Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mikäli matkustajat eivät linjatunnuksen nähtyään enää lue määränpäätä, niin eikö kyseisessä tilanteessa olisi voitu ajaa ilman linjatunnusta Lasipalatsilta eteenpäin näyttäen pelkkää määränpäätä (Hietalahti Sandviken)? Onko sellainen teknisesti mahdollista? Olen usein iltaisin nähnyt ilman linjatunnusta kulkevia vaunuja, joiden kilvissä on ollut määränpäänä Koskelan halli. Havaintojeni mukaan matkustajat käyttävät rohkeasti kyseisiä vaunuja pyrkiessään esimerkiksi keskustasta kohti Hakaniemeä.

Aina se määränpään lukeminen ei onnistu. Jos kiirehdit vaunuun sen takapuolelta, et oikeastaan näe sitä, mitä etukilvessä lukee. Eikä aina tule sisällä luettua, mitä siellä määränpääkilvessä lopulta lukeekaan.

Muuten olen sitä mieltä, että jos kerran ajetaan poikkeusreittiä, niin siellä etukilvessä pitäisi tuokin teksti olla, esimerkiksi 4 Poikkeusreitti - Hietalahti ja samma på svenska, jos sen saa vuorottelemaan. Jos ei, niin ollaan hetki palvelematta umpiruotsinkielisiä, koska ei heitä niin kovin paljoa ole Helsingissä.
 
Jos kiirehdit vaunuun sen takapuolelta, et oikeastaan näe sitä, mitä etukilvessä lukee.

Jos et ole pysäkillä odottamassa kun vaunu saapuu, niin lähtökohtaisesti et pääse kyytiin vaan olet myöhästynyt. Ja tuntemattomaan kulkuneuvoon nousemisesta on jo puhuttukin.

iiko sanoi:
Muuten olen sitä mieltä, että jos kerran ajetaan poikkeusreittiä, niin siellä etukilvessä pitäisi tuokin teksti olla.

Tuosta olen samaa mieltä, poikkeusreitti-teksti ulkokilvissä olisi erittäin hyödyllinen.

Minusta tuo "8 Salmisaari" on parempi. 8x:n bussillahan oli nimenomaan yhteys Salmisaareen. Sen sijaan osuus Apollonkatu - Kolmikulma oli ikäänkuin ylimääräinen, eikä sitä ole mielestäni tarve korostaa erityisesti.

Useita asiakkaita nousi kyytiin väliltä Kauppikset-Ylioppilastalo toivoen että vaunu olisi menossa Bulevardia pitkin Ruoholahdenrantaan, johtuen tuosta Salmisaari-määränpäästä.
 
Aina se määränpään lukeminen ei onnistu. Jos kiirehdit vaunuun sen takapuolelta, et oikeastaan näe sitä, mitä etukilvessä lukee. Eikä aina tule sisällä luettua, mitä siellä määränpääkilvessä lopulta lukeekaan.

Kommentissasi tuot esille juuri sen seikan, jota en Helsingissä ole oikein koskaan ymmärtänyt. Ihmiset kiirehtivät/nousevat vaunuihin, joiden määränpäästä heillä ei ole tietoa. Toisin sanottuna tärkeämpää on vain matkustaa jonnekin ja mahdollisimman nopeasti, mutta sillä ei ole suuremmin väliä minne. Osa näistä kuutamomatkustajista alkaakin jossain vaiheessa matkaa tiedustella vaunun linjanumeroa tai käy esittämässä kuskille kysymyksiä tyyliin "meneeks tää Vallilaan" kympin vaunussa. Usein ratikassa kuulee kaveriporukoiden pohdintaa siitä, mihinköhän vaunuun on tullut noustua. Spårat kun pörräävät vain kantakaupungissa, niin ehkäpä ihmiset sitten ajattelevat, että ottaapa minkä tahansa ratikan, niin eiköhän sen reitin varrelta löydy vähintään yksi pikaruokala/baari/pankki/kauppa/elokuvateatteri/kuntosali/tuttava/parturi tms paikka minne sillä kerralla onkaan menossa. Nämä umpimähkään ratikan valitsevat ovat ilmeisesti myös niitä, jotka hermostuksissaan hakkaavat koulu- tai hiomavaunujen ovia.
 
Kommentissasi tuot esille juuri sen seikan, jota en Helsingissä ole oikein koskaan ymmärtänyt. Ihmiset kiirehtivät/nousevat vaunuihin, joiden määränpäästä heillä ei ole tietoa. Toisin sanottuna tärkeämpää on vain matkustaa jonnekin ja mahdollisimman nopeasti, mutta sillä ei ole suuremmin väliä minne. Osa näistä kuutamomatkustajista alkaakin jossain vaiheessa matkaa tiedustella vaunun linjanumeroa tai käy esittämässä kuskille kysymyksiä tyyliin "meneeks tää Vallilaan" kympin vaunussa. Usein ratikassa kuulee kaveriporukoiden pohdintaa siitä, mihinköhän vaunuun on tullut noustua. Spårat kun pörräävät vain kantakaupungissa, niin ehkäpä ihmiset sitten ajattelevat, että ottaapa minkä tahansa ratikan, niin eiköhän sen reitin varrelta löydy vähintään yksi pikaruokala/baari/pankki/kauppa/elokuvateatteri/kuntosali/tuttava/parturi tms paikka minne sillä kerralla onkaan menossa. Nämä umpimähkään ratikan valitsevat ovat ilmeisesti myös niitä, jotka hermostuksissaan hakkaavat koulu- tai hiomavaunujen ovia.

Muistan hyvin aikakauden, kun Variot tulivat kutoselle. Ylioppilastalon pysäkillä moni luuli astuneensa kymppiin.

Toisaalta jos kävelen vaikkapa rautatientorilla raitiovaunuun, en aina katsele selkäni taakse, onko sieltä joku vaunu tulossa. Näin ollen ihan hyvin ensimmäinen asia, minkä näen, on vaunun takanumero. Silloin on ihan selvää, että jos siellä lukee oikea numero, minä nousen siihen. Ja jos siinä on hihnakilvet, niin siitähän ei ota selvää mitenkään, onko sillä poikkeusreitti vaiko ei.
 
Olen toki oikean informaation kannalla, mutta pointtini on siinä, että koska yhdeksälle matkustajalle kymmenestä on yksi lysti mitä määränpäänä lukee, ei näistä kilvitysongelmista kannata ottaa liian suurta stressiä.

Sopii kyllä kysyä, kumpi on syy ja kumpi seuraus. En tiedä miten asiat Helsingissä oikein on, mutta jos määränpäätekstit ovat useinkin mitä sattuu, ihmiset oppivat ensin olemaan välittämättä niistä ja nousevat vaunuun vain numeron perusteella. Sen jälkeen ihmiset vähän kerrassaan eivät edes huomaa noita tekstejä.

Perusperiaatteen on oltava että informaation on joko oltava oikein tai sitä ei pidä näyttää ollenkaan. Esimerkiksi Tampereella näkee todella harvoin että bussin sisällä oleva pysäkkinäyttö näyttäisi vääriä pysäkkejä, mutta aina väliin se ei ole ollenkaan päällä. Silloin kun se ei ole päällä, asiaa ei usein edes tajua, mutta silloin kun se on käytössä, väliin tulee seurattua matkan etenemistä siitä eikä niinkään ulos vilkuilemalla.

Jotta poikkeusreitin määränpääkyltistä olisi kunnolla apua, pitäisi oikeastaan näyttää kaksi pysäkkiä: viimeinen oikean reitin pysäkki ja päätepysäkki. Siis esimerkiksi: 8X Ooppera - Kolmikulma, ja toiseen suuntaan: 8X Ooppera - Arabia. Jos poikkeusreitiltä palataan varsinaiselle reitille, voisi kokeilla vaikkapa tähän tapaan: 4X Töölön tori - Munkkiniemi ja 4X Töölön tori - Katajanokka. Ei vain taida nykyisellä systeemillä onnistua. Kahden nimen systeemillä olisi muuten sekin etu, että vaunun tunnistaisi siitäkin poikkeusreitillä kulkevaksi.
 
Jotta poikkeusreitin määränpääkyltistä olisi kunnolla apua, pitäisi oikeastaan näyttää kaksi pysäkkiä: viimeinen oikean reitin pysäkki ja päätepysäkki. Siis esimerkiksi: 8X Ooppera - Kolmikulma, ja toiseen suuntaan: 8X Ooppera - Arabia. Jos poikkeusreitiltä palataan varsinaiselle reitille, voisi kokeilla vaikkapa tähän tapaan: 4X Töölön tori - Munkkiniemi ja 4X Töölön tori - Katajanokka. Ei vain taida nykyisellä systeemillä onnistua. Kahden nimen systeemillä olisi muuten sekin etu, että vaunun tunnistaisi siitäkin poikkeusreitillä kulkevaksi.

Ei onnistu, sillä kilpiin saa vain kaksi tekstiriviä. Määränpäät tulee olla molemmilla kotimaisilla kielillä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös