Raitioliikenne ja pysäköinti

Vs: Tarvitaan "Laki raitioliikenteen estämisestä"

Poliittisista puolueista Kokoomus selkeästi puolustaa yksityisauton käytön vapautta. Kokoomuksen äänestäjissä ja kannattajissa on enemmän ylempää keskiluokkaa sekä ylempää sosioekonomista ryhmää. Tämä ryhmä edelleen ajaa kalliimmilla autoilla.
…mistä seuraakin luonnollisesti se, että kokoomus puolueena kannattaisi henkilöauton täysin vapaata, säännöistä ja liikenteen sujuvuudesta piittaamatonta käyttöä. :roll:
 
Vs: Tarvitaan "Laki raitioliikenteen estämisestä"

…mistä seuraakin luonnollisesti se, että kokoomus puolueena kannattaisi henkilöauton täysin vapaata, säännöistä ja liikenteen sujuvuudesta piittaamatonta käyttöä. :roll:

Helsingissä se käytännössä menee niin, että puolustaa. Ei tietenkään sillä nimellä, mutta puolueen toiminnan lopputulos on joka tapauksessa se, että se edistää henkilöauton säännöistä ja liikenteen sujuvuudesta piittaamatonta käyttöä. (huom! Ei kuitenkaan /täysiin vapaata/ sellaista!) Tämä on näkynyt esimerkiksi pysäköinninvalvojien lisäämisen blokkaamisena, vaikka he tuottavat kaupungille enemmän rahaa kuin heihin kuluu. Ei ymmärretä, että kun puolustetaan autoilijoita pysäköintivirhemaksuilta, edistetään kaikkein välinpitämättömimpien autoilijoiden oikeuksia parkkeerata mihin huvittaa.
Nykytilanteessa, kun ratikoita on vain Helsingissä, Kokoomuksella tarkoitetaan hyvin pitkälti Helsingin kaupunginvaltuuston kokoomuslaisia. En tiedä, miten heidän toimintansa vastaa kokoomuksen eduskuntaryhmän näkemyksiä, koska kyseinen puolue on toimintansa muilta osin tehnyt selväksi, ettei ole sellainen puolue, jota olisin kiinnostunut äänestämään – enkä siis ole erityisen tarkasti tutustunut muihin osiin heidän puolueohjelmaansa.
 
Vs: Tarvitaan "Laki raitioliikenteen estämisestä"


Tuo yksittäinen pysäköintipaikka Porthaninkadulla aiheuttaa pitkin vuotta ongelmia ratikkaliikenteelle, koska kiskot koukkaavat ennen virastotalon pysäkkiä lähemmäs kadunreunaa. Kuvan katumaasturi on linjassa sen takana pysäköityjen autojen kanssa, mutta autoilija ei ole huomioinut kiskojen muuttunutta asemointia. Kesäisinkin tuossa on usein erittäin lähelle pysäköitynä auto. Ongelma katoaisi poistamalla tuo jonon etummainen pysäköintipaikka. Mieluiten rakenteellisella esteellä - pelkän liikennemerkin vaikutus kun on monesti aika mitätön.
 
Laki pysäköinninvalvonnasta sanoo (13§1) " [...]Pysäköinnintarkastajat ovat kunnallisen pysäköinninvalvojan johdon ja valvonnan alaisia." Eli parkkipirkkojen täytyy olla Rakennusviraston pysäköinninvalvonnan organisaatiossa. Periaatteessa yhdistelmävirka varmaan voisi olla mahdollinen. Selvittelen asiaa rakennusviraston lakimiehen kanssa.

KUUMA kuntien pysäköinninvalvonta selvityksessä, johon tässä keskustelussa on jo viitattu, käytiin tätä läpi. Siinähän asetelma oli vielä hankalampi, kun pysäköinninvalvoja olisi voinut olla eri kunnan palveluksessa kuin pysäköinnintarkastaja. Yksi ratkaisumalli olisi ollut, että pienessä kunnassa on vain yksi pysäköinnintarkastaja, joka hoitaa kyseistä virkaa muiden töidensä ohella. Pysäköinninvalvojan tehtävät sen sijaan olisi ostettu ostopalveluna toisesta kunnasta.

Siinä tätä tosin ei edes juurikaan pohdittu, koska mukana olleen juristin/pysäköinnivalvojan tulkinta oli, ettei lain "alainen" rajoitu pelkästään organisaation esimies-alais -suhteeseen. Olennaista on, että jokaisella pysäköinnitarkastajalla on nimettynä pysäköinninvalvoja, joka on vastuussa pysäköinnintarkastajan kirjoittamista lapuista, jolloin lain tavoite tulee täytettyä.
 
Olen joukkoliikennevälineessä istuessani nähnyt näitä uusia pysäköintiä rajoittavia merkkejä, joissa määrättyinä päiviänä ei saa pysäköidä. Niitä ilmeisesti on laitettu kaduille, joissa on raitiolinja.

Hyvä että on tahtoa tehdä ongelmalle jotain edes hitaasti edeten. Kun menetelmän kiistattoman yhteiset edut havaitaan, voidaan mallia lähteä laajentamaan. Vaikkakin näiden uusien merkkien painopiste liittyy enemmän ilmeiseti lumenpuhdistukseen.
 
Olen joukkoliikennevälineessä istuessani nähnyt näitä uusia pysäköintiä rajoittavia merkkejä, joissa määrättyinä päiviänä ei saa pysäköidä. Niitä ilmeisesti on laitettu kaduille, joissa on raitiolinja.

Hyvä että on tahtoa tehdä ongelmalle jotain edes hitaasti edeten. Kun menetelmän kiistattoman yhteiset edut havaitaan, voidaan mallia lähteä laajentamaan. Vaikkakin näiden uusien merkkien painopiste liittyy enemmän ilmeiseti lumenpuhdistukseen.

OT: Näitä on myös mm. Sofianlehdonkadulle pistetty, joka on tunnetusti ollut todella ahdas myös kesäisin 65A:n (N) busseille. Nyt kun pari päivää sitten tutun kuskini kyydissä siinä olin, kattelin juuri kuinka väljää siellä oli,kun pysäköintiä oli rajoitettu. Muutama auto löytyi sieltä täältä. Tuoltakin kadulta pitäisi toiselta puolelta poistaa kokonaan parkkipaikat.
 
Takaisin
Ylös