Raitiotiet, joilla olet matkustanut

Lyhyt on minunkin listani...

Matkustettu:

Helsinki, Tukholma (Tvärbanan, Lidingöbanan, Djurgårdslinjen), Rooma, Bremen.

Havainnoitu:

Tallinna, Riika, Göteborg, Teneriffa (rakennusvaiheessa), Göteborg, Berliini, Krakova, Zagreb, Praha, Milano, Valencia, Napoli (ainoa näkemäni rataosuus oli kylläkin hylätty...).

Harmillisesti monet havainnoiduista järjestelmistä olivat joko nopeita läpikulkumatkoja tai olin matkalla seurueessa, joka ei sporalla huvikseen ajamisen hienouksia ymmärtänyt. No, ehkä tulevaisuudessa...
 
Mikko Laaksosen ryhmittelyä mukaillen, mutta vuosiluvut pois jättäen, kun en kaikista vuosia muista. Arvata voi, että pari pohjoismaista kohdetta ovat olleet lapsena vanhempien kanssa lomareissulla ja muistikuvat ovat hämäriä, enkä sikäli väitä ymmärtäväni juuri mitään näistä hävitetyistä systeemeistä.

Suomi:
Helsinki
Turku

Muut pohjoismaat:
Tukholman kaikki, siis myös lopetettu keskustaratikka
Norrköping
Göteborg
Oslo
Kööpenhamina

Baltia:
Tallinna

Venäjä:
Pietari

Saksa:
Düsseldorf
Köln
Bonn
Krefeld
Duisburg
Mülheim
München
Hannover
Essen
BOGESTRA Bochum, Gelsenkirchen, Witten, Herne
Berliini
Strausberg
Woltersdorf
Schöneiche
Rostock
Potsdam
Stuttgart, ml. hammasrata ja vanha 1000 mm.
Saarbrücken
Karlsruhe
Freiburg
Bremen
Frankfurt

Itävalta:
Wien
Wien-Baden Lokalbahn

Ranska:
Strassbourg
Pariisi
Sarreguemines (Saarbrückenin Ransakan puoli, Mikko Laaksonen oli mukana)
(Nancy, vaikka onkin trollikka, mutta itse nimittävät ratikaksi)

Alankomaat:
Amsterdam

Slovakia:
Bratislava

Tsekki:
Praha

Unkari:
Budapest

Portugali:
Lissabon
Porto

Yhdysvallat:
San Francisco
San Diego

Espanja:
Madridin näin ennen uudelleen aloitusta, muttei päässyt kyytiin

Englanti:
Vain museoliikennettä, Lontoon Docklandsia pidän kevytmetrona.
 
Näköhavainto myös seuraavista:
...Oostende (rantarata)...
Tiedän kyllä, että tarkoitat De Pannesta Knokkeen kulkevaa raitiolinjaa, mutta tuon linjan virallinen nimi on kaiketi "Kustlijn" tahi "Kusttram". ;)
http://www.dekusttram.be/

Oma lista aakkosjärjestyksessä - edellä mainitun rannikkoraitiotien lisäksi:
Barcelona, Berliini, Bilbao, Bochum(-Gelsenkirchen), Bratislava, Braunschweig, Bremen, Brysseli, Budapest, Dortmund, Dresden, Duisburg, Düsseldorf, Frankfurt/Main, Frankfurt/Oder, Gent, Graz, Göteborg, Hannover, Helsinki, Karlsruhe, Krefeld, Köln, Liberec, Lille, Linz, Lissabon, Lyon, Montpellier, Mülheim(-Oberhausen), München, Nürnberg, Plzen, Porto, Potsdam, Praha, Riika, Rostock, Rotterdam, Sapporo, Schwerin, Schöneiche, St.Etienne, Strasbourg, Stuttgart, Tallinna, Tukholma, Varsova, Wien, Woltersdorf, Zagreb, Zürich

Mutta täytyypä sanoa, että Compactin lista oli vakuuttava! :D
 
Onko sulla antaa Tverin Karjalasta hyviä yhteysvuoroaikatauluja Jaroslavliin ja takaisin. Onnistuuko siis samassa päivässä?
No tuskin onnistuu. :) Ihmettelinkin vain sitä, että mikä kiire sieltä on saman päivän aikana pois.
 
Muisti palailee itse kullakin pätkittäin.
Lisätään listaan Oberhausen (2003). Vaikka ko. järjestelmä onkin toiminnallisesti Mülheimin alajärjestelmä, se on merkittävä sikäli, että Oberhauseniin palautettiin raitioliikenne 1996.

Pari muuta kommenttia:
- Lyhyen listan omaavia voin lohduttaa sillä, että omakin listani oli ennen 2003 vain Boston, Helsinki, Norrköping, Wien, Tallinna ja Tukholma. Lista on pidentynyt sittemmin kun on ollut töitä joihin on liittynyt tutustumismatkoja sekä varaa matkusteluun.
- Itse kukin voisi lisätä lakkautettujen järjestelmien kohdalle esimerkiksi asteriskin* ja erityishuomautuksen silloin kun järjestelmä on palautettu.
 
Oma luetteloni on.
Helsinki, Turku, Tukholma (kaupunkiraitiotie, Nockeby, Lidingö, Djurgårdslinjen, Tvärbanan), Norrköping, Wien, Graz, Innsbruck, Linz, Milano, Praha, Budapest, Debrecen, Varsova, Krakova, Amsterdam. Munchen, Augsburg, Tallinna, Riika.
 
Havainnoitu:

Tallinna, Riika, Göteborg, Teneriffa (rakennusvaiheessa), Göteborg, Berliini, Krakova, Zagreb, Praha, Milano, Valencia, Napoli (ainoa näkemäni rataosuus oli kylläkin hylätty...).
Musti palaa pätkittäin täälläkin, listalta puuttui Budapest törkeän pitkine Combinoineen (ja puistossa keskellä päivää kuvattuine aikuisviihde-elokuvineen. Jäi lämmin muisto kaupungista ;) ).
 
Miten unohdinkin listaltani Turun, vaikka nuorena asustinkin siellä ja osaisin vieläkin 60-luvun linjat ulkoa. Näköhavaintoja edellisiin lisäksi ainakin Budapest, Bonn, Düsseldorf.
 
Kukaan ei näytä olleen Gmundenissa.. suosittelen!

Augsburg, Berlin, Bonn, Bremen, Bratislava, Budapest, Chemnitz, Dresden, Erfurt, Frankfurt am Main, Görlitz, Gmunden, Graz, Heidelberg, Helsinki, Innsbruck, Jena, Karlsruhe, Köln, Krakova, Leipzig, Linz (ja Pöstlingbergbahn), Ludwigshafen, Mainz, Mannheim, München, Milano, Miskolc, Moskova, Nürnberg, Olomouc, Oslo, Potsdam, Schöneiche-Rüdersdorf, Strausberg, Stuttgart, Szeged, Tallinna, Tukholma, Varsova, Wien, Woltersdorf, Würzburg ja Zürich

Lisäksi rautateilla, jotka ajavat osan reitistään raitiovaunuliikenteen seassa (BEOStrab ja EBO) tai rataa liikennöidään raitiovaunuilla tai sen tapaisella kalustolla: Attergaubahn, Lokalbahn Gmunden-Vorchdorf, Oberrheinische Eisenbahn, Rhein-Haardtbahn (RHB), Stubaitalbahn ja Wiener Lokalbahn
 
Jää lyhyeksi...

Matkustanut: Helsinki, Tallinna, Berliini, Praha, Budapest, Wien

Ajanut: Helsinki
 
Takaisin
Ylös