• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjaston uudistus tähtää selkeään verkostoon ja tiheään liikenteeseen

Tynkälinjojen luonteeseen kuuluu on se, että valtaosa matkoista muodostuu päästä päähän matkustavista. Linja kun on liian lyhyt mielekkääseen lyhyempään matkantekoon. Tämä on ongelma, jos päätepisteet eivät yksin riitä kuormittamaan linjaa. Tämähän on pitänyt Linjojen lenkin tyhjillään: siellä ei ole mitään mikä ankkuroisi minkään pituisen linjan.

Muistan kun linja 2 lopetettiin vuonna 2003, mutta mikä ihme sitten sai HKL:n ja edeltäjänsä ajamaan Linjoille niinkin kauan? Ylipäätään Krunikan-Hakaniemen akselillahan on ollut melkoista tarjontaa. Vuosituhannen alkuvuosina taidettiin jopa ajaa linjaa 1X, joka kääntyi Arenatalon lenkissä. Ja jossain vaiheessahan oli sekä linja 2 Rautatieaseman että 2V Krunikan kautta Hakikseen ja linjoille.

Oliko näillä 1X:llä, kakkosella ja 2V:llä koskaan matkustajia, vai mitä hupiliikenettä tämä oli?
 
Muistan kun linja 2 lopetettiin vuonna 2003, mutta mikä ihme sitten sai HKL:n ja edeltäjänsä ajamaan Linjoille niinkin kauan? Ylipäätään Krunikan-Hakaniemen akselillahan on ollut melkoista tarjontaa. Vuosituhannen alkuvuosina taidettiin jopa ajaa linjaa 1X, joka kääntyi Arenatalon lenkissä. Ja jossain vaiheessahan oli sekä linja 2 Rautatieaseman että 2V Krunikan kautta Hakikseen ja linjoille.

Oliko näillä 1X:llä, kakkosella ja 2V:llä koskaan matkustajia, vai mitä hupiliikenettä tämä oli?

Linjojen ratatöiden ajan (9.-27.8.1999) ajettiin linjaa 2X Terminaali - Arenatalon silmukka. http://raitio.org/ratikat/helsinki/linjasto/linjat/linja2.htm

Linja 2V oli 1.3.1995 - 29.5.1998 ruuhkalinja reitillä Merisotilaantori - Snellmaninkatu - Linjat. Normi 2 Terminaali - Linjat kiersi Manskun ja Kaivokadun kautta.
 
Harmillista, yhteys linjoilta Sturenkadulle ja päätepysäkki Kumpulassa ratkaisisi niin paljon ongelmia.

Muuten tämä suunnitelma taitaa olla parasta, mitä oli mahdollista saada. Ainakin 1,2 ja 3 on toistaiseksi turvassa ja niille yritetään tehdä jotain, liikenne on palautettu Arkadiankadulle ja ykkösen uusi linjaus tyhjäksi jääneen kampin kanssa varmasti edesauttaa Fredan oikaisua. Kyllä tuossa työryhmässä on ollut suuria raitioteiden ystäviä töissä.

Mitens tuo nykyinen Kuusitien silmukkaa, sillä nykyisessä silmukassa ajantasaus ei onnistu ilman että se sotkisi linjan 10 liikennettä. Nykyiset pysäkit ovat linjan 10:n ja tulevan 3:n käytössä ja vastapäätä kyseisiä pysäkkejä ei mahdu ajantasauspysäkkiä nykyisillä liikennejärjestelyillä. Siinä käytännössä neljä eri vaihtoehtoa
1, Aikatululla pelaaminen eli synkronointi linjan 10 kanssa jolloin linjojen 3 ja 10 vaunut eivät ole yhtäaikaa kuusitien pysäkillä.
2, Kuusitien silmukan ajosuunnan vaihtaminen jolloin ajantasaus ja lähtöpysäkki olisi silmukan sisäpuollella ja linjojen 3 ja 10 kaupunkiin päin menevä pysäkki olisi sama.
3, Silmukan geometrian muuttaminen siten että kiskojen ja mannerheimintien etelään juohtavien kaistojen väliin mahtuu pysäkki tai vaihtoehtoisesti kavennetaan mannerheimintien kaupunkiin johtavaa puolta siten että siihen mahtuu pysäkki.
4, Ajantasauspysäkki simukan kaarrekohtaan
Käytännöllisintä mielestäni olisi vaihtaa silmukan ajosuunta jolloin linjan 3 ajantasausta suorittava vaunu ei tukkisi linjan 10 reittiä huopalahden suuntaan ja molempien linjojen vuorot keskustan suuntaan kulkisivat samalta pysäkiltä.

Tuleeko teillä vielä mieleen lisää vaihtoehtoja... ;)

Pohjoissuuntaisen pysäkin pidentäminen kahden vaunun mittaiseksi ja lomitettu ohitusraide tyyliin katajanokka.
 
Viimeksi muokattu:
Linjasta 5 en ole löytänyt tarkempia liikennöintisuunnitelmia. Jos tavoitteena on 10 minuutin vuoroväli, tarvitaan kolme vaunua. Harmillisesti ainakin nykyisin laivojen liikennöintiajat ovat sellaiset, että juuri iltaruuhka-aikaan tarvitaan tarjontaa.
Mikäli tuo nykyinen länsiterminaalin silmukka olisi joustavampi ohituksiin ja ajantasauksiin, niin varmaankin femman toinen päätepiste olisi juuri Länsisatama eli terminaalista assan kautta terminaaliin, onhan se ollut joskus jopa harkinnassa. Olisi aika selkeä linja, molemmilla suunnilla samat pysäkit.

Mutta jos nyt saadaan 6T:lle lisävuoroja myös myöhäisempien laivojen tuloihin niin sehän auttaa ruuhkiin.
Toivoittavasti Jätkäsaaren ratatöihin saadaan vauhtia jotta ongelmat helpottuisivat, myös Manskun suunnalta tulevilta = Kasin jatko!
 
Minusta linjastoehdotus on yhä varsin vaatimaton ja toivottoman kunnianhimoton, käsitellään nyt ensin etelää, jolla tarkoitan Bulevardin ja Etelä-Esplanadin eteläpuolta. Esimerkiksi tälläinen linjaratkaisu olisi minusta paljon parempi. Esimerkiksi bussilinjoista 14, 17, 18 ja 24 voidaan tämän muutoksen jälkeen etelässä lopettaa ainakin kolme. Muutama kilsa kiskoja pitää kyllä rakentaa, mutta lyhyitä nuo uudet pätkät on.

Linjat etelässä.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Minusta linjastoehdotus on yhä varsin vaatimaton ja toivottoman kunnianhimoton, käsitellään nyt ensin etelää, jolla tarkoitan Bulevardin ja Etelä-Esplanadin eteläpuolta. Esimerkiksi tälläinen linjaratkaisu olisi minusta paljon parempi. Esimerkiksi bussilinjoista 14, 17, 18 ja 24 voidaan tämän muutoksen jälkeen etelässä lopettaa ainakin kolme. Muutama kilsa kiskoja pitää kyllä rakentaa, mutta lyhyitä nuo uudet pätkät on.

Tuossa suunnitelmassa piti käyttää vain olemassa olevia ratoja, uusia vaihteita ja kääntöpaikkoja sai kai ehdottaa. Sen takia se on vaatimaton, mutta kuten jo sanoin, on positiivista, että ykkösen, kakkosen ja kolmosen kanssa jatketaan tutkimuksia, kun kaikkien näiden lakkauttaminenkin olisi ollut vaihtoehto.

Nyt vaan peukut pystyyn, että linjoille ja Sturenkadulle keksitään jotain. Etelässä ei ainakaan ole mitään pidempää uhanalaista olemassa olevaa rataosuutta.
 
Minusta linjastoehdotus on yhä varsin vaatimaton ja toivottoman kunnianhimoton, käsitellään nyt ensin etelää, jolla tarkoitan Bulevardin ja Etelä-Esplanadin eteläpuolta. Esimerkiksi tälläinen linjaratkaisu olisi minusta paljon parempi. Esimerkiksi bussilinjoista 14, 17, 18 ja 24 voidaan tämän muutoksen jälkeen etelässä lopettaa ainakin kolme. Muutama kilsa kiskoja pitää kyllä rakentaa, mutta lyhyitä nuo uudet pätkät on.

Käsittääkseni ysi olisi jatkettu Ullanlinnaan ja 17 lopetettu jo joitakin aikoja sitten, mutta valitusmummot esti.
 
Muutama kilsa kiskoja pitää kyllä rakentaa, mutta lyhyitä nuo uudet pätkät on.
Tuosta kuvasta puuttuu kokonaan Kampin radat ja todenäköisesti seuraavana kuvaan toteutuu Fredan kiskot Kampin ja Bulevardin välille, joka sinänsä tuo jo paljon uusia ulottuvuuksia mm linja ykköselle. Minusta kakkonen sopisi myös hyvin kulkemaan Fredan kautta Töölöön.
 
Miksei tuo vitonen voisi olla heilurilinja satamien välillä? Kaivokadulta Simonkadulle suoraan, joten turhat kääntymiset kaikista ruuhkaisimmassa ympäristössä jäisivät pois. Jätkäsaaressa voisi sitten purkaa päällekäisyyttä. Siellä Välimerenkadun rata vaikuttaa kaikin puolin turhalta. Seiskan voisi vetää Salmisaareen, ysi suoraan terminaalille.
 
Petteri on hienosti sisäistänyt helsinkiläisen raitiolinjojen suunnitteluperinteen. Jokohan kohta KSV kutsuu hommiin? ;)

Miksei tuo vitonen voisi olla heilurilinja satamien välillä?

Siksi, ettei sellaisessa heilurilinjassa olisi mitään mieltä. Skattalle on järkevää liikennöidä vain silloin, kun laivat tulevat tai lähtevät. Jätkässä laivaliikennettä on enemmän, mutta periaate silti sama. Ja kun eri satamien laivat eivät tule ja lähde samanaikaisesti kuin korkeintaan sattumalta, niin eipä tuollaisten linjojen yhdistämisessä mitään mieltä olisi.
 
Siksi, ettei sellaisessa heilurilinjassa olisi mitään mieltä. Skattalle on järkevää liikennöidä vain silloin, kun laivat tulevat tai lähtevät. Jätkässä laivaliikennettä on enemmän, mutta periaate silti sama. Ja kun eri satamien laivat eivät tule ja lähde samanaikaisesti kuin korkeintaan sattumalta, niin eipä tuollaisten linjojen yhdistämisessä mitään mieltä olisi.

Ideahan olisi nimenomaan siinä, että linja palvelisi poikittaisheilurina muutakin kuin satamien liikennettä ja sille voisi olla käyttöä kokopäiväisenä linjana.

Kuinka järkevää ja kannattavaa loppujen lopuksi on ajaa noita laivavuoroja, kun tarvetta vaunuille ja kuskeille on ehkä reiluksi tunniksi?

edit: Mikä tuon Sturenkadun kohtalo nyt on? Ratikat halutaan pois, koska pyöräkaistat sekä tilanpuute ja käyttöä on vain poikkeusreittinä?
 
Petteri jo aloitti viivojen piirtelyn, joten jatkan.

Eli, jos Linjat ja Sturenkatu yhdistetään, voitaisiin perustaa oheinen raitiolinja 11 kokoamaan melkeinpä kaikki nykyraitioverkon ongelmallisimmat osuudet yhdeksi luontevan linjan, joka ankkuroituu Kumpulan kampuksella ja tarjoaa sieltä parempia yhteyksiä keskustaa kohti.

humanismiratikka.jpg

Jos tosissaan tehtäisiin tällaiset muutokset, niin mikä linja sarjassa 6,7,11 olisi joutilain kulkemaan linjoilta, toisin sanoen minkä matkustajilla olisi vähiten asiaa Kurviin?
 
Siksi, ettei sellaisessa heilurilinjassa olisi mitään mieltä. Skattalle on järkevää liikennöidä vain silloin, kun laivat tulevat tai lähtevät. Jätkässä laivaliikennettä on enemmän, mutta periaate silti sama. Ja kun eri satamien laivat eivät tule ja lähde samanaikaisesti kuin korkeintaan sattumalta, niin eipä tuollaisten linjojen yhdistämisessä mitään mieltä olisi.

Ei satamaheiluri välttämättä niin huono ajatus olisi. Tässähän on viime aikoina ollut keskustelua satamamatkustajien aiheuttamista häiriöistä ns. tavallisille ratikkamatkustajille, jolloin satamiin pyrkivien keskittäminen enemmän omalle linjalleen voisi olla fiksu ajatus. Länsiterminaalista joko lähtee tai saapuu laiva lähes joka tunti, joten siellä päässä lisälinja voisi olla perusteltu koko päivän ajan (7-21). Katajanokalla tarve keskittyy kolmeen ajankohtaan, joiden ulkopuolella sinne ei ole kysyntää. Tällöin vitonen voi kääntyä esim. Kauppatorilla. Kuudella vaunulla saataisiin linjalle Katajanokka-Rautatieasema-Länsiterminaali 10 minuutin vuoroväli, joka voitaisiin yrittää tahdistaa ysin 10 minuutin vuorovälin kanssa tasaiseksi noin viiden minuutin vuoroväliksi. Niinä aikoina kun Katajanokalle ei tarvitse liikennöidä, voidaan kääntyä jo Kauppatorilla (linja 5B) ja yhden vaunun voi vähentää. Vitosen aiheuttamia kustannuksia voisi osittain tasata lakkauttamalla linjan 6T ja poistamalla ysin ruuhkavuorot (eli ysille palaisi 10 minuutin vuoroväli koko päiväksi). Skattavitonen ja nykyistä laajemmin liikennöivä 6T tullee kuitenkin edelleen kokopäiväistä terminaaliratikkaa halvemmaksi, joten se naulannee lopullisesti jälkimmäisen idean kohtalon.
 
MrArakawa sanoi:
Niinä aikoina kun Katajanokalle ei tarvitse liikennöidä, voidaan kääntyä jo Kauppatorilla (linja 5B) ja yhden vaunun voi vähentää.
Mieluummin ajaisi samalla vaunumäärällä osan lähdöistä Olympiaterminaalille ja loput Skattalle. Tämä vaatii toki kääntösilmukan Olympiaterminaalille.
 
Takaisin
Ylös