Raitiolinja 9:n rakentaminen

Hesarilla ainakin Hämeentien suuntaan ennen Flemaria parkkipaikat ovat ilmestyneet.

Juuri niitä paikkoja tarkoitin. Hyvä, että edes ne ovat tulleet. Pari viikkoa sitten niitä ei vielä ollut merkitty.

Jos tuosta risteyksestä tulee riittävän huonosti toimiva niin sitten on syytä toivoa, että rv-kuljettajat antavat siitä sen verran paljon palautetta, että se viedään eteenpäin KSV:lle joka palauttaa järjestelyt entisenkaltaisiksi. Teknisiä esteitähän sille ei ole.

Pitää yrittää seurata liikennettä tuossa joku arki-ilta ruuhka-aikaan, niin näkee sitten itse, miten se toimii. Tai ei toimi.
 
Pitää yrittää seurata liikennettä tuossa joku arki-ilta ruuhka-aikaan, niin näkee sitten itse, miten se toimii. Tai ei toimi.

Tältä viikolta on runsaasti omakohtaista kokemusta tästä parjatusta Flemari-Hesari-risteyksestä, ja mielestäni se on toiminut melko hyvin iltapäivän pahimpina ruuhka-aikoinakin. Pasilasta tuleva ysi tunnistetaan välittömästi, kun vaunu lähtee liikkeelle Fleminginkadun pysäkiltä. Etu ei koske siis vain ratikkavaloa, vaan myös autoilijoiden vihreää. Liva antaa lähestyvälle ysille ainakin 30 sekuntia aikaa, ja tässä ajassa vaunu ehtii ajaa mainiosti risteyksen läpi. Yhden kerran bussi 50 tukki ratikan tietä, jolloin valo ehti vaihtua punaiseksi, mutta vihreä annettiin uudestaan heti yhden vaiheen jälkeen. Toisessa suunnassa etuisuus toimii vaihtelevammin, mutta kohtalaisen sujuvasti Pasilaan päinkin pääsee. Ideaalitapauksessa ysi ajaa Kaarlenkadulta päästyään pysähtymättä Flemarille eikä tämä ole tuikiharvinainen näky. Kaseilla etuisuus toimii ja odotus on yleensä enintään yhden vaiheen suuruinen. Tosin erisuuntiin menevät kasit eivät voi ylittää risteystä samaan aikaan.

Flemari-Hesari-risteystä huomattavasti pahempia pullonkauloja ysin reitillä on risteykset Kaarlenkatu-Helsinginkatu s1 (koskee myös linjoja 1(A) ja 3B), Flemari-AKK s1 ja AKK-Sturenkatu s1, joissa ei ole minkäänlaisia etuisuuksia. Mutta viimeksi mainittuun on ilmeisesti joskus tulossa pidennystä "viiden sekunnin vihreälle".

Ja tästä on ehkä jo mainittukin, mutta Itä-Pasilan ratikkavaloista on saatu jo toimimaan muut paitsi Jämsänkadun-Kumpulantien valot.
 
Tältä viikolta on runsaasti omakohtaista kokemusta tästä parjatusta Flemari-Hesari-risteyksestä, ja mielestäni se on toiminut melko hyvin iltapäivän pahimpina ruuhka-aikoinakin.

Totta. Valo toimii nyt hyvin kun siinä on etuisuudet päällä.
 
Flemari-Hesari-risteystä huomattavasti pahempia pullonkauloja ysin reitillä on risteykset Kaarlenkatu-Helsinginkatu s1 (koskee myös linjoja 1(A) ja 3B), Flemari-AKK s1 ja AKK-Sturenkatu s1, joissa ei ole minkäänlaisia etuisuuksia. Mutta viimeksi mainittuun on ilmeisesti joskus tulossa pidennystä "viiden sekunnin vihreälle".

Tarkemmin näistä puuttuvat (tai ovat puuttuneet) etuuksien vaatimat linjadatat. Valoihin etuudet on ohjelmoitu ainakin ensimmäisessä ja viimeisessä tapauksessa. Kaarlenkadulta tultaessahan on etuus ykköselle ja 3B:lle, mutta Ysiltä se puuttuu.

Viime tietoa linjadata oli tekeillä ja Thorebin edustaja on tällä viikolla Helsingissä, joten etuudet saattavat olla nyt jo käytössäkin.
 
Kaarlenkadulta tultaessahan on etuus ykköselle ja 3B:lle, mutta Ysiltä se puuttuu.

Tuo etuisuus on kokonaisuudessaan sen verran säälittävä, ettei sitä kannata suuremmin hehkuttaa. Etuisuus antaa vain muutaman sekunnin pidennyksen vihreään, ja kaiken lisäksi lähestyvä vaunu tunnistetaan vain muutamia metrejä ennen risteystä. Niinpä Kaarlenkadun pysäkiltä lähtevä vaunu harvoin ehtii risteyksestä, jos valot sattuvat olemaan vihreällä liikkeelle lähtiessä. Etuisuus ei anna mitään välivaloja, joten nuolta odotellaan koko kierron ajan (eli yli minuutin) vaikka ledin vilkkuukin. Pieni ensiapu olisi, jos vaunu tunnistettaisiin heti, kun ovet sulkeutuvat Kaarlenkadun pysäkillä. Lisäharmia risteysalueella tuottaa uusi turvavaihde, joka pakottaa peräkkäin ajavista vaunuista jälkimmäisen odottamaan etuisuusalueen ulkopuolella, jos edellä oleva vaunu on menossa eri suuntaan risteyksestä.
 
Marraskuun lopussa kirjoitin tässä ketjussa Hesarin ja Flemarin risteyksen liikennevaloista. Lähetin myös palautetta kaupungille. Tänään siihen vihdoin tuli vastaus. Asialle ei tehdä mitään.

Nikulainen Pekka HKI/KSV sanoi:
Olette 28.11.2008 lähettäneet sähköpostiviestin Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluosastolle, jossa ehdotatte muutoksia Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymän liikennejärjestelyihin.

Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymän liikennejärjestelyjä muutettiin raitiolinja 9 rakentamisen yhteydessä. Pohjoisen suunnasta Fleminginkatua Helsinginkadun liittymään tultaessa ovat samalla kaistalla sekä raitiovaunut että muu liikenne. Ajorataa kaventavan rakenteen poistamisella ei saada riittävästi tilaa kahden kaistan merkitsemiselle liittymään, vaan raitiovaunut ja autoliikenne joutuisivat vuorottelemaan ehdottamallanne tavalla. Tämä ei ole mahdollista ilman uuden valovaiheen lisäämistä, mikä taas lisäisi turhaan risteyksen aiheuttamia liikennevaloviivytyksiä kaikille. Autoliikenteelle tarkoitettu odotustila jouduttaisiin merkitsemään linja-autopysäkille, mikä huonontaisi joukkoliikenteen sujuvuutta.

Viestissänne kuvaamanne liikennevalotilanne on todennäköisesti johtunut siitä, että tieto Fleminginkatua saapuvasta raitiovaunusta ei ole jostain syystä tullut liikennevalokojeelle. Kun tämä ns. pyyntöilmaisu saadaan normaalisti heti edellisen pysäkin jälkeen, annetaan Fleminginkadun suunnasta tuleville autoille ja raitiovaunuille ajolupa samanaikaisesti, ja raitiovaunu saa tässä liikennevalovaiheessa tarvittaessa ylimääräistä pidennystä. Lisäksi Fleminginkadun suunta voi raitiovaunun pyynnöstä saada myös ylimääräisen ns. lisävaiheen. Koska kyseisen suunnan raitiovaunuilmaisun ajoittainen epävarmuus on tiedossamme, on liikennevaloihin ohjelmoitu raitiovaunulle lyhyt jokaisessa liikennevalokierrossa toteutuva ajolupa samaan aikaan Helsinginkadun itäänpäin menevän liikenteen kanssa. Tällaista ratkaisua ei yleensä tehdä, mutta tässä risteyksessä siitä ei aiheudu ylimääräistä viivytystä eikä muutakaan haittaa, ja raitiovaunulle voidaan näin taata laillinen mahdollisuus ajaa risteykseen siinäkin tilanteessa, että pyyntöilmaisu jää tulematta. Tämän valovaiheen aikana ei tietenkään voida muuta ajoneuvoliikennettä kyseisestä suunnasta sallia risteävän liikenteen vuoksi, joten kuvauksenne kaltaiset pitkät odotusajat ovat tällaisessa poikkeustapauksessa mahdollisia. Vielä vinkiksi: merkkinä siitä, että risteystä lähestyvä raitiovaunu (tai bussi) on havaittu, vilkkuu punaisen tai keltaisen (raitiovanulla S tai -) opastimen alakulmassa pieni valkoinen ns. valopilkku.

Raitiovaunuliikenteen sujuvuuden turvaamiseksi on Helsingissä käytössä liikennevaloliittymissä etuusjärjestelmä. Myös Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymässä raitiovaunut saavat kaikissa suunnissa etuudet.

Yhteistyöterveisin

Pekka Nikulainen
insinööri

Jos autot joutuisivat jonottamaan bussipysäkin kohdalla, niin bussipysäkkiähän ei voi siirtää (joko vähän taaemmaksi Flemarille tai risteyksen jälkeen Hesarille)? Ja kun vasemmalle kääntymistä jonottava bussi tukkii ratikkakiskot (tai oikealle kääntymistä jonottava ratikka estää bussin lähdön pysäkiltä), niin sehän ei huononna joukkoliikenteen sujuvuutta?

Tyydytään siis tähän. Onneksi liikennevalovaiheiden kierto kuitenkin on vähän nopeampi kuin kolme kuukautta. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni asialle ei tarvitsekaan tehdä mitään, sillä risteys toimii ainakin raitiovaunuliikenteen kannalta hyvin. Bussiliikenteestä en sitten tiedä. Nikulaisen Pekan vastauksen oleellinen, ja tässä ketjussa jo aiemminkin käsitelty kohta on: Kun tämä ns. pyyntöilmaisu saadaan normaalisti heti edellisen pysäkin jälkeen, annetaan Fleminginkadun suunnasta tuleville autoille ja raitiovaunuille ajolupa samanaikaisesti, ja raitiovaunu saa tässä liikennevalovaiheessa tarvittaessa ylimääräistä pidennystä. Lisäksi Fleminginkadun suunta voi raitiovaunun pyynnöstä saada myös ylimääräisen ns. lisävaiheen. Koska kyseisen suunnan raitiovaunuilmaisun ajoittainen epävarmuus on tiedossamme, on liikennevaloihin ohjelmoitu raitiovaunulle lyhyt jokaisessa liikennevalokierrossa toteutuva ajolupa samaan aikaan Helsinginkadun itäänpäin menevän liikenteen kanssa. Autot ja bussit eivät siis voi tukkia ratikan kulkua, koska ne saavat ajoluvan samaan aikaan ja sitä pidetään niin pitkään että ratikkakin ehtii risteyksestä. Sujuvuus on toki vahvasti tekniikan varassa ja jos se pettää, niin sitten asiat ovat heikommin.
 
Ongelma tulikin siitä, että tekniikka ei ole aina luotettavaa. Ja silloin oli autojono kiskoilla! Onneksi Flemarilla on sen verran vähän autoliikennettä, että useimmiten ysi pääsee sujuvasti ja jonottamatta. Vaikka tuolle kadulle ei tehdäkään mitään, niin ei se mielestäni mikään malliesimerkki toimivasta kadusta ole. Raitiovaunuilla pitäisi aina olla omat, esteettömät kaistat ja autot pitäisi jättää jonottamaan eri kaistalle.
 
Takaisin
Ylös