Raitiovaunuhavaintoja - elokuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään klo 18:30 - 21:30 voi bongailla #150 eri puolilla keskustaa + Hämeentien suunnalla. Vilkuttakaa jos näette ;)
 
27.8. päivällä: HKL 151 ja 153 koulutusajossa, 154 linjalla 6/8. HKL 14 mainosajossa.
MLNRV 99:kin sai ulkoilmaa Vallilassa. Siirrettiin pilttuusta toiseen.
 
Mielestäni väärä määränpääteksti nimenomaan on ongelmallinen, ja juurikin poikkeustilanteissa niiden tekstien olisi syytä olla kohdallaan, sen ainoan kerran kun niitä johonkin tarvitsee.

Näinhän sen toki pitäisi olla, mutta kuten ess kirjoitti, asialla ei loppupeleissä ole suurta merkitystä, koska valtaosa matkustajista ei lue määränpäätekstejä. Mainio esimerkki tästä nähtiin taas lauantaina, kun Aleksanterikatu oli suljettu aamupäivän. Aivan asiallisesti kilvitetty 4T (4T Hietalahti Sandviken) saapuu Ylioppilastalon pysäkille (Mannerheimintie) ja kyytiin nousee matkustajia, jotka äänekkäästi kiroillein poistuvat heti Bulevardilla kun ratikka ei menekään Katajanokalle. Vaikka kilvitys olisi "4T Vain idiooteille Bara för idioter", vaunu olisi mitä luultavimmin täynnä väkeä, sillä kilpien lukeminen loppuu siihen kun linjatunnus on tavattu. Kysyipä taannoin eräs nainen Rautatieaseman pysäkille saapuneen ratikan kuljettajalta: "Meneekö tämä Kaivopuistoon?", johon kuljettaja vastasi: "No mitä siinä kilvessä lukee?". Nainen ei osannut vastata useankaan katsomisen jälkeen kuin vain 3B, vaikka kyseessä oli asianmukaisesti kilvitetty II-sarjan nivelvaunu. Se siitä määränpäätekstien tarpeellisuudesta, harva niihin suuntaa katseensa.
 
Näinhän sen toki pitäisi olla, mutta kuten ess kirjoitti, asialla ei loppupeleissä ole suurta merkitystä, koska valtaosa matkustajista ei lue määränpäätekstejä.

Tuolla logiikalla pitäisi sitten ottaa määränpäätekstit kokonaan pois.

Kysyipä taannoin eräs nainen Rautatieaseman pysäkille saapuneen ratikan kuljettajalta: "Meneekö tämä Kaivopuistoon?", johon kuljettaja vastasi: "No mitä siinä kilvessä lukee?".

Kuljettajan olisi syytä olla vastaamatta tuolla tavoin Asiakkaan esittämään kysymykseen. Asiatonta käytöstä.
 
Kuljettajan olisi syytä olla vastaamatta tuolla tavoin Asiakkaan esittämään kysymykseen. Asiatonta käytöstä.

Kuinkas näin? Kyllä itsellenikin tulee ensimmäisenä mieleen tuollasen kysymyksen jälkeen, että onkohan kilvet oikein. Varsinkin jos on useampia matkustajia sivun aikana hämillään määränpäästä.
 
Tuolla logiikalla pitäisi sitten ottaa määränpäätekstit kokonaan pois.

Olen toki oikean informaation kannalla, mutta pointtini on siinä, että koska yhdeksälle matkustajalle kymmenestä on yksi lysti mitä määränpäänä lukee, ei näistä kilvitysongelmista kannata ottaa liian suurta stressiä. Oleellisempaa onkin poikkeusreitin alkaessa selkeät kuulutukset ja sujuvasti toteutettu vaihto poikkeusyhteyteen (joka muuten vie yleensä siihen määränpäähän joka raitiovaunun kilvessä on ilmoitettu). Vaunun ollessa poikkeusreitillä kukaan ei yleensä uskalla tulla kyytiin, koska linjatunnus on "väärä". Eli lauantaiaamuna Hietalahteen menevä olisi valinnut mielummin vaunun "6 Katajanokka" kuin vaunun "4 Hietalahti", koska kutosellahan sitä aina Hietsun markkinoille mennään.
 
Aivan asiallisesti kilvitetty 4T (4T Hietalahti Sandviken) saapuu Ylioppilastalon pysäkille (Mannerheimintie) ja kyytiin nousee matkustajia, jotka äänekkäästi kiroillein poistuvat heti Bulevardilla kun ratikka ei menekään Katajanokalle. Vaikka kilvitys olisi "4T Vain idiooteille Bara för idioter", vaunu olisi mitä luultavimmin täynnä väkeä, sillä kilpien lukeminen loppuu siihen kun linjatunnus on tavattu.
Mikäli matkustajat eivät linjatunnuksen nähtyään enää lue määränpäätä, niin eikö kyseisessä tilanteessa olisi voitu ajaa ilman linjatunnusta Lasipalatsilta eteenpäin näyttäen pelkkää määränpäätä (Hietalahti Sandviken)? Onko sellainen teknisesti mahdollista? Olen usein iltaisin nähnyt ilman linjatunnusta kulkevia vaunuja, joiden kilvissä on ollut määränpäänä Koskelan halli. Havaintojeni mukaan matkustajat käyttävät rohkeasti kyseisiä vaunuja pyrkiessään esimerkiksi keskustasta kohti Hakaniemeä.

Miten nuo Skattalle matkalla olleet kiroilijat ylipäätään olivat eksyneet Ylioppilastalon pysäkille? Ahaa, nyt keksin: he olivat tietysti nousseet nelosen ratikkaan Lasipalatsilla sen JÄLKEEN kun kuljettaja oli kuuluttanut poikkeusreitistä. Kuljettajathan tunnetusti kuuluttavat vain kerran ja ennen vaihtopysäkkiä.
 
yhdeksälle matkustajalle kymmenestä on yksi lysti mitä määränpäänä lukee

Virheellisen informaation vaikutukset tuossa vain kertautuvat. Ihan sama, onko syynä ollut kilpien toimimaton tekniikka, kuljettajan taitamattomuus tai välinpitämättömyys. Jengi on jo ehtinyt tottua normaaleilla reiteillä siihen, että varsinkin busseissa määränpäätekstit ovat luvattoman usein päin honkia (tai ainakin paluusuuntaa), mutta numero sentään useimmiten oikein.
 
Mikäli matkustajat eivät linjatunnuksen nähtyään enää lue määränpäätä, niin eikö kyseisessä tilanteessa olisi voitu ajaa ilman linjatunnusta Lasipalatsilta eteenpäin näyttäen pelkkää määränpäätä (Hietalahti Sandviken)? Onko sellainen teknisesti mahdollista?

On. Näyttöihin voi kilvittää minkätahansa (raitiolinjan) määränpään sekä joitain harvinaisempia kohteita, kuten Hattulantie tai Kiasma. Määränpäähän voi sitten yhdistää haluamansa linjatunnuksen tai jättää sen kokonaan pois. Lauantaina olisi periaatteessa ollut ihan fiksua toimia Lasipalatsin jälkeen kuvailemallasi kilvitystavalla, mutta kun kerta etukäteisinfossa oli luvattu että nimenomaan linja 4 ajaa Hietalahteen... Jos vaikka joku olisi nimenomaan halunnut matkustaa telakalle nelosella :lol:.

Miten nuo Skattalle matkalla olleet kiroilijat ylipäätään olivat eksyneet Ylioppilastalon pysäkille?

Periaatteessa he olivat ihan oikealla pysäkillä, koska Skattalle mennyt bussi 4X käytti myös kyseistä ratikkapysäkkiä.
 
Mikäli matkustajat eivät linjatunnuksen nähtyään enää lue määränpäätä, niin eikö kyseisessä tilanteessa olisi voitu ajaa ilman linjatunnusta Lasipalatsilta eteenpäin näyttäen pelkkää määränpäätä (Hietalahti Sandviken)? Onko sellainen teknisesti mahdollista? Olen usein iltaisin nähnyt ilman linjatunnusta kulkevia vaunuja, joiden kilvissä on ollut määränpäänä Koskelan halli. Havaintojeni mukaan matkustajat käyttävät rohkeasti kyseisiä vaunuja pyrkiessään esimerkiksi keskustasta kohti Hakaniemeä.

Näidenkin lukeminen tuntuu monasti olevan hankalaa. Esim. ei ymmärretä että jos kilvissä lukee pelkästään Koskelan halli niin vaunu ei menekään Arabianrannan päätepysäkille. Tai että Töölön halliin menevä vaunu ei sittenkään mene keskustaan.
 
Näyttöihin voi kilvittää minkätahansa (raitiolinjan) määränpään sekä joitain harvinaisempia kohteita, kuten Hattulantie tai Kiasma. Määränpäähän voi sitten yhdistää haluamansa linjatunnuksen tai jättää sen kokonaan pois.

Viime viikolla, kun 8 ajeli Salmisaaren sijasta Kolmikulmaan, näin ainakin erään nuoren kuljettajan vaunussa Ylioppilastalon kohdalla etelään mennessä vain pelkän tekstin "Kolmikulma" ja paluusuunnassa "8 Arabia". Ne kilvitykset olivat parempia kuin monissa muissa Kasin vaunuissa: matkalla Kolmikulmaan mentiin teksteillä "8 Salmisaari".
 
Käytin viime viikolla kerran-pari tuota kilvitystä, että linjanumero pois ja pelkkä määränpää 'Kolmikulma'. Ajatuksena oli minimoida poikkeusreitillä kyytiin nousijat, koska piti kiriä aikataulua. Tuolla Kolmikulman-reitillä pystyy hyvissä olosuhteissa kirimään muutaman minuutin. Onneksi matkustajat eivät tienneet sitäkään, että Ylioppilastalolta Arabiaan pääsi selvästi nopeammin kasilla kuin kutosella, muuten oltaisiin oltu jatkuvasti myöhässä Arabiaan päin.
 
Viime viikolla, kun 8 ajeli Salmisaaren sijasta Kolmikulmaan, näin ainakin erään nuoren kuljettajan vaunussa Ylioppilastalon kohdalla etelään mennessä vain pelkän tekstin "Kolmikulma" ja paluusuunnassa "8 Arabia". Ne kilvitykset olivat parempia kuin monissa muissa Kasin vaunuissa: matkalla Kolmikulmaan mentiin teksteillä "8 Salmisaari".

Minusta tuo "8 Salmisaari" on parempi. 8x:n bussillahan oli nimenomaan yhteys Salmisaareen. Sen sijaan osuus Apollonkatu - Kolmikulma oli ikäänkuin ylimääräinen, eikä sitä ole mielestäni tarve korostaa erityisesti.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös