Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Miten muutamaa pysäkkikatosta kehdataan kutsua joukkoliikenneterminaaliksi? Tämäkin projekti on niin mittava, että tuon alueen oikean kattamisen olisi luullut olevan mahdollista. Silloin olisi ratikkaa tai bussia odottavilla matkustajilla (joita tuolla tulee olemaan paljon) esim tämän viikon sääolosuhteissa ollut paljon mukavampaa. Lisäksi lumitöitä ja liukkaudentorjuntaa ei juurikaan katetulla alueella tarvittaisi. Toisaalta, nykyisin tuolla on junien kohdalla paljolti sama tilanne, joka taitaa jatkua rakennustöiden valmistuttuakin.

Itse olisin ollut tyytyväinen, jos olisivat edes tehneet joukkoliikenneterminaalin joukkoliikenteen käyttäjien ehdoille. Kuten tuon sivun havainnekuvastakin näkyy, tämän "terminaalin" ja aseman ovien väliin on tungettu lyhytaikainen pysäköinti ja jättöalueet. Juuri siihen paikkaan, josta suurimmat matkustajavirrat kulkevat. Teoriassa noilta pysäkeiltä kierretään se kenttä, oikeasti siitä oiotaan suoraan parkkipaikan yli. Tuon aseman etuseinän olisi saanut vetää ihan kiinni pysäkkeihin, jättöalueet olisi voinut toteuttaa kuvan katselusuunnassa vasemalle Pasilansillalle.
 
Ilmeisesti syy lienee siinä, että näin saadaan päättäriaika lyhyemmäksi ja kenties säästettyä ainakin yhden vaunun liikennöinti?
Tämän tyyppisessä kierrättämisessä idea on varmasti resurssien optimointi. Säästetään henkilökuntaa ja kalustoa.

Ja tosiaan resurssien optimointia - ehkä luonteeltaan vähän erilaista mutta kuitenkin - harjoitettiin pienimuotoisesti myös jo vuosikymmeniä sitten raitioliikenteessä(kin), esimerkkinä edellä tuli Itä-Pasilan 2(A):n aamuruuhkan vaunujen siirto muille linjoille (4S, 4V ja 7) aamuruuhkan lopuksi. Kesinä tämä koski silloisia vuoroja 111 ja 112, talvisin 106 (ensimmäisinä talvina 2/2A -> 7), sitten vuoden verran 2/2A - 4S ja lopuksi muutaman vuoden 2/2A -> 4V, tässä viimeisessä yksi sivu oli virallisesti ei-kaupallinen, mutta Munkkiniemestä ajettiin "oikea" 4V koko sivu Katajanokalle asti. Kakkosen ruuhkahuippu oli selvästi ennen Munkkiniemen suunnan huippua, joutilas vaunu kuljettajineen ja rahastajineen oli mielekästä valjastaa töihin sinne, missä tarvetta vielä oli.
 
Jos kerran 7 katkeaa Itä-Pasilaa niin ajetaanko 2:sta edelleen Länsi-Pasilaan ja jos ajetaan, niin kuinka se käännetään ympäri? Aijotaanko Pasilankatu oikaista jo ensi kesänä, jotta 2 pääsee ympäri? Jos ei, nii missä muuallakaan sen voi kääntää? Kuusitiellä? Vai palautetaanko 3/2 silmukka väliaikaisesti?

Pasilankadun oikaisemisessa on tosiaan se etu, että 7 voidaan kääntää Länsipasilassa, kun silta on valmis, eikä tarvitse kiirehtiä Meilahden kääntösilmukkaa. Tai no, jos sitä etuna voi pitää. Toivon mukaan myös kaksisuuntaistavat asemapäälikönkadun samalla, ettei Pasilan linjat ole poikki kahteen otteeseen.
 
Seiska jatkaa Mäkelänkadulta tullessaan Pasilan sillan yli ja edelleen Meilahteen uuteen sairaaloiden keskelle tulevaan silmukkaan. Kakkonen tulee Manskulta Pasilan sillan yli Itä-Pasilaan.

Lisäksi ysi jatkaa Länsi-Pasilan kautta Ilmalaan.
 
Seiska jatkaa Mäkelänkadulta tullessaan Pasilan sillan yli ja edelleen Meilahteen uuteen sairaaloiden keskelle tulevaan silmukkaan. Kakkonen tulee Manskulta Pasilan sillan yli Itä-Pasilaan.

Lisäksi ysi jatkaa Länsi-Pasilan kautta Ilmalaan.

Tarkoitan siis Syksystä 2018 Syksyyn 2019 sen aikaa kun Pasilan silta on poikki, kuten Etikan linkkaamassa uutisessa kerrottiin. http://www.uusipasila.fi/uutiset/2017-12/joukkoliikenneterminaalin-tyot-alkavat-pasilansillalla. Ei noin pitkää poikkeusjärjestelyä busseilla korvata ja jonnekkihan se 2 pitää ajaa sillä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Länsi-Pasilan perinteisenä väistöpaikkana on toiminut Kuusitie. Nyt siellä tosin kääntyy 3.
 
Länsi-Pasilan perinteisenä väistöpaikkana on toiminut Kuusitie. Nyt siellä tosin kääntyy 3.

Jos pitää heittää arvaus, niin linja 2 päätetään Töölön hallille. Korvaava bussilinja Töölön hallilta Pasilanraition kautta Kyllikinportille ja takaisin. Linja 3 säilyy nykyisellään ja linja 7 kääntää radan itäpuolella.
 
Jos pitää heittää arvaus, niin linja 2 päätetään Töölön hallille. Korvaava bussilinja Töölön hallilta Pasilanraition kautta Kyllikinportille ja takaisin. Linja 3 säilyy nykyisellään ja linja 7 kääntää radan itäpuolella.

Niin minäkin arvaisin linjan 2 osalta. Bussista en olisi ihan varma – tarvitaanko sellaista todella? Onhan siellä 23, joka varmaan sillan sulkeuduttua kulkee Eläintarhan kautta.
 
Jos pitää heittää arvaus, niin linja 2 päätetään Töölön hallille. Korvaava bussilinja Töölön hallilta Pasilanraition kautta Kyllikinportille ja takaisin. Linja 3 säilyy nykyisellään ja linja 7 kääntää radan itäpuolella.

Olisiko Länsi-Pasilaan mahdollista tehdä kääntösilmukka? Nopeasti miettien siihen ei välttämättä pitkää pätkää kiskoja tarvittaisi...
 
Olisiko Länsi-Pasilaan mahdollista tehdä kääntösilmukka? Nopeasti miettien siihen ei välttämättä pitkää pätkää kiskoja tarvittaisi...

Kuten aikaisemmin kysyin ollaanko näin tekemässä; Jos Pasilan sillan ja Palkkatilinportin välinen 200m rata, joka ollaan tekemässä joka tapauksessa, tehdään jo ensi kesänä, 2 pääsee Kyllikinportilta suoraan takaisin Nordenskölidinkadulle sen aikaa kun Pasilan silta on poikki.
 
Ensi talven liikennöintisuunnitelma-luonnoksesta selvisi ettei 2/7 ole Pasilasta katki kuin elokuusta lokakuuhun ja Kaksisuuntaistamiset Itä-Pasilassa tehdään samalla/ensi vuoden aikana. Pasilankadun oikaisemisesta ei ollut mainintaa.

Katselin tänään iltapäivällä kolmosta sen kääntyessä Kuusitieltä tullessa Reijolankadulle, kyydissä oli 1 matkustaja.

Tänään tuli ennen klo 14 kyytiin Jalavantieltä 7 matkustajaa ja Reijolankadulle käännyttäessä oli matkustajia peräti 12.

Klo 16 aikaan Pasilasta Itään menossa olleessa 7:ssa rupesi olemaan ahdasta jo ennen Stuurenkadun risteystä ja tukaluus jatkui ihan Länsiterminaalille asti. Kun 7 saadaan irti superlinjasta ollaanko sen vuoroväliä tihentämässä?

Toisaalta taas toiseen suuntaan menneessä riitti 6T:ssä istumapaikkoja Rautatientorille asti, vaikka satamaan sattui tulemaan Tallinanlaiva, kun porukkaa jäi pysäkille 7:aa odottamaan. Toisessa ketjussa oli puhetta, että 6T ollaan korvaamassa linjalla 7T välille Länsisatama-Rautatientori, alkaen kun normaali 6 jatketaan Eiranrantaan kunnes kaikki kolme linjaa ulottuvat Länsiterminaalille. Eikö tätä kannattaisi tehdä samantien, kun 6T ei pura 7:n sumaa? Lisää vaunujahan se tarvitsisi ja kääntö pitäisi tehdä joko Aleksia Kruunuhakaan ja Kaisaniemestä takaisin tai Hakaniemessä (tai jopa Linjoilla), mutta oilsi parempi vaihtoehto kuin viharatikka numerolla 7.
Liikennesunnitelmassa 2017-2018 kylläkin sanottiin "Varaudutaan parantamaan matkustajasatamien (Länsiterminaali, Katajanokan terminaali) liikenne-palveluita kasvavien asiakasmäärien vuoksi", muuta tiedä sitten mitä sillä tarkoitetaan.
 
(En löytänyt tuoreita ketjuja esim. Varikoille, joten moderaattori voi siirtää toiseen ketjuun; En myöskään huomannut että aiheesta oltaisiin keskustelu vaikka hyvä parannus josta hyvä olla oma ketju/ jossain ketjussa).

HSL liikennöintisuunnitelmissa 2018-2019 kerrotaan että Artic-vaunuja aloitetaan ajaa linjoilla 4 ja 10 kokopäivävuorossa ja se liikennöinti siirtyy Koskelan halliin. Eli hyvä että myös Katajanokan satamaan ja Keskustan vilkkaalle linjalle 10 saadaan kokonaan matalalattiaisia vaunuja. Tietysti siirtopatka pitkä, mutta matkustajapalvelu mielestäni tärkeämpää.
Vastaavasti Töölön hallista aletaan liikennöidä linjoja 2, 3 ja 7 vuoroja.

Lähde (sivu 4):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liikennointisuunnitelma_2018_2019.pdf
 
Takaisin
Ylös