Tutustuin huolella tuohon esityslistatekstiin. Mielestäni se oli ratikkamyönteinen ja olin positiivisesti yllättynyt lukuisista viittauksista ja vertauksista Tukholman onnistuneeseen Tvärbanaan. Kun meillä osataan suunnitella näin, jään kyllä ihmettelemään, miksei Espoon pikaratikkaa osata suunnitella samoin perustein. Erityisesti pisti silmään maininta Jokerista seudun tärkeimpänä pikaratiohankkeena. Onko niitä muitakin?
Sitä jäin ihmettelemään, miksi varovaisesti kannatetaan raideleveydeksi 1524 ja viitataan tässä yhteydessä metron tuomiin synergiaetuihin. Raideleveyttähän ei todellakaan tässä vielä olla päättämässä, mutta kalusto kuitenkin on lähempänä raitiovaunua kuin metroa, ja lähtisin hakemaan synergiaetuja siltä puolelta, lähinnä Vallilan ammattitaidosta ja korjaamotiloista. Tuli uusi varikko sitten minne tahansa, niin sinne on turha sijoittaa Vallilan kanssa päällekkäisiä toimintoja. Jokeri-radalta tulee olla ratayhteys muuhun raitioverkkoon ja vaunujen tulee voida kulkea koko verkolla vaikkei välttämättä matkustajaliikenteessä.
Siinä mielessä Jokerin vaunujen pitäisi mielestäni olla 2,4 m leveitä. Tällä leveydellä voi ajaa nykyisellä verkolla (korinhan ei edes tarvitse ihan alas asti, pysäkkikorokkeiden tasalle, olla 2,4 m leveä). Zürichin 2,4 m leveät Cobra-vaunut ovat sisältä Variota selkeästi tilavampia, ja niissä on neljä istuinta rinnakkain.
Lisäksi jäin pysäkkien kohdalla ihmettelemään pysäkkikorokkeen minimileveyttä 2,5 m. Mihin tällaisia hehtaaripysäkkejä tarvitaan? Onhan se hyvä varautua suuriin, mutta toivottavasti rahaa ei pistetä turhaan palamaan monumenttipysäkkeihin.
Matkustajamääräksi oli arvioitu jopa 60 000/d. "Poikkileikkausliikenteenä on käytetty 25 000 /d". Tuota en oikein ymmärrä, mutta olettaisin sen tarkoittavan sitä, että yhdessä kohtaa linjaa matkustajia on tuon verran. Erikoista on mielestäni se, että linjaa suunnitellaan ajettavaksi hyvin tiheään, heti alkuun varaudutaan 4-5 min vuoroväleihin, joita on vielä mahdollista siitä tihentää. Sujuvuuden takia päätyisin ehkä sittenkin pidempiin vaunuyksikköihin (esitetty 45m, selvitetty myös 60m), vaikka ne katuliikenteessä pitkiä ovatkin. Mutta on niitä muuallakin, miksei siis meillä.
Keskimääräinen pysäkkiväli 900 m näyttää järkevältä ja pysäkkien sijoittelu on pääosin, ainakin karttaa katsomalla, fiksunoloinen. Pari asiaa kuitenkin mietityttää. Pitäjänmäellä Kutomotien eteläiseen risteykseen tulisi ilman muuta saada koko Pitäjänmäentien pohjoispuolista aluetta palvelevan alueen pysäkki. Samoin Perkkaalla pysäkki on sijoitettu pientaloalueelle ja kerrostaloalueen sivuitse vaunut kulkisivat pysähtymättä. Tässä olisi paikallaan pysäkin siirto. Pysäkkien sijoittelua tuskin on lyöty vielä lukkoon, ja kevyessä pintaraiteessa pysäkkejä voi myöhemminkin siirrellä aika vapaasti, joten eipä siitä kannata olla liikaa huolissaan.
Edelleen kannattaisin Jokerin toteuttamista nopeutetulla aikataululla, jo ennen vuotta 2010. Samassa yhteydessä olisi järkevää jatkaa linjaa 10 Vihdintietä ja Eliel Saarisen tietä ainakin Huopalahden asemalle, ehkä jopa Pohjois-Haagaan, samoin kuin linjaa 1 Oulunkylän asemalle. Tämä takaisi sujuvat vaihtoyhteydet keskustaraitiolinjoilta juniin ja Jokeriin.