Raide-Jokeri

Oletko tutustunut allianssimallin käytäntöihin? Innovointi sekä jatkuvan kehittämisen ja parantamisen periaate ovat aivan keskeisiä työkaluja allianssihankkeissa ja mahdollistavat ne yhteistä tavoitetta palvelevat kustannus- ja aikasäästöt.

Toki, jos on oikeasti aikaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:07 ----------

Aikatauluhaasteista puhuminen muutaman kuukauden kestäneiden rakennustöiden jälkeen kuulostaa melko perusteettomalta väitteeltä, etenkin kun se koskee sellaista vaihetta rakentamisessa, jonka tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa rakentamistöitä kokonaisuudessaan. Allianssimallissa yksi töitä nopeuttava elementti on se, että rakentamistyöt voidaan käynnistää aikaisessa vaiheessa ja suunnittelua jatkaa töiden edetessä ja mahdollisiin ongelmakohtiin voidaan etsiä ja löytää yhdessä ratkaisut joustavasti. Niin kauan kuin työt etenevät aikataulussa, kyynisyydellesi ei oikein löydy katetta. Palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua, mikäli aikataulut siinä vaiheessa näyttävät paukkuvan.

Ajattelin hyväuskoisesti, että maailmalta löytyy tietotaitoa kiskojen kiinni ruuvaamisesta ja tarvittavista materiaaleista. Tosin hiidenkourujenkiillottajat, liitorottien hyysääjät ja ja kaikenlaiset pajamäkinimbyt voivat hidastaa touhua niin paljon, että on aikaa vaikka kehittää aivan uusi kiskoprofiili ja siihen sopiva metalliseos.


https://raidejokeri.info/raide-jokerin-ensimmaiset-kiskot-on-asennettu-ravitielle/

Toisaalta voihan tuo olla vain projektin kilvenkiillotusta ja todellisuudessa vain vähän harjoitellaan kiskojen kanssa etukäteen.

Joka tapauksessa toivon projektin etenemistä sujuvasti ja hyvää teknistä lopputulosta, jolloin päättäjät voisivat olla suopeampia uusille raitiotiehankkeille.
 
Toki, jos on oikeasti aikaa.

Viittaako jokin nyt perustellusti ja esimerkkien valossa siihen, että aikataulussa ei tulla pysymään, vai mistä huolesi kumpuaa?


---------- Viestit yhdistetty klo 08:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:07 ----------


Joka tapauksessa toivon projektin etenemistä sujuvasti ja hyvää teknistä lopputulosta, jolloin päättäjät voisivat olla suopeampia uusille raitiotiehankkeille.

Tästä olemme toki samaa mieltä.
 
601:n valmistus on alkanut marraskuussa 2018 ja aikataulu on tällä hetkellä sellainen, että vaunu olisi Helsingissä koeajossa 3/2020 kantakaupungin raitiotieverkolla ja siitä sitten myös matkustajaliikenteessä.

Tämä on uusin tieto jonka löydän Jokerin protovaunun toimitusaikataulusta Helsinkiin. Maaliskuu on nyt tullut ja mennyt eli onko jollakulla tietoa mikä on tämänhetkinen aikataulu vaunun tulolle?
 
Tämä on uusin tieto jonka löydän Jokerin protovaunun toimitusaikataulusta Helsinkiin. Maaliskuu on nyt tullut ja mennyt eli onko jollakulla tietoa mikä on tämänhetkinen aikataulu vaunun tulolle?
8/2020 on tällä hetkellä todennäköinen aikataulu.
 
8/2020 on tällä hetkellä todennäköinen aikataulu.

Kiitos vastauksesta.

Noh hyvä ettei ole sen enempää myöhentynyt, vaikka ei tässä kai kiirettä ole kun liikenteen alkuun on 4 vuotta ja kantakaupunki-Articienkin protoille riitti runsas 2 vuotta testausta ennen sarjavaunujen tuloa.
 
Tässä ketjussa ei taida olla mainintaa siitä, että Raide-Jokerin kiskoja on asennettu paikoilleen jo jonkin verran Helsinginkin puolella. Itse kävin toteamassa tämän Pirkkolan ja Maunulan osa-alueiden rajavyöhykkeellä. Täsmälleen samalle paikalle piirtelin puhelinluettelon kartalle Maunulan ratikkalinjaa kevättalvella 1974, jolloin olin nk. fiiliksissä Helsingin uusista nivelratikoista. Halusin tuolloin korvata Helsingin silloisen bussilinjan 62 jatkamalla raitiolinjaa 1 tuonne 62:sen silloista linjausta mukaillen. Linja 62 onkin nyttemmin lakkautettu ja muutaman vuoden kuluttua Pirkkolantiellä todellakin kulkee raitiovaunuja, mutta huomattavasti erilaisen yhteyden muodostaen, kuin mitä lähes puoli vuosisataa sitten haaveilin.
 
Ketjussa ei liioin taida olla mainintaa siitä, että Raide-Jokerin rataa on asennettu paikoilleen Espoon Säterissäkin. Kuvia Linnoitustieltä alkaen tästä kuvasta. Kuvastossa on jo ennen Säterin kuvia muutama kuva myös Ravitieltä, minne kiskotusta ehdittiin rakentaa jo 2019 puolella.
 
Kivoja kuvia Rattivaunulla. Onpa outoa katsella Linnoitustien moderneja rakennuksia ja espoolaisia ratikkakiskoja. Pakko kai se on uskoa, että Espooseen tulee raitiovaunu.

Joskus kauan sitten täälläkin keskusteltiin paljon siitä, millä tavalla ratikkarata kannattaa rakentaa ja miksi erityisesti Helsingissä (kantakaupungissa) käytössä ollut tapa oli huono. Noin suurin piirtein tämä näyttää ihan samanlaiselta – kiskot valetaan betonikakkuun, joskin puuklossien sijaan kiskot lasketaan betoniklosseille eikä välirautoja ole. Eroaako jokerin rakennustapa myös joltain muilta osin perinteisestä ratarakentamisesta, ja onko se parempi ja jos, niin miksi?
 
En ole ikinä oikein ymmärtänyt, että miten perinteisessä kantakaupunki-betonikakussa rata ankkuroidaan kakkuun. Onko siinä jotain siihen valmiselementtiin kiinnitettäviä ankkureita, jotka sitten jäävät valun sisään?

Onnistuin joku vuosi sitten löytämään Edilon Sedran mainosvideon, jossa mainitaan nimeltä tuo rakennusmenetelmä:
https://www.youtube.com/watch?v=Rgu9HxuIOnU

"...renovation in a traditional way, whereby in technical jargon, the rails are placed on block and tiles, after which concrete is poured in two layers..."
 
Onpa outoa katsella Linnoitustien moderneja rakennuksia ja espoolaisia ratikkakiskoja. Pakko kai se on uskoa, että Espooseen tulee raitiovaunu.

Joskus kauan sitten täälläkin keskusteltiin paljon siitä, millä tavalla ratikkarata kannattaa rakentaa ja miksi erityisesti Helsingissä (kantakaupungissa) käytössä ollut tapa oli huono. Noin suurin piirtein tämä näyttää ihan samanlaiselta – kiskot valetaan betonikakkuun, joskin puuklossien sijaan kiskot lasketaan betoniklosseille eikä välirautoja ole. Eroaako jokerin rakennustapa myös joltain muilta osin perinteisestä ratarakentamisesta, ja onko se parempi ja jos, niin miksi?

Nuo paikat Säterissä ovat käsittääkseni sekakäytössä olevaa katua, kuvissa vaan auki kaivettuna. Siinä ei kai ole betonille kovin paljon vaihtoehtoja?

Olen ymmärtänyt, että Jokerille on tulossa rautatiemallista rataa siellä, missä se ei ole kadulla, mm. Säterin ja Otaniemen välillä Laajalahden alueella.
 
Nuo paikat Säterissä ovat käsittääkseni sekakäytössä olevaa katua, kuvissa vaan auki kaivettuna. Siinä ei kai ole betonille kovin paljon vaihtoehtoja?

Olen ymmärtänyt, että Jokerille on tulossa rautatiemallista rataa siellä, missä se ei ole kadulla, mm. Säterin ja Otaniemen välillä Laajalahden alueella.

Jep, rautatietyyppinen rata onkin asia erikseen (ja hyvä, että sitä tulee jokerille; voisi sitä olla muuallakin, esim. Mäkelänkadulla tai Paciuksenkadulla ym. Muistelen kuitenkin, että kritiikki on kohdistunut nimenomaan siihen betonikakkuun, jota routa kohtelee huonosti, ja sitten kiskoa ei päästä oikomaan rakentamisen jälkeen ym. Ehkä jokerilla on tehty pohjatyöt jotenkin eri tavoin tai raskaammalla kädellä kuin kantakaupungissa on tapana.
 
Jep, rautatietyyppinen rata onkin asia erikseen (ja hyvä, että sitä tulee jokerille; voisi sitä olla muuallakin, esim. Mäkelänkadulla tai Paciuksenkadulla ym. Muistelen kuitenkin, että kritiikki on kohdistunut nimenomaan siihen betonikakkuun, jota routa kohtelee huonosti, ja sitten kiskoa ei päästä oikomaan rakentamisen jälkeen ym. Ehkä jokerilla on tehty pohjatyöt jotenkin eri tavoin tai raskaammalla kädellä kuin kantakaupungissa on tapana.

Leppävaarassa on Jokerin vaikutusalueella kaikki rakennettu uusiksi, mutta Jokerille ei vaivauduttu jättämään tilaa niin, että se olisi kulkenut omalla väylällään.
 
Leppävaarassa on Jokerin vaikutusalueella kaikki rakennettu uusiksi, mutta Jokerille ei vaivauduttu jättämään tilaa niin, että se olisi kulkenut omalla väylällään.

Leppävaara on surullinen osa jokerin historiaa. Olisikohan tämä nyt toteutuva linjaus suunnilleen kolmas, mitä alueelle suunniteltiin. Eka kulki Huvilinnanmäen kautta ja sekakaistaa sekin oli(si ollut), vaikka ratikka oli ikään kuin muka huomioitu jo alueen suunnitteluvaiheessa. No, kai se on huomioimista tavallaan, mutta aika erikoisin periaattein, varsinkin kun ottaa huomioon, miten vähän sekakaistaa pitkän reitin varrella on.

Mutta ainakin tämä nykyinen linjaus on keskeisempi kuin tuo alkuperäinen.
 
Tuosta Säteristä vielä, Linnoitustielle näyttäisi olevan tulossa ainakin kahdenlaista rataa liikenteen erottelun suhteen. Säterinkadun päässä tullaan näkemään hyvin kaupunkimaista toteutustapaa, jossa raitiovaunut ja muu ajoneuvoliikenne käyttävät samaa kaistaa. Mutta toisaalta etelämpänä eli tämän kuvan alueella rata on sijoitettu kevytliikenneväylän (oik.) ja ajoratojen (vas.) väliselle alueelle. Katusuunnitelmathan löytyvät netistä ja niiden avulla minäkin olen asiaa pyrkinyt hahmottamaan. Ehkä noin lyhyestä pölkkyrataosuudesta ei olisi kuitenkaan kovin merkittävää hyötyä?
 
Kävin lauantaina 28.6.2020 katselmoimassa Raide-Jokerin työmaita Espoossa perinteisesti jalkasin, mutta myös dronella ilmakuvien muodossa. Kuvia löytynee täältä ja päivittelen kuvia lisää projektin edetessä.
 
Takaisin
Ylös