339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Kutsuliikennettä todennäköisempänä pitäisin sittenkin sitä, että jos joukkoliikenne muuttuu automaattipakuin hoidettavaksi, meillä on edelleen reittiverkosto ja aikataulut, mutta reittien määrä eli vaihdottomien yhteyksien määrä kasvaa valtavasti ja vuorovälit lyhenevät. Jos näin, niin vältetään kutsuliikenteen matka-aikojen ja reittien ennakoimattomuus, mutta voidaan edelleen hyödyntää automaatin ja pienen kalustokoon hyvät puolet. Ehkä voisi jopa toivoa siinä mielessä kutsuliikennettä, että jos pysäkillä alkaa olla ruuhkaa, niin järjestelmä osaa lähettää sinne lisävuoroja.
Jotenkin tuntuu myös siltä, että automaattiautojen ja ”käsinajettavien” autojen yhteiselo ei kyllä tulisi olemaan helppoa. Jos automaattiautot yleisesti sallitaan, niin minusta se merkitsee todennäköisesti maunaaliautoilun loppua, tai ainakin väylät on jaettava automaattisiin ja manuaalisiin. Ihminen tekee kuitenkin jatkuvasti virheitä, ja jos automaatti on siellä seassa ja yrittää ottaa ne kaikki huomioon, niin sen eteneminen taitaa kärsiä kohtuuttomasti. Manuaaliautoilun kieltäminen taas voi olla poliittisesti ylitsepääsemätöntä.
Hinnoittelu onkin mielenkiintoinen juttu. Se on selvää, että automaattipakun hinnan tulisi olla nykylippujen hintatasolla, tai mielellään halvempaa. Mutta yksityiskyydit; taksikuskithan ovat sitä mieltä, ettei Suomen palkkatasolla ole mitään merkitystä taksien hinnoitteluun, tai ainakin olivat ennen kilpailun avaamista. Logiikka oli tietysti se, että kuljettajan palkkaa nostamalla tai laskemalla ei saataisi edullisempia taksikyytejä. Jos sitten ajatellaan, että jatkossa meillä on kuljettajattomat automaattitaksit, joiden isännnät eivät enää itse aja ollenkaan, mutta tahtovat kuitenkin saman tuoton kuin nytkin, niin näinköhän se kyyti tuee hinnaltaan olemaan reilusti alempi kuin tämän päivän taksikyyti? Tietysti yhteiskuntakin voisi järjestää jopa privaattikyytejä, mutta onko se yhteiskunnan tarkoitus, taikka ajan hengen mukaista?
Jotenkin tuntuu myös siltä, että automaattiautojen ja ”käsinajettavien” autojen yhteiselo ei kyllä tulisi olemaan helppoa. Jos automaattiautot yleisesti sallitaan, niin minusta se merkitsee todennäköisesti maunaaliautoilun loppua, tai ainakin väylät on jaettava automaattisiin ja manuaalisiin. Ihminen tekee kuitenkin jatkuvasti virheitä, ja jos automaatti on siellä seassa ja yrittää ottaa ne kaikki huomioon, niin sen eteneminen taitaa kärsiä kohtuuttomasti. Manuaaliautoilun kieltäminen taas voi olla poliittisesti ylitsepääsemätöntä.
Hinnoittelu onkin mielenkiintoinen juttu. Se on selvää, että automaattipakun hinnan tulisi olla nykylippujen hintatasolla, tai mielellään halvempaa. Mutta yksityiskyydit; taksikuskithan ovat sitä mieltä, ettei Suomen palkkatasolla ole mitään merkitystä taksien hinnoitteluun, tai ainakin olivat ennen kilpailun avaamista. Logiikka oli tietysti se, että kuljettajan palkkaa nostamalla tai laskemalla ei saataisi edullisempia taksikyytejä. Jos sitten ajatellaan, että jatkossa meillä on kuljettajattomat automaattitaksit, joiden isännnät eivät enää itse aja ollenkaan, mutta tahtovat kuitenkin saman tuoton kuin nytkin, niin näinköhän se kyyti tuee hinnaltaan olemaan reilusti alempi kuin tämän päivän taksikyyti? Tietysti yhteiskuntakin voisi järjestää jopa privaattikyytejä, mutta onko se yhteiskunnan tarkoitus, taikka ajan hengen mukaista?