Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia
Kun katsoo Larusta bussien kyytiin tunkevaa ihmismäärää, tuntuu vaan hiukan hullunkuriselta, että ratikkakiskot päättyvät kivenheiton päähän sillan taakse. Siinä salmen keskellä kulkee ilmeisesti veteen piirretty raja, jonka taakse ei ideologisista syistä voida ratikkaliikennettä sallia. Jos yhteys keskustaan asti ratikalla olisi liikaa vaadittu, niin 8 voisi vähintäänkin tarjota liityntäyhteyden Ruoholahden metroasemalle ja poikittaisyhteyksiä Töölön suuntaan.
Niin, mistä se veteen piirretty raja oikein johtuu?
Tämän ketjun
http://jlf.fi/f17/841-salmisaaren-raitiotie/ mukaan, Compactin viesti, Linja 8 rakennettiin v 1943 mm helpottaakseen Lauttasaaren työpaikoille kulkevien matkoja.
Ja Lauttasaarihan kuului Huopalahden kuntaan vielä silloin, ja siksi, ilmeisesti taloudellisista syistä, raitiotietä ei sinne asti vedetty. Elettiinhän sota-aikaa ja piti muuten säästää kaikesta.
Toinen ikiselytys jonka olen usein kuullut on läppäsilta, joka estäisi raitotien, mutta se nyt on ihan omasta päästä keksitty selitys, ja sitä siltaa ei nykyään enää taideta edes avata?
Ilmeisesti Lauttasaaren ratikan kohtalon vuosikymmeniksi eteenpäin sinetöi 1950-luvulta meidän päiviin asti vallinnut "ratikkakammo" Helsingin päätäjissä. Se kammo joka sai alkuunsa pieleen menneestä runkolinja-kokeilusta. Sitten vielä vuosikymmeniä kestänyt juupas-eipäs venkoilu länsimetrosta, sekä se seikka että huomattava osa saaren asukkaista ja sinne menevistä käyttävät mieluiten Espoon busseja matkoillaan.
Kuvittelisin että länsimetron myötä, kun mahdollisuudet käyttää Espoon busseja poistuu, voitaisiin aloittaa puhtaalta pöydältä. Saarta kiertämään voisi hyvin pistää ratikka joka sekä syöttäisi metroon että tarjoaisi mukavan vaihtoehtoreitin Bulevardin kautta keskustaan.
t. Rainer