Vs: Tarvitaan "Laki raitioliikenteen estämisestä"
Korjataanpa sen verran, että kummassakaan tapauksessa autoilija ei aiheuta autolleen vahinkoa, vaan mainitussa järjestyksessä joko sen siirtäjä taikka raitiovaununkuljettaja. Virhepysäköintiin ei tule vastata rikollisella toiminnalla.
Rikollista toimintaa on se, mikä on laissa kiellettyä ja rikoslaissa rikokseksi määriteltyä. Toisaalta, jos lailla säädetään oikeuksia, tehtäviä tai velvollisuuksia, niiden tekeminen ei ole rikollista eikä lain rikkomista vaan lain noudattamista. Esimerkiksi vapauden riisto on rikos, mutta ei silloin, kun sen tekee vankeinhoitoviranomainen tai poliisi lain nojalla. Silloin se on virkatehtävä tai -velvollisuus.
Meillä on tällä hetkellä sellainen laki, että rautatielle pysäköiminen on kiellettyä ja jos pysäköi, rikkoo lakia ja on teollaan vastuussa seuraamuksista. Olen saatumalta ollut itsekin todistamassa, miten tämä laki toimii. Autoilija pysäköi autonsa niin, että junan tullessa vaunun porras osui autoon. Auton nokka taittui kymmeniä senttejä sivusuunnassa auton keskiviivaan nähden. Myös vaunun porras taittui. Paikalle pyydetty poliisi kysyi, onko vaunun omistajalla vaatimuksia lainrikkojaa eli auton omistajaa kohtaan. Portaan oikaisusta oli oma vaivansa, mutta ei välitetty esittää korvausvaatimusta, jonka vaiva olisi ehkä ollut suurempi. Auton pysäköijä sai tapauksesta sakot ja oli tietenkin itse vastuussa autonsa vahingosta, koska oli sen lainvastaisella toiminnallaan itse aiheuttanut. Lainvastainen teko oli pysäköidä auto junan tielle, ja auton vaurioituminen johtui tästä, ei siitä, että juna käytti oikeuttaan kulkea rataa pitkin.
Ne perusteet, joiden vuoksi rautatien ja auton suhde on yllä oleva, ovat voimassa myös raitiotiellä. Sillä raitiotie on vain yhdenlainen rautatie, joka nyt sattuu olemaan paikoitellen rakennettu kadulle. Rautatiellä kulkevalle junalle on lailla turvattu vapaa kulkuoikeus, ja sellainen voitaisiin turvata myös raitiotieksi nimitetylle rautatielle ja sillä kulkeville vaunuille. Jos sellainen oikeus olisi säädetty, se ei estäisi lakia lievempää lainrikkojan kohtelua, mutta antaisi oikeuden selvittää tilanne myös ”kovemmalla” tavalla. Tällaisen lain tarkoitushan ei ole rikkoa mahdollisimman paljon autoja, vaan toimia ehkäisevänä uhkana niille, joilla on halu, aikomus tai välinpitämättömyys lain rikkomiseen.
Antero