339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,605
Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2013 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2014–2017. Asiakirja on kslk:n käsittelyssä 17.4.
Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.
Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.
Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?
Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.
Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.
Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.
Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?
Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.
Alla olevasta linkistä näkee vastaavan ohjelman vuosille 2009–2013 ja 2010–2014.
http://jlf.fi/f17/2775-raitioliikenneinvestoinnit-2009-2013-a/#post48072
Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.
Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.
Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?
Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.
Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.
Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.
Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?
Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.
Alla olevasta linkistä näkee vastaavan ohjelman vuosille 2009–2013 ja 2010–2014.
http://jlf.fi/f17/2775-raitioliikenneinvestoinnit-2009-2013-a/#post48072