Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Tässä mallissa on neljä runkolinjaa ja kahdeksan reunalinjaa. Ja mitä kauneinta, reunalinjat on mahdollista laittaa kaikki samaan kalustokiertoon superlinjaksi 5-6-7-8-9-10-11-12!
Pikku-Huopalahtiko pannaan rullalle?
 
Ysi ei taida jatkossa ajaa länsiterminaalille, vaan sinne kurvaavat 7 ja 6T.

No, yhdistetään sitten tässä mielikuvaharjoituksessa linjat 6T ja 5. Alkuperäinen kysymys säilyy voimassa, mitä etuja saavutetaan terminaalien välillä kulkevalla linjalla ja Länsisatama - Arabia linjalla ?
 
Pikku-Huopalahtiko pannaan rullalle?

Ei toki. Parin kilometrin panostuksella saadaan rata jatkumaan Munkkivuoren kautta Munkkiniemeen, eli kaaviossa Pikku-Huopalahtea palvelisi linja 10(!).

Parempi vaihtoehto olisi korvata Munkkiniemen hubi Pitäjänmäellä ja vetää sinne kiskot Munkkiniemestä ja Pikku-Huopalahdesta. Jos silmukka vedettäisiin Valimotien päähän Valimon asemalle saataisiin monta hyvää: Pitäjänmäen hieman paitsiossa oleva iso työpaikka-alue ratikkaliikenteen piiriin, yhteys rantaradalta ratikkaan, ja vaihtoyhteys Jokeri-linjan ja ratikan välillä. Kolmas vaihtoehto on tehdä kahdeksanpäisen verkoston sijaan kymmenpäinen, joissa esitettyjen päiden lisäksi olisi Pitäjänmäki ja Laajasalo.
 
Miten toimii pitkä linja , jolla on kolme eri linjatunnusta. Jos linjan alkupäässä tapahtuu liikennehäiriöitä ja viivästyksiä, niin ne sitten myös heijastuvat kahteen jäljellä olevaan linjaan ?

Esim. linja 7 jumettuisi jostain syystä rautatieaseman tai Kampin kohdalla ja sitten pitäisi jatkaa aikataulussa linjana 2 ja edelleen 3. Kuinka tämä on mahdollista ?
 
Viimeksi muokattu:
Miten toimii pitkä linja , jolla on kolme eri linjatunnusta. Jos linjan alkupäässä tapahtuu liikennehäiriöitä ja viivästyksiä, niin ne sitten myös heijastuvat kahteen jäljellä olevaan linjaan ?

Esim. linja 7 jumettuisi jostain syystä rautatieaseman tai Kampin kohdalla ja sitten pitäisi jatkaa aikataulussa linjana 2 ja edelleen 3. Kuinka tämä on mahdollista ?

Huonostihan se toimii. Hassua tämä on varsinkin siksi, että renkaiden purkamista perusteltiin alunperin sillä, että ne ovat pitkän reitin vuoksi epäluotettavia ja pitkä tauko päättärillä, jota ei luontevasti renkaan varrelta löydy, on huonoa asiakaspalvelua. No, näistä ei tietenkään enää puhuta mitään, kun kaksi rengasta korvattiin yhdellä mahdottoman pitkällä lonkerolla.

Toisaalta täytyy kuitenkin muistaa, että tämä järjestely on luonteeltaan tilapäinen. Pasilan ja Rusinapuiston raidejärjestelyt aikanaan erottavat seiskan omaksi linjakseen.

Poikkeustilanteisiin varmaankin muodostuu ajan mittaan jonkinlainen käytäntö. Voisin kuvitella, että ekat kerrat ovat aikamoista kaaosta, kun vaunut sumppuutuntuvat jonnekin ja niitä käännellään kesken matkaa tai siirrellään reitiltä=linjanumerolta toiselle lennossa siten, että vaunujen keskinäinen järjestys on loppujen lopuksi mitä sattuu eikä kuljettajanvaihdoistakaan tule mitään. Mutta eiköhän niistä sitten opita ja ryhdytä luomaan jonkinlaista systeemiä, jonka avulla liikennehäiriöiden vaikutukset pystytään kuitenkin minimoimaan.

Tuo elokuun linjasto on joiltain osin ongelmallinen, mutta uskon, että se on kokonaisuutena silti nykytilanteeseen verrattuna parannus. Siinä saadaan uutta hyvää, eikä sitä saada, jos ei jostain myös luovuta.
 
Onhan se kyllä varsin hyvin suunniteltu juttu, jos tuo superlinja 7-2-3 tosiaan toimii jollain tavalla. Jos se toimii, niin siinä tapauksessa täytyy antaa suunnittelijoille kiitosta.
 
Huonostihan se toimii. Hassua tämä on varsinkin siksi, että renkaiden purkamista perusteltiin alunperin sillä, että ne ovat pitkän reitin vuoksi epäluotettavia ja pitkä tauko päättärillä, jota ei luontevasti renkaan varrelta löydy, on huonoa asiakaspalvelua.

Yksi perustelu ainakin olisi voinut olla luettavuus, eli T/B ja A/B -sekaannuksista päästiin ja käyttäjän kannalta linjat toimivat niin kuin kaikki muutkin. Tietty päättärin yli matkustettaessa käytäjänkin tarvitsee mahdollisesti tajuta, että numero vaihtuu.
 
Tietty päättärin yli matkustettaessa käytäjänkin tarvitsee mahdollisesti tajuta, että numero vaihtuu.

Jokohan pysäkkikuulutukset ovat syksyllä toiminnassa? Niillä voisi tajuamista auttaa ja mainita erikseen linjan vaihtumisesta. "Jatkamme linjana 7".
 
Tuo elokuun linjasto on joiltain osin ongelmallinen, mutta uskon, että se on kokonaisuutena silti nykytilanteeseen verrattuna parannus. Siinä saadaan uutta hyvää, eikä sitä saada, jos ei jostain myös luovuta.
1A:n lakkauttamista se ei olisi kuitenkaan edellyttänyt. En olisi uskonut, että vielä entisen kakkoksen jälkeenkin lakkautettaisiin joku linja, koska on aika älytöntä korvata raitioliikennettä bussilla, vaikka sitä olisi voitu liikennöidä suosituimmalla osuudellaan Eirasta Hakaniemeen ratikoillakin. Syynä lienee keinotekoinen vaunupula, kun NR1:ä ei haluta käyttää liikenteessä.

Jostain syystä suunnitelmasta puuttuu 6T:n korvaava linja, jota tarvitaan sitten, kun 6T lakkautetaan kutosen siirtyessä Eiranrantaan. Terminaaliin nyt ei ainakaan ruveta bussilla liikennöimään, kun HSL on laskenut sen vähentävän 350 prosenttia linjan matkustajamäärää. Seiskan kapasiteetti ei riitä mihinkään, kun vuorovälikin on 10 min, kun ysillä on nyt iltaruuhkassa 8 min.
 
Jostain syystä suunnitelmasta puuttuu 6T:n korvaava linja, jota tarvitaan sitten, kun 6T lakkautetaan kutosen siirtyessä Eiranrantaan. Terminaaliin nyt ei ainakaan ruveta bussilla liikennöimään, kun HSL on laskenut sen vähentävän 350 prosenttia linjan matkustajamäärää. Seiskan kapasiteetti ei riitä mihinkään, kun vuorovälikin on 10 min, kun ysillä on nyt iltaruuhkassa 8 min.

Linjastosuunnitelman mukaan Länsiterminaalia palvelee jatkossa raitiolinja 7 sekä bussilinja 20 joka tarjoaa yhteyden Ruoholahden metroasemalle. 20 toimii siihen saakka kunnes linjaa 8 saadaan jatkettua Terminaalille asti.
 
Jos Fredrikinkadun puuttuvan raitiolinjan pituus on 525 metriä (täällä foorumilla tämän ketjun viestissä #13 esitetty luku) , niin järkeeni ei mitenkään käy, miksi sitä ei rakenneta välittömästi. Tuo välihän on juuri sellainen jossa raitiolinjan hyödyt tulevat konkreettisimmillaan esiin.

Jos ensin rakennetaan suurella rahalla linja metroasemalle ja kohta lakkautetaan, niin linjastosuunnitteluhan on poukkoilevaa.
 
Viimeksi muokattu:
1A:n lakkauttamista se ei olisi kuitenkaan edellyttänyt. En olisi uskonut, että vielä entisen kakkoksen jälkeenkin lakkautettaisiin joku linja, koska on aika älytöntä korvata raitioliikennettä bussilla, vaikka sitä olisi voitu liikennöidä suosituimmalla osuudellaan Eirasta Hakaniemeen ratikoillakin. Syynä lienee keinotekoinen vaunupula, kun NR1:ä ei haluta käyttää liikenteessä.

On halvempaa korvata 1A bussilla, jota kukaan ei tule käyttämään.

Jostain syystä suunnitelmasta puuttuu 6T:n korvaava linja, jota tarvitaan sitten, kun 6T lakkautetaan kutosen siirtyessä Eiranrantaan. Terminaaliin nyt ei ainakaan ruveta bussilla liikennöimään, kun HSL on laskenut sen vähentävän 350 prosenttia linjan matkustajamäärää. Seiskan kapasiteetti ei riitä mihinkään, kun vuorovälikin on 10 min, kun ysillä on nyt iltaruuhkassa 8 min.

HSL kuvittelee, että osa porukasta käyttää jotain bussia, joka menee jonnekin metroasemalle. En tiedä, miten aikovat yrittää oikeasti saada väkeä sinne bussiin, mutta se nähdään sitten ;)

Nyt olisi vielä aikaa panna Arenatalon silmukka kuntoon eli ottaa pohjoisreunan parkkipaikat pois, leventää jalkakäytävää ja sijoittaa vaikka alepafillariasema siihen. Tällöin voisi ajaa lisävuoroja Hakaniemestä Länsiterminaaliin. Todennäköisempää taitaa olla, että sinne sitten joku hätäratkaisu tehdään, kun porukka ei vaan mahdu vaunuihin.

Jos Fredrikinkadun puuttuvan raitiolinjan pituus on 525 metriä (täällä foorumilla tämän ketjun viestissä #13 esitetty luku) , niin järkeeni ei mitenkään käy, miksi sitä ei rakenneta välittömästi. Tuo välihän on juuri sellainen jossa raitiolinjan hyödyt tulevat konkreettisimmillaan esiin.

Jos ensin rakennetaan suurella rahalla linja metroasemalle ja kohta lakkautetaan, niin linjastosuunnitteluhan on poukkoilevaa.

HSL:n kanta on, että Topelius-Runeberg-Kamppi-akselilla kuuluu matkustaa bussilla. Eivät halua sitä raitiotietä ja KSV on taipunut.

Rahaahan se säästäisi paljon. Täytyy yrittää lobata ykkösen oikaisua sitten, kun reitti on avattu ja nähdään miten sen aikataulujen tahdistus linjan 2 kanssa Töölössä ja 3 kanssa Punavuoressa oikeasti toimii.
 
Onko HSL:n kanta siihen perustuvaa että Kampin ja viiskulman välillä olisi niin vähän matkustajia että raitioliikenne ei kannata. Ovatko esittäneet sellaisia matkustajalukuja ?

Kampin ja Tukholmankadun välillä bussit ovat usein tuulilasikuormassa, päivällä ja illalla. Käytän itse tuota väliä paljon. Matkustajien pakkaaminen esim. Haartamaninkadulla ja Naistenklinikan edessä yhdestä bussin ovesta kestää.
 
Takaisin
Ylös