• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Raitiolinjaston uudistus tähtää selkeään verkostoon ja tiheään liikenteeseen

Mieluummin ajaisi samalla vaunumäärällä osan lähdöistä Olympiaterminaalille ja loput Skattalle. Tämä vaatii toki kääntösilmukan Olympiaterminaalille.
Silloin kun Skatalla ei tarvita vaunuja, ei niitä tarvita Olympiaterminaalillakaan kun Ruotsinlaivat kulkevat kumpikin samoilla aikatauluilla.
Skatta on kyllä on paljon vilkkaampi paikka, johtuen Tallinnan liikenteestä, kolme lähtöä kesäisin päivässä.
 
Silloin kun Skatalla ei tarvita vaunuja, ei niitä tarvita Olympiaterminaalillakaan kun Ruotsinlaivat kulkevat kumpikin samoilla aikatauluilla.
Skatta on kyllä on paljon vilkkaampi paikka, johtuen Tallinnan liikenteestä, kolme lähtöä kesäisin päivässä.
Ehkäpä heiluri voisikin olla nimenomaan Olympiaterminaalin ja Skattan välinen? Olympialta 3:n reittiä ja Steissiltä (Mikonkadun kautta) Skattalle. Linjalle riittäisi matkustajia ihan kokopäiväliikenteeseen ma-su. Skattalla ei edes tarvita kahta reittiä, vaan yksi reitti - tämä uusi linja - tekisi yksisuuntaisen lenkin Kruunuvuorenkatu-Kanavakatu-Katajanokanranta-Merisotilaankatu-Merisotilaantori-Merikasarminkatu-Linnankatu. Kolmonen voitaisiin siten vetää reitille Eläintarha-Rautatieasema-Länsiterminaali ysin tueksi - kutonen kun siirtyy Hernesaareen. Nelosen eteläpää tietysti bussin 18 reittiä.
 
Skattalla ei edes tarvita kahta reittiä, vaan yksi reitti - tämä uusi linja - tekisi yksisuuntaisen lenkin Kruunuvuorenkatu-Kanavakatu-Katajanokanranta-Merisotilaankatu-Merisotilaantori-Merikasarminkatu-Linnankatu.

Tätä olen miettinyt minäkin. Itse olen piirtänyt Katajanokalle reitin, jossa terminaalilta jatketaan kiskoja Katajanokanrantaa pitkin ja noustaan Matruusinkatua nykyiselle päätepysäkille ja laskeudutaan Amiraalinkatua takaisin rantaan. Noilla asuntokaduilla on jostain syystä aivan käsittämättömän leveät jalkakäytävät, joten radalle löytyy kyllä tilaa supistamalla niistä. Katajanokanrantaa pitäisi leventää sen verran, että keskustan suuntaan saadaan rv-kaista, jottei ratikka jää laivaruuhkaan. Tilaa pitäisi olla, sillä rannassahan on muun muassa istutuskaista, joka voidaan poistaa. Haastavin kohta on itse terminaali, jossa pitäisi nykyisistä bussiparkeista hieman supistaa, jotta kaksisuuntainen rata mahtuu. Havaintojeni mukaan nuo bussiparkit ovat vajaakäytössä, joten toimiva ratkaisu löytyisi varmasti.

Palvelutasoon ei tulisi juurikaan muutoksia, sillä Merisotilaantorilla nykyinen lähtöpysäkki säilyisi ennallaan ja Vyökadun pysäkkiä korvaa hyvin Mastokadun pysäkki. Puolipäivänkadun pysäkki on puolestaan jo nykyisellään niin lähellä päätepysäkkiä, että sen mielekkyys on kyseenalainen. Uutta rataa tarvitsisi vajaan kilometrin, joten siitä vain laskemaan kauanko investoinnin kuoletus kestäisi vitosen säästyvillä liikennöintikustannuksilla. Merisotilaantorilta matkustaville matka-aika pitenisi minuutin, laiva-aikana useammankin, jolloin vastaan tulee sama ongelma kuin ysin kanssa: laivamatkustajat aiheuttavat häiriöitä ns. tavallisille matkustajille. Tässä tapauksessa asukkaat ainakin mahtuisivat kyytiin, koska terminaali on päätepysäkin sijasta matkan varrella.
 
Takaisin
Ylös