Vaunuhankinta on jo käynnissä, eikä sitä aiota eikä voida lykätä neljää vuotta. Jokerille ei tarvita kuin 10 vaunua jos ajetaan kuten nyt 5 minuutin vuoroväliä kuten bussit.
Millä laskelmalla tähän oikein pääsee?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vaunuhankinta on jo käynnissä, eikä sitä aiota eikä voida lykätä neljää vuotta. Jokerille ei tarvita kuin 10 vaunua jos ajetaan kuten nyt 5 minuutin vuoroväliä kuten bussit.
Vaunuhankinta on jo käynnissä, eikä sitä aiota eikä voida lykätä neljää vuotta. Jokerille ei tarvita kuin 10 vaunua jos ajetaan kuten nyt 5 minuutin vuoroväliä kuten bussit.
Hyvä kysymys ja tässä vastaus: ei millään.Millä laskelmalla tähän oikein pääsee?
Voitaisiinko joukkoliikenteen edistämisen nimissä (ja yhteistyön nimissä) raidejokeri vapauttaa seutulippujärjestelmästä niin, että maksu olisi Pariisin tapaan vain "1 vyöhyke", eli normaali kaupungin sisäinen kertamaksu, matkan pituudesta riippumatta?
Onhan meillä jo raitiovaunulippu. Se voisi sopia tuohon, jos päätetään, että myöskään vyöhykerajat eivät koske raitiovaunulippuja. Idea voisi olla kaikin puolin toimiva.
Entä aikalipulla matkustajat, joita on kuitenkin suurin osa?Onhan meillä jo raitiovaunulippu. Se voisi sopia tuohon, jos päätetään, että myöskään vyöhykerajat eivät koske raitiovaunulippuja. Idea voisi olla kaikin puolin toimiva.
Laskin 25 km liikennöintipituuden, 25 pysäkkiväliä, 20 sekuntia seisontaa/pysäkki, 0,8 m/s2 kiihtyvyys/hidastuvuus ja 55 km/h huippunopeuden. Vuoroväli 5 min ja päättäriaika 5 min. Saan sillä 19,42 vaunua. Pyöristettynä 20 vaunua.
Se samainen taulukkoni laskee 31 pysäkkivälillä ja muuten aiemmilla tiedoilla 25 km radalle 21 vaunua. Pari varavaunua tekee 10 % varakaluston. Mikäli Jokeri on kalustoltaan teknisesti yhteensopiva muun ratikkaverkon kanssa, varakalusto voidaan laskea koko vaunuston varakalustosta. HKL:n rv-yksikkö on lisäksi kai jo noudattanut käytäntöä, jonka mukaan aamuisin käytöstä ovat poissa vain määräaikaiskorjauksessa olevat vaunut. Tälläkin vähennettään varakaluston tarvetta.Raide-Jokerin tunnusluvut ovat lautakunnissa käyneen materiaalin perusteella 25 kilometriä ja noin 28 pysäkkiä. Helsingin yleiskaavakartassa linjalla näyttää olevan 28 välipysäkkiä + päät eli 29 pysäkinväliä. Kartalla esitettyyn lisäisin kyllä vielä toisen pysäkin Viikkiin ja pysäkin Perkkaalle, joten pysäkkejä voi olla enemmänkin. Turhia pysäkkejä ei kartalla oikeastaan näytä olevan.
Olen ymmärtänyt, että raide-jokerille ollaan suunnittelemassa kookkaampia raitiovaunuja kuin Helsingin normaalille ratikkaverkolle. Raideväli ja vaunujen leveys olisi toki yhteneväistä (1000mm/max. leveys 2,4 metriä), mutta pituutta ja näin kapasiteettia enemmän. Tai ainakin toivottavasti näin suunnitellaan.Minua kiinnostaisi raide-jokerin kuormitus. Kuinka paljon kapasiteettia on, jos 5 minuutin välein kulkee Vario-kokoluokan ratikka?
Vristo on oikeassa. Ja minä suosittelen myös reilusti kookkaampaa vaunua. Nr1/2-vaunut ja Variot ovat kovin pieniä vaunuja suhteessa siihen, minkä kokoisia vaunuja nykyään hankitaan.Minua kiinnostaisi raide-jokerin kuormitus. Kuinka paljon kapasiteettia on, jos 5 minuutin välein kulkee Vario-kokoluokan ratikka?
Tähänkin löytynee bussiaktivisteilta tarkempia vastauksia. Mutta kun pelkän 550:n kapasiteetti ei riitä, vaan 5 minuutin vuoroväliä on tukemassa lisäautoja ja tukilinjoja, kysyntä ylittää jo nyt tuon teoreettisen 1080 matkustajaa tunnissa.Kuinka paljon on nyt linjojen 550, 52A, 52:n ja 51:n matkustajamäärä huippuruuhkatuntina Oulunkylän ja Haagan välillä?