Raitiotiet, joilla olet matkustanut

Vielä lista on lyhyt, mutta tarkoitus olisi paikata pahimpia puutteita sivistyksessä vielä tänä vuonna.

Matkustettu:
Pohjoismaat
Helsinki (niin perusteellisesti kun nyt vaan ikinä voi :lol:)
Tukholma (Nockebybanan, Lidingöbanan, Tvärbanan ja Djurgårdslinjen)
Göteborg
Norrköping
Malmköping
Oslo
Skjoldenæsholm

Baltia
Tallinna

Keski-Eurooppa
Basel
Genève
Zürich
 
Nämä tulevat nyt mieleen, tulevaisuudessa lista toivottavasti pitenee.

Alicante
Antwerpen
Barcelona
Bryssel
Budapest
Düsseldorf
Helsinki
Oslo
Pietari
Tallinna
Varsova
 
Laitetaanpa nyt sitten ketjuun vakiintuneen tavan mukaisesti muutama näköhavaintokin Saksasta: Mannheim, Ludwigshafen, ja Bonn. Bonniin menevän tai sieltä tulevan Stadtbahn-vaunun kyydissä lisäksi olen matkustanut Kölnin puolella. Essenissä tuli havaittua vaunuja, joiden reitin (U18) toinen pää on Mülheimin puolella (Mülheimissa on lisäksi 1000 mm:n kaupunkiratikka). Düsseldorfissa matkustin U79:llä, jonka toinen pää on Duisburgissa. Düsselissä havaittu myös Krefeldiin ulottuvan Stadtbahn-linjan kalustoa. Krefeldissä on toki oma (kaupunki)raitiotiensäkin, samoin Duisburgissa.
 
Helsinki, Turku, Tukholma, Göteborg, Malmö, Tallinna, Riika, Hampuri, Bremen.
 
Tämä kesti hiukan, mutta tässä tulee. En pääsääntöisesti matkusta ulkomailla ratikalla "huvikseni" eli harrastusmielessä, vaan lähinnä siksi, että pitää päästä paikasta A paikkaan B.

Poikkeuksiakin on, kuten Djurgårdslinjen sekä Lissabonin ja Milanon vanhat vaunut. Ja Milanossa oli toki kokeiltava myös Eurotramia ihan kokemuksen vuoksi. Elämäni ekalla matalalattiaratikalla matkustin niinkin erikoisessa paikassa kuin Roomassa joulukuussa 1991. Linja taisi olla numeroltaan 225 ja vaunut vain osamatalia. Tuokin oli kyllä puhdasta harrastusmatkustusta.

Pohjoismaat & Baltia
Helsinki
Tukholma
Göteborg
Tallinna
Riika

Muu Eurooppa
Frankfurt
Berliini
Düsseldorf
Dortmund
Köln
Stuttgart
Wien
Zürich
Amsterdam
Haag
Straßburg
Barcelona
Madrid
Lissabon
Milano
Rooma
Istanbul

Afrikka
Tunis

Amerikka
Los Angeles (Paikallinen light rail kulkee osan matkaa kadulla tavallisena ratikkana, jopa autojen kanssa samoilla kaistoilla. Se käyköön siis ratikasta.)
San Francisco
New Orleans
Toronto

Aasia
Hongkong

Näemmä 28 kaupunkia. Afrikkaa ei ole täällä usein mainittu, Compactin tiedän kuitenkin matkustaneen myös Tunisissa. Onko muita? Ratikalla taisi päästä sikäläiseen kansallismuseoon, joka oli kuin suoraan Aku Ankasta: päättömiä ja kädettömiä patsaita, särkyneitä ruukunkappaleita ja muita pölyisiä sirpaleita.
 
Tunisin ohella ratikoita taitaa Afrikasta löytyä ainoastaan Kanariansaarilta sekä toisaalta Egyptistä, jossa niitä toki on useammassakin kaupungissa, mm. Kairossa ja Aleksandriassa. Algeriaan uusia raidejoukkoliikennejärjestelmiä on rakenteilla, mutta ainakin osa on ennemmin metroja kuin ratikkajärjestelmiä. Samaten jonkinlainen ratikkaverkko on suunnitteilla Reunionin saarelle Madagaskarin edustalle. Reunion on Ranskan merentakainen departementti, eli ei koskaan ole itsenäistynyt vaikka ei perinteisessä mielessä mikään siirtomaakaan enää ole. Etelä-Afrikan viimeinen julkisen, säännöllisen, kaupallisen liikenteen raitiotie Johannesburgissa lakkautettiin vuonna 1961, mutta Kimberleyn museoratikka toimii yhä. Tosin sitäkin on kaavailtu lakkautettavaksi.
 
Helsinki, Turku, Tukholma, Göteborg, Malmö, Tallinna, Riika, Hampuri, Bremen.

Tarkennuksena: Helsingissä mm. Nervanderinkatua jA Museokatua pitkin. Turussa mm. Yliopistonkatua, Aurakatua ja Auransiltaa, pätkän Kaskenkatua ja Hämeenkatua Liljanpuiston, Talousseuran ja Rettigin palatsin ja tehtaan sivuitse, ja sarjan 1-15 moottorivaunuilla Linnankatua Suomen Pankin, Klassikon ja Boren talon ja puiston sivuitse, Tukholmassa mm. keskikaupunkilinjoilla vänstertrafikin aikoina, Malmössä mm. Limhamniin, ja Hampurissa trolleyvirroitinratikoilla.
 
Minun rivi näyttää seuraavalta:

Matkustanut:
Pohjoismaat:
Helsinki (ajannut Töölöön hallin sisällä edestakasin jokunen kerta)
Stockholm (Lidingö-, Nokeby-, Tvärbanan, Djurgårdslinjen )
Göteborg
Norrköping (ajannut vaunulla vähän matkaa kadulla)
Malmköping (museo-järjestelmä)
Oslo
Bergen (museo -järjestelmä)
Trondheim
Skjoldenæsholm (museo-järjestelmä)

Muu-eurooppa
Tallinn
Ateena
Basel ja (Baselland)
Freiburg
Mainz
Suttgart (S-bahn, Hammasrata ratikka, vanha metrinraide systeemi)
Ludwigshafen
Mannheim
Heidelberg
OEG
Rostock

Nähnyt kadulta:
Pietari
Tver
Moskova
Frankfurt am Main

Taitaa olla siinä....

/Skurubisin
 
Viimeksi muokattu:
Tässä mun lista:

Varsinaset keskikaupunkia ja tiheää esikaupunkiasutusta palvelevat raitiotiet:
- Helsinki
- Tukholma
- Göteborg
- Oslo
- Tallinna
- Riika
- Amsterdam
- München
- Wien
- Innsbruck
- Lissabon
- Praha
- Budapest
- Sarajevo

Stadtbahnit/Prémetrot eli osittain maanalaiset raitiotiekalustolla ajettavat systeemit
- Köln & Bonn
- Stuttgart
- Wien (vanha Stadtbahn)
- Bryssel

Museo-/nostalgiaraitiotiet kaupungeissa joissa ei sillä hetkellä toimivaa laajaa raitiotieverkkoa:
- Istanbul
- Kiiruna (entinen kaivostyöläisten kuljettamiseen tarkoitettu raitiotie)

Vaijerivetoiset "mäkiraitiotiet":
- Lissabon

Interurbaanit/maaseuturaitiotiet/raitiotietyypiset paikallisrautatiet:
Itävalta:
- Innsbruck-Igls
- Vöcklamarkt-Attersee
Espanja:
- Valencia (paikallisradat ennenkuin järjestelmä muutettiin metroksi)

Paikallaan seisovat museo- ja muut ei liikenteessä olevat vaunut kaupungeissa joissa ei sillä hetkellä toimivaa raitioliikennettä:
- Glasgow (liikennemuseo)
- Turku (Kauppatorin kioski)
- Tampere (Sara Hildenin taidemuseon "ruuhkaratikka")
- Espoo (Sepänkylän päiväkoti, ihaillut vain ulkopuolelta)
- Mahdollisesti muita museoita Saksassa, Itävallassa, Unkarissa, Britanniassa, en muista tarkkaan

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki
Tallinna
Tukholma (ja Lidingö)
Norrköping
Göteborg
Malmköping
Oslo
Trondheim
Düsseldorf
Frankfurt am Main
Hannover
Kassel
München
Wien
Innsbruck
Praha
Brno
Budapest
Zagreb
Rooma
Basel
Bern
Genève
Amsterdam
Rotterdam
Haag
Bryssel
Lissabon
Baltimore MD
 
Matkustus:
Helsinki
Turku
Tukholma+Lidingö
Fort Worth
San Francisco
Wien + Baden
Oslo
Norrköping
Malmköpingin museoraitiotie
Tallinna
Göteborg + Mölndal
Haag
Utrecht + Nieuwegein + IJsselstein
Varsova

Katuhavainnointi:
Budapest
Trondheim
Rostock
Krakova
Katowice
Czestochowa

Utrechtin sneltramia en ole huomannut ketjussa vielä mainituksi.

Tuo Fort Worth on sikäli erikoinen tapaus, että sen "raitiotien" nimenä oli M&O Subway. Sitä liikennöitiin 1963-2002. Nimi tuli siitä, että kyseessä oli veljesten Marvin ja Obediah Leonard rakennuttama linja isolta pysäköintialueelta kaupungin keskustaan heidän tavaratalonsa alle. Kyseessä oli siis ilmainen asiakaskuljetus, jota aiemmin oli hoidettu busseilla. Sitä kuitenkin ajettiin Washingtonista (DC) käytettynä tuoduilla PCC-raitiovaunuilla. Ne olivat silloin matkustusaikanani 70-luvulla ihan oikean raitiovaunun näköisiä, mutta valitettavasti ne myöhemmin koritettiin uudelleen rumiksi laatikoiksi. Veljekset olivat myyneet tavaratalonsa ja se oli silloin nimeltään Dillards. Uusi omistaja elektroniikkafirma Tandy/Radio Shack lopetti ensin tavaratalon, mutta jatkoi vielä liikennettä lähinnä henkilökuntakuljetuksiaan varten. Lopulta kiinteistöt päätyivät muuhun käyttöön ja raitiotie/subway lopetettiin. Yksi vaunuista on eri väriseksi maalattuna päätynyt Dallasiin museoraitiotielle.

Tuliko "pisteitä", vain oliko Ft Worthin subway "metro" nimensä perusteella tai siksi, ettei se kulkenut kadulla? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pohjoismaat ja Baltia:

Helsinki
Tukholma - Tvärbanan
Tallinna
Riika

Muu Eurooppa:

Lontoo (DLR)
Bryssel
Nizza
Rooma
Croydon
Manchester
Amsterdam
Marseille
Praha
Krakova
Varsova
Bordeaux

Pohjois-Amerikka:

San Diego
San Francisco
Minneapolis
 
Takaisin
Ylös