihankkeissa aikataulua ja kustannuksia ei ole liian tiukkaan kilpailutettu, vaan ne on pyritty asettamaan sellaiselle tasolle, jonka rakentaja voi ihan aidosti luvata.
Allianssissakin on tietenkin ongelmansa, ja mitä olen allianssihankkeista kuullut, ne edellyttävät tilaajalta erityisen paljon osaamista. Budjetin ja aikataulun alittumisesta maksettavat kannustimet voivat kannustaa urakoitsijaa hutiloimaan, mutta toisaalta on perusteltua olettaa, että tilaaja valvoo työtä ja sitä, että se todella täyttää ne vaatimukset, jotka hankkeelle on ennen sen käynnistymistä asetettu.
Mistä tulee sitten nimi pikaraitiotie mikäli se ei ole yhtään sen nopeampi? Se, että kuljetaan välillä 70km/h on kuin näyttäisi rikkinäisestä paidasta vain ehjiä kohtia.
Wikipedia kertoo:
"Kansainvälisen joukkoliikenneliiton UITP:n pikaraitiotiekomissio julkaisi 1983 seuraavan määrittelyn: ”Pikaraitiotie on raideliikennemuoto, joka voidaan kehittää asteittain nykyaikaisesta raitiotiestä pikajoukkoliikennemuodoksi, joka kulkee omalla kaistallaan, maan alla, maan tasassa tai maanpinnan yläpuolella."
Kuten tästäkin ilmenee, pikaraitiotie ei ole täsmällisesti määritelty käsite, mutta olennaista on aiempia raitioteitä parempi erottelu muusta liikenteestä. Tälläkin foorumilla on lukemattomia kertoja todettu, että pikaraitiotiestä puhutaan yleensä silloin, kun halutaan tehdä pesäeroa vanhanaikaiseen, 1900-luvun alusta periytyvään tapaan rakentaa ja liikennöidä raitiotietä. Tämä on perusteltua Jokerilinjankin tapauksessa, sillä on kiistatonta, että ongelmistaankin huolimatta linja 15 erottuu edukseen Helsingin kantakaupungin raitiotieverkosta.
Pikaraitiotielle ei siis ole olemassa mitään universaalisti määriteltyä nopeuskriteeriä. Asiaa hämmentää entisestään se, että nykyaikainen tapa rakentaa mitä tahansa raitiotietä on sellainen, jossa muu liikenne mahdollisimman vähän häiritsisi raitiovaunujen kulkua. Esimerkiksi Tampereella ei puhuta pikaraitiotiestä*, vaikka Tampereen raitiotie kiistatta on eurooppalaisten pikaraitioteiden tasoinen ja kenties Suomen edistyksellisin raitiotie. Siispä myös linjaa 15 voitaisiin aivan hyvin markkinoida vain raitiotienä, mikä ei kuitenkaan tarkoita, että linja olisi millään tavalla epäonnistunut.
Jos Jokeri-ratikkaa olisi aikanaan markkinoitu raitiotietä, olisi se vertautunut ainakin kansan syvissä riveissä Helsingin keskustan hitaisiin raitiovaunuihin, mikä väistämättä olisi antanut sellaisen mielikuvan, että raitiotien myötä linjan palvelutaso romahtaa. Näin ei mielestäni missään nimessä ole nyt käynyt.
---
*En jaksa alkaa taas kerran kirjoittaa auki niitä syitä, miksi Tampereen raitiotie on Tampereen raitiotie eikä Tampereen pikaraitiotie. Asiasta löytää varmasti lisätietoa hakutoimintoa tai hakukoneita käyttämällä.