Raide-Jokeri

Itäkeskuksessa on vireillä asemakaavan muutos, jossa metroaseman päälle rakennetaan tornitaloja. Onko nyt todellakin päätetty, että Itäkeskus on aina tulevaisuudessa raitiovaunun pääteasema eikä kaavaan tarvita mitään merkintää radan jatkamisesta ja mahdollisesta yhdistämisestä Vantaan ratikkaan? Toki terminaalin voi myös hylätä ja siirtää myöhemmin raitiotie Turunlinnantielle katualueelle.

https://kartta.hel.fi/Applications/hanke/showplan.aspx?sour=haku&id=2018-010884&map=yes
 
Onko nyt todellakin päätetty, että Itäkeskus on aina tulevaisuudessa raitiovaunun pääteasema eikä kaavaan tarvita mitään merkintää radan jatkamisesta ja mahdollisesta yhdistämisestä Vantaan ratikkaan? Toki terminaalin voi myös hylätä ja siirtää myöhemmin raitiotie Turunlinnantielle katualueelle.

Ihan sama kysymys tuli kartoista itselläkin mieleen. Ja oikeastaan samaan lopputulokseen päädyin.

Suunnitteluvaraushakemuksen liitteenä olleessa alustavassa konseptisuunnitelmassa on tällainen kuva, jonka perusteella jatkolle on jätetty joko tarkoituksella tai vahingossa tilaa, kyllähän tuosta jatkaa rataa kohti katua.
2019-06-09_15-21-06.jpg

Koko pruju täällä liitteenä.
 
Ihan sama kysymys tuli kartoista itselläkin mieleen. Ja oikeastaan samaan lopputulokseen päädyin.

Suunnitteluvaraushakemuksen liitteenä olleessa alustavassa konseptisuunnitelmassa on tällainen kuva, jonka perusteella jatkolle on jätetty joko tarkoituksella tai vahingossa tilaa, kyllähän tuosta jatkaa rataa kohti katua
Ainakin tuossa kääntöraiteen loppumiskohdassa Turunlinnantie on jo pari-kolme metriä metroasematasoa alempana, eli siitä ei ainakaan onnistu. Ainoa mahdolliusuus on tuosta nykyisestä bussien sisäänajo/ulosmenokohdasta.
 
Eikö Malmilta ole huomattavasti lyhyempi matka Vantaan ratikkaan, jos raideverkkoja haluaa yhdistää? Ymmärtääkseni se on ollut myös suunnitelmissa, kun Vantaan linjauksia on karttoihin piirrelty. Toisekseen Mellunmäkeen pääsee Itäkeskuksesta metrolla.

Eli miksi Itäkeskuksesta pitäisi yhdistää Vantaan ratikkaan?
 
Eikö Malmilta ole huomattavasti lyhyempi matka Vantaan ratikkaan, jos raideverkkoja haluaa yhdistää? Ymmärtääkseni se on ollut myös suunnitelmissa, kun Vantaan linjauksia on karttoihin piirrelty. Toisekseen Mellunmäkeen pääsee Itäkeskuksesta metrolla.
Mikä ratikka Malmille on tulossa? Jokeri menee Viikin ja Oulunkylän kautta. Niistä taitaa molemmista olla melkoisesti pidempi matka Vantaan ratikan äärelle (Tikkurilaan?) kuin Itäkeskuksesta (Mellunmäkeen).
 
Malmille tulee pikaratikka. Ja Vantaan ratikka on suunniteltu yhdistää Helsingin kaupungin ratikkaverkkoon Malmin kautta.

C'mon. Tämä ei voi olla mitää salaista tietoa, koska minäkin tiedän.
 
Malmille tulee pikaratikka. Ja Vantaan ratikka on suunniteltu yhdistää Helsingin kaupungin ratikkaverkkoon Malmin kautta.

C'mon. Tämä ei voi olla mitää salaista tietoa, koska minäkin tiedän.

Kysymys on pelkästä ennakoimisesta kaavoituksen avulla. Se on aktiivista mahdollisuuksien ja mahdottomuuksien miettimistä. Vasta tulevaisuudessa nähdään onko tarvetta vai ei. Mutta suunnittelussa pitää ottaa huomioon tuleva jatkaminen, ettei maalata itseä niinsanotusti nurkkaan.

Itse pidän aika todennäköisenä pikaraitiotietä Itäkeskuksesta itään. Itäväylän varret kasvavat pian täyteen asuntoja eikä Itäväylää tarvitse edes bulevardisoida kun se on jo sitä. Kaavoituksen tehokkuus on kasvussa ja pientalot väistynevät ajan myötä Itäväylän varresta. Yhdistyykö Raide-Jokeri koskaan Vantaan verkkoon on ihan oma pohdintansa. Itse keskityn viestissäni varaamaan jatkamiselle tilaa. Turunlinnantien korottaminen muutaman sadan metrin matkalta ei ole temppu eikä mikään. Mutta mikäli sitä ei suunnitella nyt, ei sitä myöhemminkään tehdä, ainakaan helposti.
 
Itiksen jokeripysäkki voi päättyä vaikka puskimiin. Itäkeskukseen tulee joka tapauksessa päättymään ainakin osa sieltä kautta ajavista ratikoista, joten päättäri tuskin jää vaille käyttöä. Jos linjan jatkoa mietitään itään se voi haarautua jostain muualta ja sille voi tehdä omat, sen ajan tarpeisiin vastaavat pysäkit.
 
Malmille tulee pikaratikka. Ja Vantaan ratikka on suunniteltu yhdistää Helsingin kaupungin ratikkaverkkoon Malmin kautta.

C'mon. Tämä ei voi olla mitää salaista tietoa, koska minäkin tiedän.

OK, tiedän kyllä 560-linjan ja olen kuullut siitäkin, että sen raiteille siirtämisestä haaveillaan. Onko asia edes niin pitkällä kuin Vantaan projekti?

(Toinen juttu, että 560 ja Vantaan ratikka menisivät kai Mellunmäessä alle 100 m etäisyydellä toisistaan ja Tammisto-Jumbo väli lienee toiseksi lyhin etäisyys näiden linjojen välillä. Miksi Malmi? Vai tarkoitatko juuri tuota Tammiston yhdysrataa?)
 
Kaavavarauksethan eivät ole ilmaisia, vaan maksavat helposti suunnittelu- ja rakennuskustannuksia lähiympäristön hankkeissa, mahdollisesti aiheuttavat hyvinvointitappiota torppaamalla joitain hankkeita kokonaan. Ei niitä siis kannata haaveilun vuoksi tehdä, vaan pitäisi olla melko todennäköistä, että ne käytetään.

Toinen asia sitten se, että tarvitseeko 60-70 -lukujen metsälähiöissä kulkeva raitiovaunu mitään kaavavarauksia ylipäänsäkään. Eiköhän se mahdu. Ei tuolla idässä liian tiivistä/ahdasta ole eikä nykyisillä suunnittelukäytännöillä myöskään tule.
 
Jokeri 2 on otettu huomioon uudessa yleiskaavassa. Sen liitteenä on 40-sivuinen dokumentti (pdf) maankäytön kehityksestä.
HELSINGIN YLEISKAAVA JOKERI 2 Maankäytön kehittämisperiaatteet sanoi:
Helsingin keskeisenä liikenteellisenä kehittämiskohteena on joukkoliikenteen
nopeuttamisen ja kulkumuoto-osuuden kasvattamisen lisäksi poikittaisliikenteen
merkittävä kehittäminen. Poikittaisen joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus ei ole viime
vuosina kehittynyt tavoitteiden mukaisesti, mikä johtuu pääosin riittämättömistä
investoinneista uusiin reitteihin. Jokeri 2 -linjan liikennöinnin aloittaminen
vuonna 2015 on merkittävin yksittäinen toimenpide, jolla vaikutetaan poikittaisen
joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuteen. Seuraava askel on siirtää Jokeri II raiteille.
Tämän raportin tavoitteena on luoda keskeiset maankäytön kehittämisperiaatteet
Jokeri 2 -linjan varrelle sekä määrittää maankäytön tärkeimmät kehittämisalueet,
olemassa olevan rakenteen tiivistämisen periaatteet ja toimintojen
tarkoituksenmukainen sijoittuminen virkistystä unohtamatta.
Tavoitteena on Jokeri 2:n siirtyminen raiteille mahdollisimman pian.
 
Viimeistään tämä Jokeri 2 -suunnitelma avasi suunnitteluperiaatteet minulle. Tarkoitus ei liene luoda mitään pikaraitiotieverkkoa vaan pisteestä A pisteeseen B mutkittelevia tunnin junia, jotka pysähtyvät jokaisessa muumilaaksossa reitin varrella. Ja niin, ettei niistä ole yhteyttä toisiinsa eikä rataa voida käyttää toisen, pisteestä F pisteeseen G kulkevan linjan reitin osana. Ok. Kai noinkin voi elää?
 
^ Helpottaa tietysti, jos joukkoliikennejärjestelmän kykenee näkemään kokonaisuutena, eikä vain tuijota yksittäisen liikennemuodon verkkoa. Kummaltakin jokerilta pystyy vaihtamaan säteittäiseen raideyhteyteen useammassa paikassa.

Joukkoliikenneverkon suunnittelu on Helsingissä nykyisellään miltei kuin oppikirjasta. Ja ihan uusimmasta painoksesta.
 
Nyt vielä tuosta yhteydestä Vantaan ja Helsingin verkkojen välillä: Jokeri 2 ja Vantaan ratikka tosiaan kohtaavat Mellunmäessä ja pienellä vaivalla Tammisto-Jumbo -akselilla. Mutta nähdäkseni Jokeri 1 ja Jokeri 2 välillä ei ole mitään kovin pitkälle suunniteltuja yhteyksiä...
 
Takaisin
Ylös