Kapasiteetin laskenta on sinänsä helppoa. 5 min vuorovälillä tunnissa tarjotaan 12 vuoroa. Nykyisten 550:n autojen sallittu kuorma on kai noin 90 matkustajaa - korjatkaa te busseja paremmin tuntevat, sillä en äkkiä löytänyt netistä Jokeribussien matkustajapaikkatietoja. Pelkkä 550 tarjoaa siten 1080 hlö/h. Jos ratikan kapasiteetti on 200 tai 250 matkustajaa, tuntikapasiteetiksi tulee 2400 tai 3000.
Riippuu tietysti myös lasketaanko rekisteröityä maksimikapasiteettia vai mitoittavaa kapasiteettia.
Jokerilla on kai huipputunnissa 12+3 vuoroa lisävuoroineen. YTV:n hallituksen esityslistassa keskikuormaksi Tuusulanväylän kohdalla ilmoitettiin 59 matkustajaa, joten ymmärrykseni mukaan matkustajia olisi 12+3*59=885. Telien mitoittavana kapasiteettina taidetaan käyttää 71:tä matkustajaa, jolloin kapasiteettia olisi vastaavasti 852+213=1065. Erotan tässä vara-autot tarkoituksellisesti koska oletettavasti kahden auton lähdössä kuormitus on hyvin epätasaista. Juuri siitä syystä mitoittava kapasiteetti voi ylittää tunnin jaksolla todellisen matkustajamäärän, mutta silti monet vuorot ovat kovin täysiä. Ongelma liittyy tietysti myös kaluston kokoon eli pienellä kalustolla täyttä tulee herkemmin kuin isolla, mikä vielä korostuu metron syöttäessä kerralla matkustajapurskeita linjalle.
Lisäksi tulevat muut linjat ja erityisesti 52V.
Aikaisemmissa arvioissa Jokerille on arvioitu vuosille 2025/2030 noin 1900:n matkustajan huippukuorma (mitoittava kapasiteetti). Kaupunkisuunnittelun papereissa esiintyy myös 2500 matkustajan (+30%) "riskimitoitus", jonka kuitenkin tulkitsen tarkoittamaan samaa kuin mitoittavan ja rekisteröidyn kapasiteetin ero. Nämä arviot on kuitenkin tehty ennen nykyisen Jokerin käyttöönottoa ja voivat hyvinkin olla alakanttiin. kuukankon tavoin en yllättyisi, vaikka 1500 matkustajaa saavutettaisiin jo nykyisen sopimuskauden aikana ja vuosille 2025/2030 pitäisi puhua huomattavasti suuremmista luvuista.
vriston sanoman mukaisesti päävaihtoehdoiksi Jokerin kalustoksi voisi karkeasti arvioida noin 30 metrin vaunut multippelina tai 40-45 metrin vaunut yksitellen. Tehtaaltahan vaunuja saa nykyään myös niin, että ostetaan ensin 30 metrin vaunut ja pidennetään niitä myöhemmin tarvittaessa kuten Dublin ja Montpellier ovat tehneet. Nämä ovat myös maailmalla uusien pikaraitioteiden yleisimmät kalustovaihtoehdot. Saksassa on tosin käytössä myös Bostrabin sallima Stadbahneista periytyvä maksimi 75 metriä eli vaunuina 2*37,5 metriä tai 3*25 metriä, mutta Jokerin pysäkkien suunnittelussa lähtökohta on ainakin tähän asti ollut juuri 60 metriin varautuminen.
30 metrin vaunuilla kapasiteetti on karkeasti 200/150 (rekisteröity/mitoitus) eli 400/300 per multippeli ja 40-45 metrin vaunuilla karkeasti 250/200 (rekisteröity
/mitoitus). Mitoituksella siis lasketaan kapasiteettia tunnin jaksolle, jolloin on jätetty varaa matkustajamäärien vaihtelulle huipputunnin sisälle.
5 minuutin vuorovälillä mitoittavat kapasiteetit olisivat siten karkeasti 1800/2400/3600. Tasaminuuttisia vuorovälejä voisivat olla myös 6 ja 7,5 minuuttia, joilla saadaan karkeat mitoituskapasiteetit 1500/2000/3000 ja 1200/1600/2400.
Vaihtoehtoja vertaillaan alustavan yleissuunnittelun yhteydessä. Harvempi vuoroväli isommilla vaunuilla tuottaa pienemmät kuljettajakulut, mutta suuremmat pääomakulut, joten puhtaasti rahana optimi määräytyy linjan koko päivän kuormitusprofiilin mukaan. Toisaalta liikennemallit suosivat tunnetusti lyhyintä mahdollista vuoroväliä, joten tästä lähtökohdasta aloitus 30 metrin vaunuilla 5 minuutin vuoroväleillä voisi olla hyvä ja nykyisen kysynnän kasvun pohjalta myös aivan passeli ratkaisu, jolla tarjottaisiin hiukan yli kaksinkertainen kapasiteetti pelkkiin teliautoihin verrattuna. Kasvuun voitaisiin tällöin varautua tekemällä optiosopimus joko vaunujen pidentämisestä tai lisävaunuista multippeliajoa varten. Sopivan valmistajan tai oman tuotannon tapauksessa voidaan ehkä tehdä joustava optiosopimus, joka sallii kumman tahansa ratkaisun valitsemisen.
Lopuksi vielä teoreettisesta vaihtoehdosta hoitaa linja varioilla: Variotramin mitoituskapasiteetiksi on laskettu 100 matkustajaa eli 1200/2400 matkustajaa 5 minuutin vuorovälillä. Välipalavaunulle kapasiteetiksi taas on laskettu toimivamman sisätilan ansiosta 119 matkustajaa eli 1428 matkustajaa 5 minuutin vuorovälillä. Kyllä noilla alkuun pääsisi. Variot voisi mahdollisesti myös muuttaa multippeliajokelpoisiksi, jolloin päästäisiin 2400 matkustajaan. Vaunujen riittävyys tähän ratkaisuun tosin riippuisi ruuhkan kestosta ja saavutettavasta todellisesta kierrosajasta.