Sivuston ainoa tarkoitus on tarjota luotettavaa sisältöä. Nykyinen toiminta on vain sivuston ajan tasalla pitäminen (mahdollisuuksien mukaan) ja mahdollisten uusien/vanhojen tietojen lisääminen.
"Karkkipaperiin käärimiseen" tarvitaan "uutta verta". Tällä hetkellä vahvasti vaikuttaa siltä, että kun vapaaehtoisen sormet eivät enää pysy näppäimillä, loppuu kaikenlainen sivustoon liittyvä toiminta.
Annan täyden tunnustukseni ja tukeni SRS:n www-sivuille. Netti on täynnä ”tyylikkäitä” sivuja, joiden sisältö on jotakuinkin tyhjänpäiväistä. Graafisen suunittelun taiteellisilla tuloksilla ei ole minulle mitään arvoa netissä, sillä silloin kun haluan nauttia muodoista ja väreistä, menen taidenäyttelyyn. Sillä valitettavan usein on niin, että mitä ”tyylikkäämmät” sivut, sitä vaikeampi niiltä on löytää mitään. Edes sitä, mitä siellä on. Mutta usein ei edes ole sitä, mitä odottaisi ja toivoisi.
SRS:n www-sivut ovat minusta lähes korvaamaton hakuteos. Juuri kuten sen pitääkin olla.
Uutiset kuuluvat nettiin, jonne niistä syntyy haettavissa oleva elävä arkisto. Ei nykyään kukaan kaivele uutisia painetuista lehdistä vuosien takaa. Ja harmikseni joudunkin toteamaan, että valitettavasti SRS:nkään nettisivut ja niiden uutispalsta eivät ole olleet olemassa vuosikymmeniä, joten vanhoja asioita ei löydä sieltäkään. Onneksi sivustolle on kuitenkin jaksettu laittaa vanhojakin artikkeleita ajalta ennen nettiä.
Myös erilaiset luettelot ja muut tietokannat kuuluvat nimenomaan nettiin. Muistan, että kaikenlaisia taulukoita on julkaistu Raitiossakin, jopa ihan viime vuosina ja netin aikana. Mutta se on turhaa paperin ja painokustannusten tuhlausta. Paperiset tietokannat hautautuvat unohduksiin. Vain netissä ja haettavassa muodossa tietokannoista on hyötyä.
En pohdi hetkeäkään sitä, valitsenko ulkonäön vai sisällön. Joten erittäin suuri kiitos Albertille ja kaikille muille, jotka SRS:n sivustoa ovat tehneet ja ylläpitäneet.
Itse lehdestä totean – samaan henkeen kuin tämän ketjun alkupäässä – että Raitio on jo nimensäkin mukaan raitio, ei esimerkiksi Bussio. En ole seurannut bussipuolta siten, että tietäisin, miten bussiharrastajien yhdistykset ja lehdet toimivat. Kuukankon kertoma olikin minulle hieman yllättävää ja ymmärrän nyt paremmin, miksi ”bussimiehet” ovat olleet niin kiinnostuneita raitiotieseurasta.
On tietty ikävää, jos Suomessa on aukko kaupunkiliikenteen bussiasiassa. Toisaalta, Paikallisliikenneliitto ja sen lehti ovat periaatteessa juuri tällä saralla, jossa pitäisi olla koko kaupunkiliikenteen kirjo. Sen verran kun olen itse seurannut, se toiminta on taas niin bussipainotteista, ettei siellä juuri ole mitään kiinnostavaa. Mutta bussipainotteisuus on myös luonnollista, koska raideliikenteen merkitys suomalaisissa kaupungeissa on jotakuinkin olematon.
Kansainvälisesti katsoen raitioteihin vahvasti painottuva Raitio on aivan linjassa sen kanssa, mitä muuallakin on. Lisäksi kansainvälisyys on aivan luontevaa. Jopa saksalaiset lehdet ovat kansainvälisiä, vaikka niillä olisi varaa rajoittua vain Saksan raitioteihin. Erityisen tärkeätä kansainvälisyys on Suomessa ja Raitiossa. Yhdestä ainoasta raitiotiejärjestelmästä ei ole paljoa kaluttavaa luiden ympäriltä. Ja mistäs muualta kuin ulkomailta me voimme oppia jotain? Jos haluamme seurata kehitystä, tietää, missä mennään ja miten raitioliikenne ja muukin kaupunkiliikenne kehittyy, ei se selviä omaa napaa tuijottamalla.
Olen siis tyytyväinen myös nykyiseen Raitioon ja sen aihepainotukseen.
Antero