Raide-Jokeri

Vaunuhankinta on jo käynnissä, eikä sitä aiota eikä voida lykätä neljää vuotta. Jokerille ei tarvita kuin 10 vaunua jos ajetaan kuten nyt 5 minuutin vuoroväliä kuten bussit.

Minun käsittääkseni 10 vaunulla Jokerille tulisi noin 12 minuutin vuoroväli ja silloinkin sivun ajoajan pitäisi olla vähintään 5 min lyhyempi kuin nykyisellä bussilinjalla. Jokerin perusliikenne hoidetaan 26 bussilla ja tällä hetkellä liikenteessä on lisäksi 3 lisäautoa aamuruuhkassa ja linjan 52V 4 autoa eli yhteensä 33 bussia.
 
Jokerin pituus on noin 28 kilometriä. Oletetaan raide-jokerin keskinopeudeksi 33 km/h ja kääntöajaksi molemmissa päissä 5 minuuttia. Tuolloin yksi ratikka kiertää yhden sivun 55 minuutissa.

5 minuutin vuorovälillä jokeri-linjalle tarvittaisiin noilla oletuksilla 22 yksikköä, jos kaikki yksiköt ajavat päästä päähän. (Toivottavasti tuo lasku meni oikein.)

Vaikka jokerin kuormitus on sen tyyppinen, että keskiosan vilkkaimmilla osuuksilla tarvitaan enemmän kapasiteettia kuin päissä. Kaikkea kalustoa tuskin kannattaa ajaa päästä toiseen, vaan raide-jokerilla varmaan kannattaisi ajaa kaksi eri linjaa.

Toinen linja kulkisi Itäkeskuksesta Tapiolaan ja toinen sitten ruuhkalinjana Oulunkylän ja Pitäjämäen/Leppävaaran välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Millä laskelmalla tähän oikein pääsee?
Hyvä kysymys ja tässä vastaus: ei millään.

Laskin 25 km liikennöintipituuden, 25 pysäkkiväliä, 20 sekuntia seisontaa/pysäkki, 0,8 m/s2 kiihtyvyys/hidastuvuus ja 55 km/h huippunopeuden. Vuoroväli 5 min ja päättäriaika 5 min. Saan sillä 19,42 vaunua. Pyöristettynä 20 vaunua. Olen varmaan painanut väärää nappulaa, koska taulukkoni laskee luullakseni joka päivä samalla tavalla.

HKL:n vaunutarve verkon laajennuksiin ja suunniteltuihin poistoihin on minusta luokkaa 60-80 vaunua, mihin suhteessa 20 vaunua ei ole järin suuri ero. Sen sijaan tuollaisen erän ostaminen erikseen alkaa jo olla pieni kauppa, jos ostetaan jotain muuta kuin vakiotavaraa. Jokerin rata voidaan tehdä "kunnolla" niin että siellä kestäisivät jopa Variot, mutta on kaikin puolin edullista hankkia rakenteellisesti parempia vaunuja ja peruskomponenteiltaan yhteensopivina.

Petteri sanoi linjan pituudeksi 28 km. En muista, missä hiljan näin linjan pituuden 25 km:na. Muistaakseni 1990-luvun alussa ekassa Jokerisuunnitelmassa puhuttiin 21 km:n pituudesta. Mutta ei se suuruusluokkaa muuta. Linjapituudella 28 km tulee vaunutarpeeksi 21 jos pysäkkivälien määrä on edelleen 25 tai tarve on 22 jos pysäkkejä tulee 3 lisää.

Antero
 
Tuo esittämäni 28 km on nykyinen bussi-jokerin pituus, mutta tarkemmin ajateltuna raide-jokeri on vähän lyhyempi kuin bussi-jokeri. Tuo Anteron esittämä 25 km on varmaan hyvin lähellä oikeaa.
 
Länsimetroa on aivan turha asettaa vastakkain sinänsä todella hienon raidejokerin kanssa. Itse en kyllä usko, että hanke nopeutuu, se olisi jo maailmanluokan ihme, juurihan Jussi Pajunen otti, surullista kyllä, kantaa autoilun puolesta.Toivotaan, että kyse on vain Pajusen poliittisesta retoriikasta. Oikeastaan länsimetro ja jokerirata pitäisi mieltää toisiaan täydentävinä hankkeina ja tottahan on, että jokerilla ei voida korvata länsimetroa tai toistepäin. Jokeri itseasiassa muistuttaa aika paljon pariisissa tehtyjä T1, T2 ja T3 -ratkaisuja, eli pikaraitiovaunulla palvellaan kehämäisesti esikaupunkialuetta, pariisin T1 ja T2 jopa seurailevat aika tarkasti kehätietien (Boulevard périphérique) muotoa, joskin kauempana. T3 taas kulkee selkeästi BP:n sisäpuolella, joskin seuraillen suurinpiirtein myös kehää.

Jokerin osalta ratkaistavaksi tulee viimeistään kysymys yhteisestä joukkoliikenneorganisaatiosta, koska nykyjärjestelyin HKL:n liikennöinti ulottuisi Espoon puolelle. Seutulippujärjestelmän älyttömyys koskisi luonnollisesti myös jokeria, eli kertamatka Leppävaarasta Pitäjänmäkeen olisi kalliimpi kuin matka Itäkeskuksesta Pitäjänmäkeen. Itselleni tuli mieleen, että voitaisiinko joukkoliikenteen edistämisen nimissä (ja yhteistyön nimissä) raidejokeri vapauttaa seutulippujärjestelmästä niin, että maksu olisi Pariisin tapaan vain "1 vyöhyke", eli normaali kaupungin sisäinen kertamaksu, matkan pituudesta riippumatta?

Oma henkilökohtainen toiveeni on toki, että pk-seudun kunnat yhdistettäisiin ja meillä olisi selkeästi yksi kalustoa, kokemusta ja asiantuntemusta sekä perinteitä omaava toimija, HKL. Mikäli ennusmerkit pitävät paikkaansa, en jaksa uskoa, että Espoon enää kannattaa ryhtyä rakentamaan uutta kaupungintaloa entisen homelaatikon tilalle, sama porukkahan voisi nimellisvuokralla olla Kauppatorin varrella kokoustamassa, kun Helsingin valtuusto ei kokousta.
 
Voitaisiinko joukkoliikenteen edistämisen nimissä (ja yhteistyön nimissä) raidejokeri vapauttaa seutulippujärjestelmästä niin, että maksu olisi Pariisin tapaan vain "1 vyöhyke", eli normaali kaupungin sisäinen kertamaksu, matkan pituudesta riippumatta?

Onhan meillä jo raitiovaunulippu. Se voisi sopia tuohon, jos päätetään, että myöskään vyöhykerajat eivät koske raitiovaunulippuja. Idea voisi olla kaikin puolin toimiva.
 
Onhan meillä jo raitiovaunulippu. Se voisi sopia tuohon, jos päätetään, että myöskään vyöhykerajat eivät koske raitiovaunulippuja. Idea voisi olla kaikin puolin toimiva.

Tätä nimenomaan tarkoitin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onhan meillä jo raitiovaunulippu. Se voisi sopia tuohon, jos päätetään, että myöskään vyöhykerajat eivät koske raitiovaunulippuja. Idea voisi olla kaikin puolin toimiva.
Entä aikalipulla matkustajat, joita on kuitenkin suurin osa?

No, lippujärjestelmän uusiminen tämän kuntajakoon perustuvan vyöhykejaon poistamiseksi on meneillään erillisenä hankkeena riippumatta siitä, mitä Helsinki ja muut riitelevät joukkoliikenteen hallinnosta.

Antero
 
Laskin 25 km liikennöintipituuden, 25 pysäkkiväliä, 20 sekuntia seisontaa/pysäkki, 0,8 m/s2 kiihtyvyys/hidastuvuus ja 55 km/h huippunopeuden. Vuoroväli 5 min ja päättäriaika 5 min. Saan sillä 19,42 vaunua. Pyöristettynä 20 vaunua.

Kuulostaakin jo oikeammalta :)

Raide-Jokerin tunnusluvut ovat lautakunnissa käyneen materiaalin perusteella 25 kilometriä ja noin 28 pysäkkiä. Helsingin yleiskaavakartassa linjalla näyttää olevan 28 välipysäkkiä + päät eli 29 pysäkinväliä. Kartalla esitettyyn lisäisin kyllä vielä toisen pysäkin Viikkiin ja pysäkin Perkkaalle, joten pysäkkejä voi olla enemmänkin. Turhia pysäkkejä ei kartalla oikeastaan näytä olevan.

Noin 10% varakalustoa eli 2-3 vaunua varmaankin tarvitaan myös.
 
Raide-Jokerin tunnusluvut ovat lautakunnissa käyneen materiaalin perusteella 25 kilometriä ja noin 28 pysäkkiä. Helsingin yleiskaavakartassa linjalla näyttää olevan 28 välipysäkkiä + päät eli 29 pysäkinväliä. Kartalla esitettyyn lisäisin kyllä vielä toisen pysäkin Viikkiin ja pysäkin Perkkaalle, joten pysäkkejä voi olla enemmänkin. Turhia pysäkkejä ei kartalla oikeastaan näytä olevan.
Se samainen taulukkoni laskee 31 pysäkkivälillä ja muuten aiemmilla tiedoilla 25 km radalle 21 vaunua. Pari varavaunua tekee 10 % varakaluston. Mikäli Jokeri on kalustoltaan teknisesti yhteensopiva muun ratikkaverkon kanssa, varakalusto voidaan laskea koko vaunuston varakalustosta. HKL:n rv-yksikkö on lisäksi kai jo noudattanut käytäntöä, jonka mukaan aamuisin käytöstä ovat poissa vain määräaikaiskorjauksessa olevat vaunut. Tälläkin vähennettään varakaluston tarvetta.

Antero
 
Minua kiinnostaisi raide-jokerin kuormitus. Kuinka paljon kapasiteettia on, jos 5 minuutin välein kulkee Vario-kokoluokan ratikka?

Kuinka paljon on nyt linjojen 550, 52A, 52:n ja 51:n matkustajamäärä huippuruuhkatuntina Oulunkylän ja Haagan välillä?
 
Minua kiinnostaisi raide-jokerin kuormitus. Kuinka paljon kapasiteettia on, jos 5 minuutin välein kulkee Vario-kokoluokan ratikka?
Olen ymmärtänyt, että raide-jokerille ollaan suunnittelemassa kookkaampia raitiovaunuja kuin Helsingin normaalille ratikkaverkolle. Raideväli ja vaunujen leveys olisi toki yhteneväistä (1000mm/max. leveys 2,4 metriä), mutta pituutta ja näin kapasiteettia enemmän. Tai ainakin toivottavasti näin suunnitellaan.
 
Hmm. Variossa on nyt 135(55+80) paikkaa.

Kuinka isolla kuormituksella tuon voi laskea, onko 90 henkeä per ratikka sopiva määrä? Silloin ruuhkatunnin kapasiteetti olisi 5 minuutin vuorovälillä 1080 henkeä suuntaansa.

Riittääkö tuo Oulunkylän ja Haagan välilä? Isompi kalusto voisi tulla tarpeeseen.
 
Minua kiinnostaisi raide-jokerin kuormitus. Kuinka paljon kapasiteettia on, jos 5 minuutin välein kulkee Vario-kokoluokan ratikka?
Vristo on oikeassa. Ja minä suosittelen myös reilusti kookkaampaa vaunua. Nr1/2-vaunut ja Variot ovat kovin pieniä vaunuja suhteessa siihen, minkä kokoisia vaunuja nykyään hankitaan.

Kapasiteetin laskenta on sinänsä helppoa. 5 min vuorovälillä tunnissa tarjotaan 12 vuoroa. Nykyisten 550:n autojen sallittu kuorma on kai noin 90 matkustajaa - korjatkaa te busseja paremmin tuntevat, sillä en äkkiä löytänyt netistä Jokeribussien matkustajapaikkatietoja. Pelkkä 550 tarjoaa siten 1080 hlö/h. Jos ratikan kapasiteetti on 200 tai 250 matkustajaa, tuntikapasiteetiksi tulee 2400 tai 3000.

Kuinka paljon on nyt linjojen 550, 52A, 52:n ja 51:n matkustajamäärä huippuruuhkatuntina Oulunkylän ja Haagan välillä?
Tähänkin löytynee bussiaktivisteilta tarkempia vastauksia. Mutta kun pelkän 550:n kapasiteetti ei riitä, vaan 5 minuutin vuoroväliä on tukemassa lisäautoja ja tukilinjoja, kysyntä ylittää jo nyt tuon teoreettisen 1080 matkustajaa tunnissa.

Nämä kapasiteetit tässä olivat siis yhden suunnan kapasiteetteja.

Antero
 
Takaisin
Ylös