Eilen aamupäivällä olin menossa Flemaria etelään päin, tällä kertaa henkilöautolla. Liikennettä oli Hesarilla harvinaisen paljon ja viime viikosta asti toiminut valo-ohjaus oli sinänsä ihan tarpeellinen. Sen toteutus on kuitenkin niin järjetön, että jouduin tahtomattani tukkeeksi ysin kiskoille.
Juuri ennen risteystä katu on niin leveä, että raitiovaunu mahtuisi omalle kaistalleen ja viereen mahtuisi autokaista. Silloin olisi mahdollista antaa oikealle kääntyvälle ysille vapaa kulku ja antaa autojen jonottaa.
Risteykseen tullessa katu on kuitenkin kavennettu niin, että autot joutuvat kiskoille jonottamaan. Ei siis ole mitään iloa siitä, että raitiovaunulle on oma valo.
Risteykseen saapuessani autojen valo muuttui punaiseksi ihan niin kuin pitääkin, ja vastaan tuleva ysi pääsi kääntymään Hesarilta Flemarille. Sitten Helsinginkadun länteen menevä liikenne sai vihreän ja mulle loisti punainen, ihan niin kuin pitikin.
Mutta sitten tuli se järjettömyys. Takanani lähestyi raitiovaunu. mutta meille loisti edelleen liikennevaloissa punainen ja ässä. Eivätkä liikennevalot reagoineet ratikkaan, joka joutui siis pysähtymään taakseni.
Hesarille tuli punaiset, mutta ei meitä päästetty vieläkään minnekään. Seuraavaksi sai vihreän Flemaria vastaantuleva autoliikenne! Kun tämän jälkeen pääsi liikkeelle Hesaria itään päin menevä liikenne, niin takanani olevalle sporalle tuli vihdoinkin nuoli. Mutta eihän se päässyt kääntymään, kun minulle loisti punainen ja olin sen edessä.
Sitten taas Hesarin länteen päin meneville vihreä ja vasta sen jälkeen tuli (nyt sentään yhtä aikaa) meidän tulosuunnallemme autovihreä ja raitionuoli.
Kummallisinta on se, että tuon risteyksen liikennevalot on tehty erillisiä auto- ja raitiokaistoja varten, mutta ajorataa on kavennettu risteyksen kohdalla niin, että autot ohjataan raitiovaunukiskoille. Siinä ei auta sporavalojen vaihtuminen, kun autoja ei ajateta ratikan edestä pois.