Raide-Jokeri

Hs: Raide-Jokerin kustannusten karkaaminen sylettää poliitikkoja

Jutussa on kartta, jossa on yksilöity joitain lisäkustannuksia aiheuttaneita asioita. Mukana mm. kaasuputken siirto Pirkkolassa. 339-DF muistaakseni asiasta ketjussa aiemmin mainitsi. Mielenkiintoista on, että maakaasun siirtoputkien linjamuutosten -raportti löytyy verkosta, Gasumin ja kaupungin yhteistyötä, ja sen lukemalla päätyy helposti käsitykseen, että putkien siirtotarve ei niinkään liity jokerin raiteistamiseen vaan jokerin varren täydennysrakentamiseen.

Vaikka tietysti kaikki raha veronmaksajien taskusta lopulta otetaan, niin tämä on poliittisesti mielenkiintoinen kysymys. Siksi, että liikennehankkeista tapellaan muutenkin, siksi, että Helsingin kaupungin uudisrakentamisesta yli puolet on tuettua jne.

Laitetaanko liikennehankkeiden piikkiin kuluja, jotka lopulta kuuluvat asuntotuotantoon ja siten ovat kohtuuhintaisuuden myötä tulonsiirtoa yksiltä toisille?
 
Silta kesti vielä muutama vuosi sitten raskaan tavarajunan veturin, joten sillan lujuus tuskin on syynä vaihtoon. Raitiovaunujen vuorottelu sillalla on aikataulutekninen juttu. Eiköhän tärkein syy ole se että pyöräilijät ei halua ajaa sillan alla olevaa nykyistä kevyen liikenteen väylää vaan heille tarvitaan nopeampi ja suorempi reitti. Kun kyse on polkupyöräilyn edistämisestä ei mikään uhraus ole liian suuri (vrt. Mäkelänkadun ja Hämeentien tulevaisuus)

Siitä on kyllä muutama vuosikymmen eikä muutma vuosi. Viimeinen varsinainen tavarajuna kulki sillan yli 1992 ja sen jälkeen sitä käyttivät vain kevyemmät työkoneet. Edes metroja ei enää tuon jälkeen tuotu sitä kautta, vaan ne on tuotu joko maantiekuljetuksena tai Vuosaaren ratayhteyden kautta. Ja joka tapauksessa sillat eivät ole ikuisia, joten jossain vaiheessa sen remontti olisi edessä - kysymys kustannusten kannalta on missä vaiheessa.
 
Siitä on kyllä muutama vuosikymmen eikä muutma vuosi. Viimeinen varsinainen tavarajuna kulki sillan yli 1992 ja sen jälkeen sitä käyttivät vain kevyemmät työkoneet. Edes metroja ei enää tuon jälkeen tuotu sitä kautta, vaan ne on tuotu joko maantiekuljetuksena tai Vuosaaren ratayhteyden kautta. Ja joka tapauksessa sillat eivät ole ikuisia, joten jossain vaiheessa sen remontti olisi edessä - kysymys kustannusten kannalta on missä vaiheessa.

Eikös sitä siltaa juuri viime kesänä remontoitu?
 
Eikös sitä siltaa juuri viime kesänä remontoitu?

Lahdenväylän ylittävää siltaa remontoitiin, mutta en minä ole huomannut mitään remonttia Vantaanjoen ylittävällä sillalla. Siitä alla kulkiessa se näyttää myös olevan melko heikossa kunnossa - maalipinta on pahasti rapistunut ja alapuolen rakenteissa on paljon näkyvää ruostetta.
 
Ei varsinaisesti yllättänyt. En edes usko, että tässä on niinkään kyse jokerista kuin vaaleista ja sen jälkeisistä raidehankkeista. Jos tulee elsa, saattaa Espoossa kiinnostus Jokeriin lopahtaa. Espoolla ei kuitenkaan ole hirveästi kaavoitettavaa jokerin varrella ja velkaisen kunnan pitää tehdä valintoja.

Rakentamisen aloituksen ei tarvitsisi viivästyä, koska Helsingin kannattaa rakentaa oma osuutensa Pitskusta Itikseen joka tapauksessa. Ja jos Espoo ei rakenna omaa osuuttaan, niin se on morjens espoon toimistokeskittymille. Eivät kiinnosta enää sitäkään vähää mitä nykyään, jos Helsingin puolella vaihtoehtona on Ogelin ja Pitskun kaltaisia erittäin hyvin kaikilla liikennevälineillä saavutettavia sijainteja.
 
Pitihän se arvata että tyritty Länsimetro sabotoi tulevia tarpeellisia joukkoliikennehankkeita vuosiksi eteenpäin. HS:n artikkelissa asiasta on kartta johon on merkitty suurimpien kustannusnousujen paikat https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006023915.html Huomattavaa on tosiaan että suurimmat kustannusnousut ovat nimenomaan Helsingin puolella. Jos olen ymmärtänyt oikein niin kumpikin kaupunki maksaa oman puolensa kustannusnousut eli Espoon vikinä ja vitkutellu on nimenomaan kaksi pahaa tekee yhden hyvän -ajattelua.

Rakentamisen aloituksen ei tarvitsisi viivästyä, koska Helsingin kannattaa rakentaa oma osuutensa Pitskusta Itikseen joka tapauksessa. Ja jos Espoo ei rakenna omaa osuuttaan, niin se on morjens espoon toimistokeskittymille. Eivät kiinnosta enää sitäkään vähää mitä nykyään, jos Helsingin puolella vaihtoehtona on Ogelin ja Pitskun kaltaisia erittäin hyvin kaikilla liikennevälineillä saavutettavia sijainteja.

Juuri näin
 
Espoo siis haluaa tehdä kaikkensa joukkoliikenteen käyttäjien muuttamisessa henkilöautoilijoiksi.

Kuten tekstistä käy ilmi, kyse ei ole ehdotuksesta, vaan kaupunginhallituksen teettämästä virkamiestyöstä mahdollisten säästökohteiden luetteloimiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno uutinen. Olisihan se ollut hullua satojen miljoonien urakasta jättää katokset pysäkeiltä ja säästää 300 000e..
 
Tuli tuota Espoon valtuuston kokousta Jokerista seurattua tunnin verran ja osa puheenvuoroista oli aivan karmeaa katseltavaa. Joka toinen vastustava puheenvuoro väitti, että homma ratkeaa lisäämällä busseja tai jauhoi "ratikka on vanhentunutta tekniikkaa" - mantraa.

Erityisesti ihmetytti useampi kommentti siitä että PK-seudulla on jo 3 raidejärjestelmää eikä näin pienelle alueelle tarvita neljättä. Kuinka voi oikeasti olla mahdollista, että helkilöt jotka väittävät lukeneensa läpi yleissuunnitelman, puhumattakaan koko suunnitteluaineistosta, eivät ole sisäistäneet, että Jokeri on täysin yhteensopiva järjestelmä olemassaolevien raitioteiden kanssa, kaksisuuntaisuutta lukuunottamatta?
 
Makke hei, ne on kaupunginvaltuutettuja. Eivät ne ymmärrä käsittelemistään asioista mitään. Eivät ainakaan enempää kuin Esson baarin kulmapöytä. Sen takia on ryhmäkuri. Iso setä sanoo, mitä nappia painetaan ja riittää, että valtuutettu osaa painaa käskyn mukaan. No, aina ei kyllä sekään ihan suju. Mutta tämä on tätä demokratiaa.
 
Takaisin
Ylös