- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Hesarissa tänään minun ja Tiina Elon (Espoo, kaupunginhallituksen vpj) mielipidekirjoitus raide-Jokerista. Sisältö: "Että jos vaikka espoossa valitsisitte reitin. Otaniemi kuulostaa hyvältä."
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Sisältö: "Että jos vaikka espoossa valitsisitte reitin. Otaniemi kuulostaa hyvältä."
Minusta on aikamoista, että valtiokin on pannut merkille, ettei Helsinkiä oikeasti kiinnosta.
Mistä tämän johtopäätöksen vedit?
Lisäesimerkkinä minusta on aika huolestuttavaa, että valtio joutuu lähettämään Helsingille kirjeen, jossa rivien välissä sanotaan, että kun meillä nyt olisi rahaa varattuna tähän teidän ratikkahankkeeseen, mutta te ette tee sille mitään, niin mitäs me näille rahoille nyt tehdään?
"Virallisesti" Jokeri on olevinaan fantastinen huippuhanke. Ei siinä mitään. Nyt on kuitenkin niin, että sattumalta samaan aikaan on Tampereella vastaavan kokoluokan ratikkahanke, jota kaupunki ihan oikeasti edistää ja jonka se haluaa toteuttaa. On siis hyvin helppo verrata, millaisiin toimintatapoihin Hki ja Tre ovat hankkeissaan päätyneet ja millaisia resursseja niihin on kohdistettu. Tuon vertailun jälkeen ei ole vaikeaa vetää johtopäätöksiä siitä, haluaako Helsinki ihan oikeasti kiirehtiä ja edistää Jokeria.
Minäkin kaipaisin jokerille 2,65 m leveitä vaunuja.
Eihän siitä silti mitään tulisi, kun tuskin nykyisiin kokomataliin vaunuihin saisi edes taittuvaa astinlautaa mihinkään mahdutettua.
Meillä leveys kynnyksen ja pysäkin reunan välillä on näinkin suuri monesta syystä. Yksi syy on, että reunakivi on perustettu maahan, ei betoniin, jossa raide on. Routa heiluttaa ja liikuttaa kiviä. 10 sentin nimellismitta voi supistua alle viiden. Toinen syy ovat runsaat kaarteessa olevat pysäkit. Kohta on arkiliikenteessä kolmenlaisia vaunuja, joiden kaikkien reunat ja nurkat käyttäytyvät eri tavoin. Kolmas syy ovat laiturit kaarteen lähellä. Silloin laiturin pää on alueella, jossa vaunun pää on kaarteen vuoksi siirtynyt sivusuunnassa raiteeseen nähden. Ja sille siirtymälle on oltava tilaa. Ja sitten vielä vaunujen tarkkuus. Variotramin päätyvaunun asento säädetään telin kiinnityksessä, mutta 2-akselisen vaunun tapaan – ja varion päätyvaunut ovat 2-akselisia vaunuja – vaunu voi seistä pysäkillä vinossa ja siten vaunun pään etäisyys laiturin reunasta vaihtelee.Pysäkkimuutoksia tämäkin vaatisi, koska nykyiset pysäkit on suunniteltu 2,3 m vaunuille. Pysäkkien nimellisetäisyys vaunusta on toisaalta meillä 10 cm, kun Saksassa vaaditaan 5 cm. Tavoite voisi olla, että kynnyksen korkeudelta 2,4 m leveillä vaunuilla etäisyys olisi 5 cm ja vanhoilla vaunuilla 10 cm.
Raidejokerin raportissa ratikalla laskettua nopeutta tiputtaa se, että laskelmassa on käytetty ratkaisevasti alhaisempaa raitiovaunun kiihtyvyyttä kuin mikä Helsingin raitioliikenteessä toteutuu tällä hetkellä. Lisäksi on käytetty pidempiä pysäkkiaikoja kuin nyt busseilla, vaikka raitiovaunuissa kuljetaan sisään ja ulos kaikista ovista.Mikähän sen raideversion keskinopeutta oikein pudottaa? Luulisi lähinnä nopeuttavan, ainakin jos saa ihan omat kaistansa.
Minunsta tämä episodi osoittaa juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Jokerille halutaan mitä hyvänsä muita ratkaisuja kuin raitiotie. Joku on varmaan ollut kovinkin mielissään virheellisestä linjanopeudesta, eikä ole tullut mieleenkään, että pitäisi tarkistaa, onko selvästi väärältä näyttävä tulos totta vai ei.
Raidejokerin raportissa ratikalla laskettua nopeutta tiputtaa se, että laskelmassa on käytetty ratkaisevasti alhaisempaa raitiovaunun kiihtyvyyttä kuin mikä Helsingin raitioliikenteessä toteutuu tällä hetkellä. Lisäksi on käytetty pidempiä pysäkkiaikoja kuin nyt busseilla, vaikka raitiovaunuissa kuljetaan sisään ja ulos kaikista ovista.
En moiti tässä asiassa saksalaista konsulttia. Hän on tehnyt, mitä raportin tilaaja on halunnut. Joukkoliikenteen ammattilainen kuitenkin ymmärtää, että jos saadaan sellainen tulos kuin saatiin, eli bussi on ratikkaa nopeampi samalla reitillä ja samoilla pysäkeillä, jotain voi olla pielessä ja asialle pitäisi kaivaa selitys. Tätä ei vain koskaan tehty. Se on sikäli vahinko, että laskettua linjanopeutta on sitten käytetty jatkosuunnittelussa, kuten matkamääräennusteessa. Ja näin suurella virheellä on luultavasti suuri vaikutus raportin muihin tuloksiin.
Minunsta tämä episodi osoittaa juuri sitä, mistä aiemmin kirjoitin. Jokerille halutaan mitä hyvänsä muita ratkaisuja kuin raitiotie. Joku on varmaan ollut kovinkin mielissään virheellisestä linjanopeudesta, eikä ole tullut mieleenkään, että pitäisi tarkistaa, onko selvästi väärältä näyttävä tulos totta vai ei.
3) Raidejokerilla on suunniteltu käytettävän nykyisen tyylistä raitiovaunukalustoa, jolla pysäkkiajat helposti venyvät ahtauden takia silloin kun kuormitus on varsin korkea.
, koska rata on piirretty ilman kääntösilmukoita