Raitiovaunuhavaintoja heinä-elokuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mielenkiintoista on nähdä, tai pikemminkin kuulla, millainen meteli tuosta Kaivokadun ristikosta vuoden päästä lähtee, kun variot ovat höylänneet ristikoita ja vaihteita pilalle riittävän kauan.
Itse asiassa olen ihmetellyt tätä vähempää meteliä itsekin. Periaatteessa risteyksessä on nyt enemmän melunlähdettä kuin ennen, silti ennen meteli oli pahempaa. Ihmettelin risteyksen raiteita ennen remonttia, ja totesin, että monessa kohdassa laipan varassa ajettava ura oli kulunut niin syväksi, että myös kulkukehä kantoi. Tästä seuraa, että pyörä kolahtaa risteävän laippauran kohdalla etenkin vaunuissa, joissa laippa on matala eli kulkukehä ei ole kulunut. Kuluneella kulkukehällä laippa on korkea ja kulku hiljaisempaa.

Nyt äänettömyyteen auttaa se, että laippaura on kulumaton sekä tasainen ja kaikki vaunut ajavat vain laipan varassa. Muuta selitystä en keksi.

Antero
 
Mieluummin, että kuinkas usein se liikkuu... Viikkokaudethan se oli Vallilan korjaamolla (väliosan ovenvaihdossa(ko)). Tänäänkin 31.07. vaunu vaihdettiin pois linjalta 8 klo 10.45 ja jatkoi Koskelaan.

Kyllä ne välipalan ovet on vaihdettu. Sitä vaan ei kovin helposti huomaa, kun ne edelliset vario-malliset proto-ovet ovat kovin samannäköiset kuin nämä uudet sarjaovet. Työ kesti kokonaista kolme viikkoa, sillä varsinaisen ovilehtien ja koneiston vaihdon lisäksi korin oviaukkoa piti suurentaa, ovikoneistokotelot uusittiin kokonaan ja vaunun kylki maalattiin. Eli tuo kolme viikkoa kului kyllä tehokkaassa työnteossa.

Tämänpäiväinen vika ei kuulemani mukaan liittynyt välipalaan mitenkään, vaan vanhaan vaunuosaan tuli sähkövika, jonka pitäisi olla jo korjattukin. Vaunu lienee siis huomenna taas linjalla. Kertokaapa jos/kun näette!
 
Tämänpäiväinen vika ei kuulemani mukaan liittynyt välipalaan mitenkään, vaan vanhaan vaunuosaan tuli sähkövika, jonka pitäisi olla jo korjattukin. Vaunu lienee siis huomenna taas linjalla. Kertokaapa jos/kun näette!

Eilen tosiaan kasikymppisen ajokahvasta katosi useampaan otteeseen virransyöttö kesken linja-ajon, joten vaunu sai siirtyä huollon tarkistettavaksi kesken päivän. Tänään se on kuitenkin ollut taas liikenteessä tuttuun tapaan 6/8-linjalla.
 
5.8.: Vaunua 80 tutkiskeltiin iltapäivällä vaihteeksi Koskelassa ;).
Nooa-Manne lähti iltaruuhkaan linjalle 1A.
Clas Ohlson-Mannekin ajettiin ulos, mutta peruutettiin sitten takaisin sisään eri raiteelle. Ehkä sillä ei haluttu lähteä.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 9 liikenne alkoi sunnuntaina 10.8.2008. Ensimmäinen vuoro (84) lähti Pasilasta klo 7.41 ja Kolmikulmasta (sama vuoro) klo 8.07. Ensimmäisessä vuorossa oli vaunu 58. Muissa vuoroissa ensimmäisenä liikennöintipäivänä vaunut 35 (vuoro 81), 88 (82), 216 (83), 237 (85) sekä 212 (86), siis puolet vuoroista matalalattiakalustoa.
 
Linjan 9 liikenne alkoi sunnuntaina 10.8.2008. Ensimmäinen vuoro (84) lähti Pasilasta klo 7.41 ja Kolmikulmasta (sama vuoro) klo 8.07. Ensimmäisessä vuorossa oli vaunu 58. Muissa vuoroissa ensimmäisenä liikennöintipäivänä vaunut 35 (vuoro 81), 88 (82), 216 (83), 237 (85) sekä 212 (86), siis puolet vuoroista matalalattiakalustoa.

Alkuperäisessä ulosajolistassa oli käsittääkseni neljä matalaa ja kaksi niveltä, mutta livajärjestelmät olivat tuttuun tapaan liikennöintikauden vaihdoksen takia kunnolla sekaisin, joten vaunujärjestyksiin piti tehdä viime hetken muutoksia toimimattomien kilvityksien takia. Esim. vaunu 58 siirrettiin ensimmäiseen ulosajoon vuorosta 81 ja vaunu 35 otettiin vuoroon 81 huoltohallin kautta (kilvet ok, liva ei). Yllättävä veto mielestäni pistää ykkössarjan niveliä uutuuslinjan ensimmäisiin vuoroihin. Johtuiko kenties siitä, että niistä löytyy vielä tariffikilven paikka, johon saatiin nyt kätevästi kiinnitettyä juhlavat kukka-asetelmat?
 
Yllättävä veto mielestäni pistää ykkössarjan niveliä uutuuslinjan ensimmäisiin vuoroihin.

Yllättävä minunkin mielestäni, mutta myös positiivisessa mielessä. Nauhamallisista linjatunnuksista kun saa huomattavasti varmemmin hyviä valokuvia kuin elektronisilla linjakilvillä varustetuista vaunuista. Niissä auringonvalo ja linjakilpi tekevät usein tepposet valokuvaajalle, ja kilven näkyvyys kuvassa on huono. (On se näkyvyys usein huono muutenkin kuin vain valokuvassa, kuten täällä on monesti todettu). Siinä mielessä siis erinomaista, että ykkössarjalaisia oli ysillä ensimmäisenä ajopäivänä, ja toivottavasti on jatkossakin. :)
 
No ottikos kukaan kuvia seiskalinjojen vaunuista tänään? Taisi olla ennätysmäärä II-sarjan niveliä seiskoilla, kun ensimmäistä kertaa Töölön hallista liikennöitiin. 7A:n hallireitti Töölöön kulkee ilmeisesti Helsinginkadun kautta, koska hallilähdöt on merkitty aikataulukirjaan Pasilan asemalta lähteviksi. Voisihan sitä kiertää vielä keskustankin kautta, kun kerta kympilläkin ajetaan Kirurgin viimeiset lähdöt aina Pikku-Huopalahteen asti ainoastaan sunnuntaisin.
 
Helsinki 11.8

ensimmäisen arkipäivän bongauksia ysilinjalta: NrI:t 41,57 ja 65 sekä vario 240, viidettä vaunua en ehtinyt näkemään. Linjalla 10 oli myös NrI 67.
 
Helsinki 11.8

ensimmäisen arkipäivän bongauksia ysilinjalta: NrI:t 41,57 ja 65 sekä vario 240, viidettä vaunua en ehtinyt näkemään. Linjalla 10 oli myös NrI 67.

Lisäksi ysillä oli NrI 66 ja Vario 237, eli yhteensähän vaunuja on kuusi.
 
12.8.2008

HKL 232 / 1 (vakiovuoro)

Jep, tuo tuli vastaan Hakaniemessä tänään. Vuoro 2 on ohjeellisesti merkitty ajettavaksi matalalla vaunulla ja näyttää ohje sitten toteutuvankin.

Mahtaakohan tämä olla ihan eka kerta kun ykkösen vakiovuorossa on vario?
 
Uuden ysilinjan kalusto eilen tiistaina 12.8.2008 koostui kolmesta I-sarjan nivelestä ja kolmesta Variosta. Matalalattiavaunuilla ajettiin siis puolet vuoroista, aivan kuten linjan ensimmäisenä liikennöintipäivänä viime sunnuntaina. Variot oli eilen sijoitettu sopivasti joka toiseen vuoroon. Viime maanantaina linjalla oli kuitenkin vain kaksi Variota, kuten täällä aiemmin todettiin. Mikäköhän on tilanne tänään? Onkohan tuo puolet ja puolet jokin normi, johon pyritään?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös