Raitiolinja 9:n rakentaminen

Ensiksi odotellaan pitkä tovi Kaarlenkadun ja Helsinginkadun risteyksessä, sitten Flemarin ja AKK:n risteyksessä ja heti perään AKK:n ja Sturenkadun risteyksessä.

Näin valitettavasti on tällä hetkellä. En ole henkilökohtaisesti suoraan tekemisissä etuuksien kanssa, mutta tiedän niiden olevan työn alla. Esimerkiksi Sturenkadun risteykseen on tulossa reilu 30 sekunnin pidennys, jolla pitäisi päästä läpi autojonon perässäkin.

Pasilan alueen Jokeri-valojen käyttöönottoa taas ovat hidastaneet jonkinlaiset hankaluudet ajolankailmaisimien kanssa. Valot voidaan ottaa käyttöön, kunhan ilmaisimet toimivat luotettavasti.
 
Kuljen aika usein Flemaria, joskus ysillä, joskus autolla, satunnaisesti jalkaisinkin. Olen koko syksyn ihmetellyt, miksi liikennevalot niin Flemarin ja Hesarin kuin Flemarin ja AKiven kulmassa ovat aina vaan vilkulla.

Itse menen tuosta pyörällä tai kasilla Hesaria pitkin päivittäin, eivätkä ne valot ole kyllä olleet erityisen iloinen yllätys. Hesari-Flemari ja Hesari-Kaarlenkatu -risteyksissä ei ruuhka-ajan ulkopuolella ainakaan koskaan ole niin paljon liikennettä että valoille olisi jotain tarvetta. Eikä kyllä ruuhka-aikaankaan ainakaan niinä kertoina kun olen itse siitä mennyt.

Siinä Hesarilla on pysäkki ja kahdet valot niin tiheässä ja vielä ratikat matkalla eri suuntiin, että siitä voi kyllä tulla melkoinen ratikkasumppu jos Flemarin valotkin kytketään käyttöön ennen kun etuudet saadaan toimimaan.

Yleisesti järkevin ratkaisu olisi varmaan poistaa koko valot. Tuskin ne edes merkittävästi lisäävät liikenneturvallisuutta kun kävelijät pääsääntöisesti eivät kuitenkaan noudata niitä.
 
Yleisesti järkevin ratkaisu ei suinkaan ole valojen poistaminen, vaan niiden tekeminen sellaisiksi, että raitiovaunuilla on aina vapaa kulku. Ja autot pitää panna jonottamaan muualle kuin raitiokiskojen tukkeeksi.

Joka risteyksessä, mistä raitiovaunuja kulkee, pitäisi aina ratikan lähestyessä pysäyttää autot ja antaa sporalle esteetön, pysähtymätön kulku.

Kaarlenkadun voisi rauhoittaa raitioliikenteelle, autot voivat mennä Karhupuistosta Hesarille asti Fleminginkatua. Samoin Porthaninkatu voisi jäädä pysyvästi ratikkakaduksi.

Omien ysikokemusteni tuskaisin paikka on kuitenkin AKivellä, kun liikennevaloissa samalla kaistalla jonottavat autot tukkivat raitiotien.

Ja autoja pitäsi kyllä valvoa järeämmin keinoin, mieluimmin fyysisin estein. Menee vähän sivuun ysistä, mutta tosi villiä on meininki Kampintorin tienoilla. Fredaa, Kampinkatua (nyk. UKK) ja Malminrinnettä menee usein jatkuva henkilöautovirta kieltomerkeistä välittämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti järkevin ratkaisu ei suinkaan ole valojen poistaminen, vaan niiden tekeminen sellaisiksi, että raitiovaunuilla on aina vapaa kulku. Ja autot pitää panna jonottamaan muualle kuin raitiokiskojen tukkeeksi.

Joka risteyksessä, mistä raitiovaunuja kulkee, pitäisi aina ratikan lähestyessä pysäyttää autot ja antaa sporalle esteetön, pysähtymätön kulku.

Tässä on yleisesti kiteytettynä 2000-luvun modernin raitiotieliikenteen sujuvuuden ja luotettavuuden perusedellytys-, ja idea. Valitettavasti sen ymmärtäminen varsinkin suunnittelijoiden ja päättäjien keskuudessa on erittäin vaikeata. Puhumattakaan Suomen "erityisoloista"...
 
Kuljen aika usein Flemaria, joskus ysillä, joskus autolla, satunnaisesti jalkaisinkin. Olen koko syksyn ihmetellyt, miksi liikennevalot niin Flemarin ja Hesarin kuin Flemarin ja AKiven kulmassa ovat aina vaan vilkulla.

Nyt ovat myös Hesarin ja Flemarin kulman valot toiminnassa. Sen sijaan kovasti ihmettelen sitä, että Hesarilla molempiin suuntiin vasemmalle kääntyvien kaistat on siirretty kiskojen päälle. Mitähän järkeä tässä mahtaa olla? Hesarilla ei voi olla kahta suoraan jatkavaa kaistaa kun risteyksen jälkeen molempiin suuntin on vain yksi kaista, eivätkä oikealle kääntyjät nyt todellakaan tarvitse risteyksessä omia kaistojaan.
 
Huomasin tuossa uudestaan ohi kulkiessani sellaisen seikan, että vasemmalle kääntyjillä ei enää näytä olevan omia valoja risteyksessä kuten ennen remonttia. Sehän selkeyttää jo huomattavasti.

Juu, näin on. Seurailin tänään liikennettä ja näyttäisi siltä, että Hesarin eri suunnat päästetään risteykseen vuoron perään, ei yhtä aikaa.
 
Eilen aamupäivällä olin menossa Flemaria etelään päin, tällä kertaa henkilöautolla. Liikennettä oli Hesarilla harvinaisen paljon ja viime viikosta asti toiminut valo-ohjaus oli sinänsä ihan tarpeellinen. Sen toteutus on kuitenkin niin järjetön, että jouduin tahtomattani tukkeeksi ysin kiskoille.

Juuri ennen risteystä katu on niin leveä, että raitiovaunu mahtuisi omalle kaistalleen ja viereen mahtuisi autokaista. Silloin olisi mahdollista antaa oikealle kääntyvälle ysille vapaa kulku ja antaa autojen jonottaa.

Risteykseen tullessa katu on kuitenkin kavennettu niin, että autot joutuvat kiskoille jonottamaan. Ei siis ole mitään iloa siitä, että raitiovaunulle on oma valo.

Risteykseen saapuessani autojen valo muuttui punaiseksi ihan niin kuin pitääkin, ja vastaan tuleva ysi pääsi kääntymään Hesarilta Flemarille. Sitten Helsinginkadun länteen menevä liikenne sai vihreän ja mulle loisti punainen, ihan niin kuin pitikin.

Mutta sitten tuli se järjettömyys. Takanani lähestyi raitiovaunu. mutta meille loisti edelleen liikennevaloissa punainen ja ässä. Eivätkä liikennevalot reagoineet ratikkaan, joka joutui siis pysähtymään taakseni. :eek: Hesarille tuli punaiset, mutta ei meitä päästetty vieläkään minnekään. Seuraavaksi sai vihreän Flemaria vastaantuleva autoliikenne! Kun tämän jälkeen pääsi liikkeelle Hesaria itään päin menevä liikenne, niin takanani olevalle sporalle tuli vihdoinkin nuoli. Mutta eihän se päässyt kääntymään, kun minulle loisti punainen ja olin sen edessä. :mad: Sitten taas Hesarin länteen päin meneville vihreä ja vasta sen jälkeen tuli (nyt sentään yhtä aikaa) meidän tulosuunnallemme autovihreä ja raitionuoli.

Kummallisinta on se, että tuon risteyksen liikennevalot on tehty erillisiä auto- ja raitiokaistoja varten, mutta ajorataa on kavennettu risteyksen kohdalla niin, että autot ohjataan raitiovaunukiskoille. Siinä ei auta sporavalojen vaihtuminen, kun autoja ei ajateta ratikan edestä pois.
 
Kun tämän jälkeen pääsi liikkeelle Hesaria itään päin menevä liikenne, niin takanani olevalle sporalle tuli vihdoinkin nuoli. Mutta eihän se päässyt kääntymään, kun minulle loisti punainen ja olin sen edessä. :mad: Sitten taas Hesarin länteen päin meneville vihreä ja vasta sen jälkeen tuli (nyt sentään yhtä aikaa) meidän tulosuunnallemme autovihreä ja raitionuoli.

Tämä on kyllä niin suurta idiotismia kuin olla ja voi. Ehdottaisin, että antaisit tästä suoraan palautetta KSV:n Kari Saneelle. Eiköhän hänellä ole mahdollisuus korjata tuo tilanne. Voi muuten olla, että edessä seisovien autojen takia valokoje ei edes ole tunnistanut odottavaa ratikkaa, eikä siksi järjestä sille valoja.

Juuri tällaista tapahtuu, kun ratikoille ei saada järjestettyä omia kaistoja. Saas nähdä, miten Teollisuuskatu lähtee toimimaan, kun se aikanaan valmistuu. Epäilen, että suuria ongelmia tulee sielläkin ajosuunnassa Pasilaan.
 
Mutta sitten tuli se järjettömyys. Takanani lähestyi raitiovaunu. mutta...

Risteyksessä annetaan ajolupa vain yhdelle ajosuunnalle kerrallaan ja selostuksesi perusteella vaikuttaisi siltä, että ratikan etuisuuskutsu ei ole mennyt läpi ja risteyksessä on menty normaalin kierron mukaan (ja sehän usein kestää). Omien havaintojeni perusteella risteyksessä on ollut ongelmia ratikan etuisuuden kanssa nimenomaan tässä ajosuunnassa. Joskus etuisuus menee läpi heti Vaasankadun jälkeen, usein ei ollenkaan.

Kummallisinta on se, että tuon risteyksen liikennevalot on tehty erillisiä auto- ja raitiokaistoja varten, mutta ajorataa on kavennettu risteyksen kohdalla niin, että autot ohjataan raitiovaunukiskoille. Siinä ei auta sporavalojen vaihtuminen, kun autoja ei ajateta ratikan edestä pois.

Hesarin ja Flemarin risteyksen liikennevalot eivät ole tehty erillisiä auto- ja raitiotiekaistoja varten, kuten ei myöskään Flemarin ja Aleksis Kiven kadun risteyksen valotkaan, vaan ratikat menevät niissä autojen vihreiden mukaan samoilla kaistoilla. Ratikkavalo oikealle Flemarilta Hesarille samoin kuin ratikkavalo oikealle Aleksis Kiven kadulta Flemarille on olemassa vain risteävän kadun jalankulkijoiden varten. Näin heille tarvitsee näyttää punaista vain ratikan lähestyessä, muuten jalankulkijoille pitäisi polttaa punaista (kääntyvien) autojen vihreilläkin.
 
Risteyksessä annetaan ajolupa vain yhdelle ajosuunnalle kerrallaan ja selostuksesi perusteella vaikuttaisi siltä, että ratikan etuisuuskutsu ei ole mennyt läpi ja risteyksessä on menty normaalin kierron mukaan (ja sehän usein kestää).

Eihän sillä ole mitään merkitystä meneekö etuisuus läpi vai ei jos edessä on auto. Usein käy niin että RV:lle loimottaa nuoli ja autoille punainen varsin pitkään. Tukkeena oleva auto ei tietenkään voi mennä. Sitten lopulta auto saa vihreän ja RV:lle näytetään S-valoa. Vaunu pääsee siis tuosta vasta seuraavalla kierrolla. Aikaa tähän voi palaa useampi minuutti. Varsinkin kun Hesarin pysäkin jälkeen jonotetaan valoissa ja välittömästi tämän jälkeen ennen Kaarlenkadulle pääsemistä.
 
Eihän sillä ole mitään merkitystä meneekö etuisuus läpi vai ei jos edessä on auto. Usein käy niin että RV:lle loimottaa nuoli ja autoille punainen varsin pitkään. Tukkeena oleva auto ei tietenkään voi mennä. Sitten lopulta auto saa vihreän ja RV:lle näytetään S-valoa.

Kuten kirjoitin, ajolupa risteyksessä annetaan kerrallaan vain yhteen suuntaan neljästä. Näin ollen oikeaoppisesti läpi mennyt liikennevaloetuuspyyntö vaikuttaa nimenomaan siihen, että Flemarilta kohti Helsinginkatua tuleva liikennevirta saa vihreän valon (sitä en osaa sanoa, onko etuisuus pidennys, aiennus, välivaihe vai mikä). Ratikkavalo on vain suojatietä varten, koska muuten risteävän suojatien pitäisi olla aina punaisella autojen vihreän aikana. Erillisen ratikkaopasteen ansiosta vain silloin kun vaunu lähestyy. Tilanne jossa ratikalle palaa nuoli oikealle, mutta autoille on punainen, tapahtuu kun Helsinginkatua itään menevällä liikennevirralla on vihreä. Se nuolivalo ei ole etuisuuspyyntö, vaan syttyy koska mitään estettä syttymiselle ei ole. Voihan olla, että se ratikka joskus olisikin ensimmäisenä jonossa.
 
Kadun oikeaan laitaan saadaan näin parkkipaikkoja?

Minusta hölmöintä tässä on se, ettei noita parkkipaikkojakaan ole tullut, vaan siinä on edelleen pysäköintikielto. Katusuunnitelmassa parkkipaikat kuitenkin ovat. Miksei niitä ole merkitty liikennemerkein?

Tämä Hesarin ja Flemarin risteys on kyllä surullinen esimerkki ratikkavastaisesta liikennesuunnittelusta.
 
Minusta hölmöintä tässä on se, ettei noita parkkipaikkojakaan ole tullut, vaan siinä on edelleen pysäköintikielto. Katusuunnitelmassa parkkipaikat kuitenkin ovat. Miksei niitä ole merkitty liikennemerkein?

Tämä Hesarin ja Flemarin risteys on kyllä surullinen esimerkki ratikkavastaisesta liikennesuunnittelusta.

Hesarilla ainakin Hämeentien suuntaan ennen Flemaria parkkipaikat ovat ilmestyneet.
Sitä en minäkään ymmärrä, miksi näin on haluttu tehdä?
 
Takaisin
Ylös