- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,229
HSL järjestää tarjouskilpailun, jonka kohteena on konsulttityö raitioliikenteen linjastosuunnitelman 2014-2024 laatimiseksi.
Hankintailmoitus HILMAssa
Hankintailmoitus HILMAssa
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Linjastosuunnitelma ilmeisesti laaditaan sen pohjalta että raitioverkosto on laajentunut vuoteen 2024 mennessä useille uusille alueille, kuten Kruunuvuori, Kalasatama, Munkkivuori ja Munkkisaari/Hernesaari.
Ratikkalinjojen 2, 3 ja 7 muutoksista on kirjoitus Helsingin Sanomissa 16.2.2017. Kirjoituksen voi lukea myös menemällä ensin metro.fi-sivulle.
Artikkelissa tarkastellaan muutosta aika lailla Kampin näkökulmasta ja kirjoituksen sävy on kovin kriittinen.
Se on syystäkin kriittinen. Tuo muutos on todella kummallinen eikä sitä voi liiaksi kritisoida. Minusta oikea ratkaisu olisi pitää linja 2 nykyisellään ja panna linja 1 Arkadiankadulle. Ymmärrän ajatuksen pitkistä yhteisistä osuuksista ja tiheistä yhteisvuoroväleistä, mutta tuossa on käytännössä kyse ainoastaan Eläinmuseon, Lasipalatsin ja Kampin pysäkeistä. Näistä Eläinmuseolla ei ole nyt ollenkaan ratikkaliikennettä, joten 10 min vv (yksi linja) on huikea parannus nykytilanteeseen. Kampissa on nyt 10 min vv, jos jatkossakin olisi näin, niin tilanne ei huononisi jos ei paranisikaan.
Lasipalatsin osalta pätee sama kuin Eläinmuseon: jos mielii vaikkapa Töölöntorilta Lasipalatsille, nyt sinne ei ole yhteyttä ollenkaan. Jos jatkossa olisi yksi linja ja 10 min vv, se olisi nykyiseen verrattuna aivan riittävä parannus.
Raili-linjasto on kokonaisuutena onnistunut, mutta tämä outous sieltä kyllä pitäisi vielä saada pois ennen elokuuta. Kustannusvaikutukset kaiketi nolla.
PS:nä voisi vielä sanoa, että lehtijutun mukaan Fredan puuttuvaa rataa ei tule ainakaan ennen vuotta 2025. Ei kuulosta kovin hyvältä. HSL tahtoo jatkaa E-Helsingin armotonta bussirallia, mikä tosin ei tullut yllätyksenä.
Mistä tuo tieto on? Olen kyllä miettinyt asiaa, kun ei siellä oikein ole sopivia korokkeita lähimainkaan... Ja vaihteet ovat kai automatisoimattomat, mutta se varmaan hoidetaan kesän aikana kuntoon.Oli yllätys, ettei ykkönen tulisi pysähtymään Tehtaankadun pään ja Viiskulman välillä. Se ei sitten auta Eiran sairaalan ja esim. Erottajan välillä kulkevia, he ovat edelleenkin yhden linjan, kolmosen varassa.
Lasipalatsin osalta pätee sama kuin Eläinmuseon: jos mielii vaikkapa Töölöntorilta Lasipalatsille, nyt sinne ei ole yhteyttä ollenkaan. Jos jatkossa olisi yksi linja ja 10 min vv, se olisi nykyiseen verrattuna aivan riittävä parannus.
Ja tuokin ongelma ratkeaisi, jos kakkonen jäisi Kampin-reitilleen. Siitä tosin voisi tulla ongelmaa Mikonkadun radan suhteen, siinä menisi silloin kaksi linjaa molempiin suuntiin ja etelään päin vielä vitonenkin.Niin, jos yhteys on sama asia kuin Lasipalatsin pysäkille saapuminen. Sellaista ei ole, mutta Simonkadun mäkeen pääsee eikä sekään ole kaukana Lasipalatsista. Kun jossain keskustelussa hämmästelin, ettei rautatieaseman pysäkiltä pääse uudistuksen jälkeen Olympiaterminaalille suorinta tietä, niin mainittiin Lasipalatsin pysäkille käveleminen.
Mistä tuo tieto on? Olen kyllä miettinyt asiaa, kun ei siellä oikein ole sopivia korokkeita lähimainkaan... Ja vaihteet ovat kai automatisoimattomat, mutta se varmaan hoidetaan kesän aikana kuntoon.
Se on syystäkin kriittinen. Tuo muutos on todella kummallinen eikä sitä voi liiaksi kritisoida.
Olen kysynyt HSL:ltä sitä, että miksei 1 ja 2 voisi mennä eri reittejä mutta Arkadiankadulle kuulemma tarvitaan viiden minuutin vuoroväli; melkoinen tihennys nykyisestä ei mitään linjaa-systeemistä.
Oli yllätys, ettei ykkönen tulisi pysähtymään Tehtaankadun pään ja Viiskulman välillä. Se ei sitten auta Eiran sairaalan ja esim. Erottajan välillä kulkevia, he ovat edelleenkin yhden linjan, kolmosen varassa.
Johonkin Pasilassa olevaan graniittijärkäleeseen on hakattu: "Meillä on enintään 10 linjaa".