Olette 28.11.2008 lähettäneet sähköpostiviestin Helsingin kaupungin liikennesuunnitteluosastolle, jossa ehdotatte muutoksia Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymän liikennejärjestelyihin.
Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymän liikennejärjestelyjä muutettiin raitiolinja 9 rakentamisen yhteydessä. Pohjoisen suunnasta Fleminginkatua Helsinginkadun liittymään tultaessa ovat samalla kaistalla sekä raitiovaunut että muu liikenne. Ajorataa kaventavan rakenteen poistamisella ei saada riittävästi tilaa kahden kaistan merkitsemiselle liittymään, vaan raitiovaunut ja autoliikenne joutuisivat vuorottelemaan ehdottamallanne tavalla. Tämä ei ole mahdollista ilman uuden valovaiheen lisäämistä, mikä taas lisäisi turhaan risteyksen aiheuttamia liikennevaloviivytyksiä kaikille. Autoliikenteelle tarkoitettu odotustila jouduttaisiin merkitsemään linja-autopysäkille, mikä huonontaisi joukkoliikenteen sujuvuutta.
Viestissänne kuvaamanne liikennevalotilanne on todennäköisesti johtunut siitä, että tieto Fleminginkatua saapuvasta raitiovaunusta ei ole jostain syystä tullut liikennevalokojeelle. Kun tämä ns. pyyntöilmaisu saadaan normaalisti heti edellisen pysäkin jälkeen, annetaan Fleminginkadun suunnasta tuleville autoille ja raitiovaunuille ajolupa samanaikaisesti, ja raitiovaunu saa tässä liikennevalovaiheessa tarvittaessa ylimääräistä pidennystä. Lisäksi Fleminginkadun suunta voi raitiovaunun pyynnöstä saada myös ylimääräisen ns. lisävaiheen. Koska kyseisen suunnan raitiovaunuilmaisun ajoittainen epävarmuus on tiedossamme, on liikennevaloihin ohjelmoitu raitiovaunulle lyhyt jokaisessa liikennevalokierrossa toteutuva ajolupa samaan aikaan Helsinginkadun itäänpäin menevän liikenteen kanssa. Tällaista ratkaisua ei yleensä tehdä, mutta tässä risteyksessä siitä ei aiheudu ylimääräistä viivytystä eikä muutakaan haittaa, ja raitiovaunulle voidaan näin taata laillinen mahdollisuus ajaa risteykseen siinäkin tilanteessa, että pyyntöilmaisu jää tulematta. Tämän valovaiheen aikana ei tietenkään voida muuta ajoneuvoliikennettä kyseisestä suunnasta sallia risteävän liikenteen vuoksi, joten kuvauksenne kaltaiset pitkät odotusajat ovat tällaisessa poikkeustapauksessa mahdollisia. Vielä vinkiksi: merkkinä siitä, että risteystä lähestyvä raitiovaunu (tai bussi) on havaittu, vilkkuu punaisen tai keltaisen (raitiovanulla S tai -) opastimen alakulmassa pieni valkoinen ns. valopilkku.
Raitiovaunuliikenteen sujuvuuden turvaamiseksi on Helsingissä käytössä liikennevaloliittymissä etuusjärjestelmä. Myös Fleminginkadun ja Helsinginkadun liittymässä raitiovaunut saavat kaikissa suunnissa etuudet.
Yhteistyöterveisin
Pekka Nikulainen
insinööri