- Liittynyt
- 18 Marraskuu 2024
- Viestit
- 16
Kloy 624 on palannut tänään ajoon linjalla 15 (näköhavainto vähän klo 19 jälkeen)
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Muutama minuutti ennen 11:tä saapui. SRS:n somepalstalla on ollut ottamani kuva jo hetken.Kohta on 628 Roihupellossa, sitten puuttuu enää yksi vaunu.
Nyt on kuvia myös JNo-fotossa.Muutama minuutti ennen 11:tä saapui. SRS:n somepalstalla on ollut ottamani kuva jo hetken.
Reittilokin perusteella se ajettiin kokonaan mutta ilman pysähdyksiä, että vaunu ehtisi 05:15 lähdölle Keilaniemestä.3.12.2024 04:11
Raitiovaunu 15 Kauppamyllyntie - Keilaniemi (M) via Viikki kello 04:11 on peruttu.
Datan perusteella käsitin tuon ajetuksi ainakin osalla matkaa. Kulki tietyn osan reitistä aika lailla myöhässä.
Periaatteessa noin, mutta saman Reittilokin mukaan joillakin pysäkeillä olisi pysähdytty, ilman merkintää "ovet eivät avautuneet". Otapa noista sitten selvää. Myöhästymisen takia kokonaan siirtoajona ajaminen ilman muuta olisi ollut johdonmukainen ratkaisu.Reittilokin perusteella se ajettiin kokonaan mutta ilman pysähdyksiä, että vaunu ehtisi 05:15 lähdölle Keilaniemestä.
Taisin katsoa huolimattomasti. Ilmeisesti ovet eivät avautuneet pysäkeillä, joissa pysähdyttiin esimerkiksi valojen takia.Periaatteessa noin, mutta saman Reittilokin mukaan joillakin pysäkeillä olisi pysähdytty, ilman merkintää "ovet eivät avautuneet". Otapa noista sitten selvää. Myöhästymisen takia kokonaan siirtoajona ajaminen ilman muuta olisi ollut johdonmukainen ratkaisu.
On, mutta ei ollut rahaa. Ei edes yksiraiteiseen. Ja nyt siellä on Oulunkyläntiellä uusi katusuunnitelma, jossa tätä ei saanut ottaa huomioon, joten tila on tuhlattu tiesmihin turhuuteen.Onko varayhteyttä harkittu rakennettavaksi Käpylästä/Koskelasta Jokeriradalle?
Tämä on ajatuksena mielenkiintoinen. Luulen, että virallinen vastaus tähän olisi suunnilleen niin, että jokerilla keskimäärin tehtävät matkat ovat sen verran lyhyitä, että vaikka sama vaunu voisi ajaa tällä tavoin Pitäjänmäestä Oulunkylään, niin juuri kukaan ei hyötyisi siitä, koska lähes kaikki Pitäjänmäen kohdalla kyydissä olevat olisivat jääneet jo ennen Oulunkylää pois ja päin vastoin. Toinen juttu on, että poikkeusreitti olisi aika paljon hitaampi, joten aikataulu ja vuoroväli olisivat ihan solmussa.PR15:n luotettavuuden takia olisi erittäin hyödyllistä, jos Pitäjänmäestä pääsisi jatkossa (Vihdintien ratikkaa hyödyntäen) Pasilan kautta Käpylään ja sieltä takaisin reitille. Aika paljon tuntuu olevan häiriöitä nimenomaan Huopalahden ja Oulunkylän välisellä osuudella, joka voitaisiin häiriötilanteessa ohittaa. Kun ei kerta niitä kaksisuuntaisia ohitusraiteita kannata tehdä.
Tässä täytyy toivoa toisaalta, että autoilijat pikku hiljaa tottuvat ja oppivat tulemaan toimeen ratikan kanssa ja toisaalta, että kuljetta-aines jalostuu vähän paremmaksi kuin alkuaikoina. Nyt on kursseille ollut taas enemmän hakijoita, ja rekrykin tuntuu oppineen hiukan paremmin profiloimaan niitä kurssille otettavia. Kun kaikki tämä ynnätään yhteen, niin rohkenen ennustaa, että tuleva talvi sujuu kyllä paremmin kuin edellinen.Vai nilkutetaanko tällä irrallisen pitkän häiriöherkän linjan systeemillä hamaan ikuisuuteen asti?
Harmillista. Onneksi Espan kokeiluihin sun muuhun on varaa.On, mutta ei ollut rahaa. Ei edes yksiraiteiseen. Ja nyt siellä on Oulunkyläntiellä uusi katusuunnitelma, jossa tätä ei saanut ottaa huomioon, joten tila on tuhlattu tiesmihin turhuuteen.
Toisaalta kyydissä olijoilla olisi tällöin yhden vaihdon vaihtoyhteys joka paikkaan, kun vaunu risteäisi kaikkien säteittäislinjojen ja monen poikittaislinjankin kanssa ja kävisi Pasilassakin. Verrattuna siihen, että vaunu jää törröttämään vaikka Eliel Saarisen tielle, josta on huonot bussiyhteydet kohti Maunulaa/Oulunkylää. 53:kin kulkee vain arkisin.Tämä on ajatuksena mielenkiintoinen. Luulen, että virallinen vastaus tähän olisi suunnilleen niin, että jokerilla keskimäärin tehtävät matkat ovat sen verran lyhyitä, että vaikka sama vaunu voisi ajaa tällä tavoin Pitäjänmäestä Oulunkylään, niin juuri kukaan ei hyötyisi siitä, koska lähes kaikki Pitäjänmäen kohdalla kyydissä olevat olisivat jääneet jo ennen Oulunkylää pois ja päin vastoin.
Silloinhan ne vaunut vasta ketjuuntuukin, kun jostain kohti läpi ei pääse ollenkaan. Tai sitten pysäytetään kaikki vaunut, jolloin kukaan ei pääse minnekään. Esteen ohi on kuitenkin nykytilanteessa käveltävä tai mentävä bussilla, jos estettä ei saada nopeasti pois radalta.Toinen juttu on, että poikkeusreitti olisi aika paljon hitaampi, joten aikataulu ja vuoroväli olisivat ihan solmussa.
Toivotaan ja seurataan!Tässä täytyy toivoa toisaalta, että autoilijat pikku hiljaa tottuvat ja oppivat tulemaan toimeen ratikan kanssa ja toisaalta, että kuljetta-aines jalostuu vähän paremmaksi kuin alkuaikoina. Nyt on kursseille ollut taas enemmän hakijoita, ja rekrykin tuntuu oppineen hiukan paremmin profiloimaan niitä kurssille otettavia. Kun kaikki tämä ynnätään yhteen, niin rohkenen ennustaa, että tuleva talvi sujuu kyllä paremmin kuin edellinen.
Kuinkas nuo myöhästymiset ovat mahdollisia? Eikös nopeusrajoitulset ole säädetyy silleen, että pystyy tarvittaessa ajamaan vähän lujenpaa ja ottamaan aikaa kiinni. Osa kuskeista tuntuu ajavan lujempaa kun toiset. Eräskin kuski, joka ei ollut myöhässä kaahasi joka kohdassa ja teki tehokkaat jarrutukset ennen pysäkkiä. Kun toiset jotka olivat myöhässä ajelivat siitä huolimatta alle nopeusrajotusten syystä jota en tiedä. Kysymys siis kuuluu eikö pikaratikan kuskit uskalla olla tarpeeksi pikaisia vai mistäpä johtunee?Kuljettajaohjeen mukaan ajantasaukset Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien pysäkeillä olisivat loppumassa 13.1. alkavalla viikolla.
Linjasivujen kestot näyttäisivät myös muuttuvan reittioppaan mukaan. Ruuhkassa se pysyy samana Itäkeskuksen suuntaan, mutta pitenee minuutilla 62:een Keilaniemen suuntaan. Ruuhkien ulkopuolella ja viikonloppuisin matka Keilaniemestä Itäkeskukseen lyhenee tasan tuntiin joitakin aamun lähtöjä lukuunottamatta ja pysyy nykyisessä 61minuutissa Keilaniemeenpäin
Ainakin silmämääräisesti myöhästymiset ovat vaikuttaneet pahemmilta Itäkeskuksen suuntaan. Mikäli Zige94:n viestissä 2845 kertoma pitää edelleen paikkansa eli kuski ei vaihdu Keilaniemen päässä; Isommat myöhästymiset itään saattavat johtua Keilaniemeen myöhässä saapumisen kantautumisesta seuraavallekin lähdölle.