Raide-Jokeri

En minä todellakaan mitään trollaa. Keskustelen. Ja oletan kanssakeskustelijan huomaavan että pyöristelin lukuja. Ei ole tarkoitus keskustella minor yksityiskohdista, vaan kokonaisuudesta. Ja kokonaisuudessaan nuo nopeudet ja kestot ovat täysin kestämättömiä. Ja kokonaisuudessaan (kaikki linjat) ei ole lainkaan vääristeltyä sanoa että kantakaupungin ylitykseen kortteliratikalla menee 40 min matkojen ollessa 5-7km. Pyöristelyistä huolimatta keskustellaan kokonaisuudesta, tarkastellaan mikä on kestävää, eikä siihen vaikuta että jos jossain on 38 min 6km, vaan pysytään ihan samassa viitekehyksessä, kuten 33 min. kohdallakin.

Muuten olen sitä mieltä että tässä keskustelussa tulisi mennä takaisin otsikkoon, eli raide-jokeriin.
 
Ja kokonaisuudessaan (kaikki linjat) ei ole lainkaan vääristeltyä sanoa että kantakaupungin ylitykseen kortteliratikalla menee 40 min matkojen ollessa 5-7km.

Samassa hengessä: Onhan se sentään paljon nopeampi kuin mennä metrolla. Metroasemalle kun pitää ensin kävellä ainakin vartti, kun niitä on niin harvassa. Liukuportaissa menee viitisen minuuttia. Metroa saa odottaa vielä viisi minuuttia. Sitten metrolla mennään vartin, kun ruuhkassa se on niin hidas. Sitten vielä liukuportaat ylös viidessä minuutissa ja kävelyä vartin verran määränpäähän. Kokonaismatka-aika 60 minuuttia. Vähän vain pyöristin, niin kokonaisuudessaan ei ole lainkaan vääristeltyä sanoa, että kantakaupungin alitukseen tunnelimetrolla menee tunti, matkojen ollessa juurikin 5-7 km.
 
Heh. Höpö höpö, ja sen tiedät itsekin. Keskitetään nuo ratikka vs. metro keskustelut muualle, ja palautetaan tämä viestiketju raide-jokeriin.
 
Höpö höpö, ja sen tiedät itsekin.

Pata kattilaa soimaa. Tarkoitus oli vain konkreettisella esimerkillä osoittaa, että faktoja sopivasti valitsemalla ja pyöristelemällä ja tekemällä sitä riittävän monessa paikassa muuttaa mustankin valkoiseksi.

Keskitetään nuo ratikka vs. metro keskustelut muualle, ja palautetaan tämä viestiketju raide-jokeriin.

Ei tämä ole mitään ratikka vs. metro -keskustelua vaan tahallinen vääristely vs. pyrkimys faktuaalisuuteen -keskustelua.
 
No kyllä se vaan on totta, että metrolla keskustasta pääsee nopeammin kotiin Itäkeskukseen kauppakartanonkadulle, kuin linjalla 4 Professorintielle, tai linjalla 18 Niemenmäelle. Että en tiedä onko se Munkkivuoren ratikka kovinkaan järkevä, kun se toisaalta voidaan toteuttaa osana seudullista pikaraitiolinjastoa - jolloin Munkkivuoresta pääsisi uudella linjastolla Jokerille, ja muuallekin minne pikaraitiokevytmetro -linjastoa vain menee.

Aihe: raide-jokeri.
 
No kyllä se vaan on totta, että metrolla keskustasta pääsee nopeammin kotiin Itäkeskukseen kauppakartanonkadulle, kuin linjalla 4 Professorintielle, tai linjalla 18 Niemenmäelle.
Vaikka tähän voisi vastata, että mikä hyvänsä yhtä pitkä matka keskustata Etelä-Espooseen sujuu bussilla nopeammin kuin metrolla ja bussilla (tai metrolla ja kävellen) Itä-Helsinkiin, niin jääköön nyt se sanomatta. Vaan sanon, että vertauksesi on kuin sen pohdinta, onko saha parempi kuin vasara.

Jo suomalaisen kaupunkisuunnittelun grand old man Otto-Iivari Meurman ymmärsi, että liikenneväline on valittava kuljettavan etäisyyden mukaan, jotta matka-aika pysyisi aina kohtuullisena. Koska ihmisillä on matkoihinsa käytettävissä aina yhtä monta minuuttia, koska vuorokausi on samanpituinen sekä munkkiniemeläisille että vuosaarelaisille. Vuosikymmeniä Meurmanin jälkeen on tämä asia voitu todistaa myös liikkumistutkimusten tuloksilla. Siis kantakaupungin ja lähiöiden liikennettä ei pidäkään hoitaa samalla konstilla.

Hesan metron ja Hesan ratikoiden vertailu on myös sikäli vääristelevää, että kumpikin poikkeaa yleisestä käytännöstä ja eri suuntiin. Metrossa on poikkeuksellisen pitkä asemaväli ja ratikalla poikkeuksellisen lyhyt pysäkkiväli. Ja sen lisäksi vielä poikkeuksellisen olemattomat liikenne-etuudet. Silti moottoritie ja bussit ovat nopein konsti, kunhan bussit eivät joudu korttelikaupungin ruuhkautuneille kaduille. Espoon ”bussimetron” nopeus keskustan ja Espoon lähiöiden välisillä matkoilla perustuukin siihen, että Länsiväylän moottoritie jatkuu lähes ydinkeskustaan, eivätkä bussit senkään jälkeen joudu juurikaan kärsimään henkilöautoista.

Antero
 
Vs: Valtuusto haluaa raitiovaunuja Jokerilinjalle

Espoosta kuuluu sen verran uutta että Raide-Jokerin linjausta suunnitellaan nyt vakavasti Leppävaaran-Otanieme-Keilaniemen välille, ja Laajalahden-Tapiolan linjauksesta oltaisiin luopumassa.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/240389-raidejokerille-mallataan-tapiolan-paassa-uutta-linjaa

Myös Hesarissa oli juttua tänään aiheesta.
http://www.hs.fi/kaupunki/Raide-Jokeri+väistää+sittenkin+asutusta/a1370411858550
Mikä jutussa kiinnitti mielenkiintoni oli että Espoon teknisen johtajan Olavi Loukon mielestä Jokerin raitiovaunut olisivat leveämpiä kuin Helsingissä käytettävät, ilmeisesti raideleveys olisi sama kuin rautateillä. Onko kellään sisäpiirin tietoa miksi hän ajattelee niin?

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Valtuusto haluaa raitiovaunuja Jokerilinjalle

Espoosta kuuluu sen verran uutta että Raide-Jokerin linjausta suunnitellaan nyt vakavasti Leppävaaran-Otanieme-Keilaniemen välille, ja Laajalahden-Tapiolan linjauksesta oltaisiin luopumassa.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/240389-raidejokerille-mallataan-tapiolan-paassa-uutta-linjaa

Jokerin linjaus Leppävaarasta Kehä I:n länsireunaa, Otaniementietä, Miestentietä ja Tapiolantietä Tapiolan keskukseen palvelisi ainakin tärkeimpiä työpaikka-alueita paljon paremmin.

Minäkin kaipaisin jokerille 2,65 m leveitä vaunuja matkustusmukavuuden varmistamiseksi, mutta raideleveydeksi on kyllä paras valinta 1000 mm.
 
Vs: Valtuusto haluaa raitiovaunuja Jokerilinjalle

Mikä jutussa kiinnitti mielenkiintoni oli että Espoon teknisen johtajan Olavi Loukon mielestä Jokerin raitiovaunut olisivat leveämpiä kuin Helsingissä käytettävät, ilmeisesti raideleveys olisi sama kuin rautateillä. Onko kellään sisäpiirin tietoa miksi hän ajattelee niin?

Loukon esittämät näkemykset ovat hänen omiaan, eivätkä täysin vastaa projektin tilannetta.

Raideleveydestä ei ole vielä päätetty, vaan siitä on alkamassa erillisselvitys (koska espoolaiset moista kaipasivat). 1000mm raideleveyden puolesta puhuu tekninen yhteensopivuus Helsingin laajennettavan verkon kanssa. Siksi se on todennäköisin lopputulos selvityksestä.
 
Eikös HKL:n johtokunta jo kertaalleen lausunut 1000 mm:n puolesta? Se lausunto ei tietysti perustunut kaiketi sen laajempiin selvityksiin.

2,65 metrin levyiset vaunut eivät kai ole mikään ylitsepääsemätön yhteensopivuusongelma. Jos vanha, kapea vaunu ajaa keskustasta Jokerille ja pysähtyy siellä muutamalla pysäkillä, niin aukkoa jäisi noilla pysäkeillä korokkeen ja vaunun lattian väliin 17 senttiä. Ei vastaa esteettömyysvaatimuksia, mutta helpompi tuo aukko on ylittää kuin mihinkään bussiin on nousta.
 
Ei vastaa esteettömyysvaatimuksia, mutta helpompi tuo aukko on ylittää kuin mihinkään bussiin on nousta.

Ja sitten raitiovaununkuljettajan pitäisi joka ikinen kerta jotakuinkin astua ratikasta ulos varmistamaan, ettei siellä 17 cm leveässä ja 25 cm syvässä railossa ole kenenkään pikkulapsen jalka. Tai isommankaan ihmisen.

Ikivanhat mind the gapit erikseen, mutta ei sellaisia tahallaan lisää pidä rakentaa.
 
Mitä noista raide-ja vaunujen leveydestä. Siinä vuosikymmen sitten Raide-jokeri oli kai "ykköshanke". Näin hienosti se on edennyt. Nyt se ei taida olla edes ykköshankekaan. Jos se joskus toteutuu, niin tämän päivän nuoret ovat jo vaareja.
Onhan noita autotunneleita ensin saatava aikaan ja köysirata Laajasaloon...
 
Siinä vuosikymmen sitten Raide-jokeri oli kai "ykköshanke". Näin hienosti se on edennyt. Nyt se ei taida olla edes ykköshankekaan.

Oikeastaan asia on juuri päinvastoin. Siinä vaiheessa kun bussi-Jokeri päätettiin rakentaa, raide-Jokeri muuttui ihan pahnanpohjimmaiseksi. Juurikin vuosikymmen sitten eli PLJ 2002:ta tehtäessä se oli vuoden 2030 jälkeen aloitettava hanke. PLJ 1998:ssa se oli vain tilavaraus. PLJ 2007:ssä se nousi takaisin vuosien 2016-2030 väliselle ajalle. Vaikka PLJ:n vaikutuksista voi olla monta mieltä, raide-Jokerin osalta tilanne on kaikin puolin ollut juuri tuo: bussi-Jokerin piti oikeastaan ratkaista Jokerin tarve niin hyvin, ettei raide-Jokeri olisi pitkään aikaan ajankohtainen. Vasta vuosien väännön jälkeen raide-Jokerin tärkeyttä on saatu nostettua takaisin. Espoon metropäätös 2007 oli ehkä ensimmäinen poliittinen reaktio, jossa sen rakentamisesta mahdollisimman pian julkisesti puhuttiin myönteisesti. Sen jälkeen myös Helsingin puolella kiinnostus alkoi herätä uudelleen.
 
Takaisin
Ylös