Hei
Nimimerkki Kukkahattutäti kirjoittaa asiaa. Kaikkia hänen mainitsemiaan ominaisuuksia tarvitaan..
Tulkun alkuperäiseen kysymykseen; Valintaprosessi on tiettävästi kolmivaiheinen. Ensiksi hakemuksen lähettäminen. Mikään ilmoittautuminen kurssille ( 5 sanalla.. ) ei riitä, vaan hyvä hakemus perusteluineen auttaa tässä vaiheessa. Sitten henkilökohtainen haastattelu. Vielä viimeisenä koeajo ( henkilöautolla ) Helsingin liikenteen vilinässä. Tämän karsinnan jälkeen/aikana terveystarkastus.
Edellä kuvatuista vaatimuksista kun pääset läpi niin paikka kurssilla on huomattavan lähellä..
Palataan kuitenkin tuohon kurssille pääsyyn:
Jos ratikkakuskeista on pulaa, ei hakijamääräkään voi mikään mahdoton olla
Juuri tähän sisältyy epäsuhta. HYVISTÄ hakijoista on pulaa, yleensä hakijoita on paljon. Esim 200 hakenutta ja 12 otettua.
Raitiovaunun kuljettajaksi pääseminen on iso elämän muutos: Työhöntuloajat, aikataulut, vuorotyö järjestelyineen ym. poikkeavat 8 - 4 työläisen vastaavista. Oikeastaan voisi sanoa että elämäsi muuttuu perusteellisesti hypätessäsi raitiovaunun ohjaamoon. Vielä kurssilla sitä ei huomaa, mutta tulevat vuodet muuttavat ihmistä pysyvästi.
Nimimerkki Kukkahattutäti kuvaa aihetta osuvasti "Olen aina sanonut, että raitiovaununkuljettaja on ihan oma rotunsa" Niinpä.. Monen vuoden ajaminen, hyvine ja huonoine puolineen tekee tehtävänsä. Suuri osa kuljettajista pitää ihan oikeasti työstään. Muutamat huomaavat olevansa väärällä alalla
Hakeutuvat sitten muualle.
Tässä kirjoituksessa en halua korostaa työn huonoja puolia vaan että se työ on voittopuoleisesti mukavaa. Turvattu ja varma työpaikka. Hauskoja työkavereita, hyvä porukkahenki. Kohtuullinen palkka ja luontaisetuja ( jos haluaa osallistua harrastuskerhoihin jne. ). Kaiken kaikkiaan saldo on positiivinen. Tervetuloa kaikki hyvät hakijat!
-Ratikkakuski