339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,734
No, rehellisyyden nimissä on sanottava, että kyllä linja 15 sentään on merkittävästi nopeampi kuin keskustan linjat. Mutta ne keskustan linjat ovat sitten taas kansainvälisesti katsoen hirvittävän hitaita.Tämän hetkinen tilanne pk-seudulla on, että pikaratikan erottaa tavallisesta ratikasta pidempi pysäkkiväli. Kenkäkauppiaat kiittävät.
Ymmärrän hyvin sen, että jokeri on haluttu brändätä joksikin muuksi kuin kantakaupungin hidas-hidasratikaksi. Niin olisin itsekin tehnyt. Mutta sopivan brändinimen löytäminen ei ole helppoa, ja pikaratikka on sille luontevin nimi. Siitä vaan seuraa ikävästi se, että ihmiset kuvittelevat linjan 15 olevan jotenkin nopea ja pettyvät, kun brändi ei lunasta lupaustaan. Ihan jo ekana päivänä kuuntelin teekkareita, jotka totesivat, ettei tämä kovin pika ole. No, eihän se ole, kun tiedämme Kympin kokemattomuuden nopeusrajoitusten asettamisessa, operaattorin 1800-luvulta asti periytyvät varovaisuusperiaatteet, jotka eroavat olennaisesti keskieurooppalaisista ja periytyvät edelleen kantakaupungista linjalle 15 ja kaupan päälle vielä tilaajan aikataulusuunnittelun, josta puuttuu rohkeus ja kokeilunhalu.
Maken 51 minuuttia ei kuulosta minusta realistiselta, mutta hyvä luotettavuus olisi mahdollista säilyttää sellaisella noin 57 minuutin sivuajalla ilman mitään inframuutoksia.
Mikähän siellä Viikin suoralla on mahtanut mennä pieleen? 70-paikkoja on muuallakin, mutta huojuntaongelma esiintyy vastaavalla tasolla vain Viikissä. Täytyy yrittää selvitellä. Ja samalla toivoa, että tilaajaosapuoli olisi tästäkin asiasta kerännyt sillä tavoin kokemusta ja osaamista, että vastaavat ongelmat kyetään välttämään rakenteilla olevissa hankkeissa.