Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
24.2.2010
Raitiovaunu 72 (lippavaunu) tänään aamupäivällä linjalla 3. Eikö lippavaunuja säilytetä Töölössä ja linjaa 3 ajetaan Koskelasta eli oliko lainassa?
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Saksassa käyneet NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen Saksaa / ensimmäinen kerta linjalla Saksasta tulon jälkeen)
  • 32 / 15.01.2009 v.101 @1A / 27.11.2009 v.164 @6/8
  • 40 / 4.6.2009 v.2 @1A / N/A
  • 41 / 14.1.2010 v.75 @7A / N/A
  • 42 / 13.6.2008 @7B / 23.9.2009 v.58 @6/8
  • 44 / 6.11.2007 v.83 @7A / 22.1.2009 v.103 @1A
  • 52 / 25.5.2008 v.60 @6/8 / 31.7.2009 v.104 @1A
  • 54 / 24.3.2009 v.105 @1A / N/A
  • 55 / 30.3.2009 v.106 @1A / N/A
  • 58 / 23.2.2009 v.85 @9 / 4.12.2009 v.38 @3BT
  • 59 / 14.9.2009 v.51 @6 / N/A
  • 65 / 13.11.2009 v.77 @7A / N/A
  • 66 / 17.8.2009 v.176 @7B / N/A
  • 69 / 13.9.2007 v.174 @7B / 10.8.2009 v.76 @7A
  • 70 / 13.6.2008 @1A / 15.10.2009 v.159 @6/8

Suomessa korjatut NrI:t listaa: (numero / viimeksi linjalla ennen TK / ensimmäinen kerta linjalla TK:sta tulon jälkeen)
  • 33 / 2.6.2005 v.155 @6 / 31.1.2006 v.163 @7A
  • 46 / 18.10.2005 v.103 @1A / 9.9.2006 v.62 @7A
  • 67 / 15.6.2006 v.85 @8 / 6.11.2007 v.102 @1A
 
Kiitos rvk 1249. Toivon todella, että jatkat noiden listojen ylläpitoa!

Omalle kohdalle ei ole tullut harjavaunuhavaintoja. Onko teillä ja mitä yksilöitä?
 
16.2.

Vaunu #208 jumiutui iltapäivällä Kamppiin linjalla 3T, kun Helb #221 oli hetkeä aiemmin hajonnut kriittiseen paikkaan.

Kuvitellaanpa takana tuleva raitiovaunu johdinautoksi . Koukkaisi hieman bussin ohi ja jatkaisi matkaa.:lol:

Martti

---------- Viesti lisätty kello 20:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:14 ----------

Itämerenkatu - vaikkei siellä korotettuja joukkoliikennekaistoja olekaan - on oiva esimerkki kadusta, joka taitaa talvisaikaan olla ihan virallisesti nelikaistaisen sijasta kaksikaistainen. Jos korotuksia tehdään, saisivat ne olla vähintään 10 senttiä korkeita. Esim. viime vuonna Mannerheimintielle tehdyt korotetut raitiovaunukaistat ovat yhtä tyhjän kanssa, sillä ne kohoavat asvaltin tasosta vain muutaman sentin. Sellainen töyssy ei ole autoilijalle este edes kesäkelillä.

Teknisten viritysten sijaan pohtisin mieluummin henkilöautoliikenteen tarpeellisuutta ydinkeskustassa. Tietullit pitää ottaa nopeasti käyttöön siten että kaupunkiin saapuminen henkilöautolla aamuisin on maksullista. Raitiovaunukaista toimii tarvittaessa hälytysajoneuvojen ajoratana. Tässä tarkoituksessa se toimii erittäin hyvin. näen tämän usein kun istun bussissa Mannerheimintiellä. Lisäksi virkamiesten asenne yksityisauton käyttöön Helsingin keskustassa on liian myönteinen. Tästä on hyvänä osoituksena se että varsinaista kävelykeskustaa ei Helsingissä ole. Sen sijaan puistot rakennetaan parkkiluolien suuaukoiksi.

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
16.2.

Vaunu #208 jumiutui iltapäivällä Kamppiin linjalla 3T, kun Helb #221 oli hetkeä aiemmin hajonnut kriittiseen paikkaan.

Kuvitellaanpa takana tuleva raitiovaunu johdinautoksi . Koukkaisi hieman bussin ohi ja jatkaisi matkaa.:lol:

Tällainen naljailu on mielestäni hiukan turhaa. Yhtä hyvin voitaisiin etsiä kuva sellaisesta paikasta johon jumahtanutta bussiakaan ei voi johdinauto ohittaa ilman virroittimen irroittamista langoista.

Nykyisin raitiotiet suunnitellaan siten, että ne kulkevat omilla kaistoillaan, jolloin niiden raiteille ei ilmaannu tällaisia esteitä. Toki kyseisessä kuvassa voisi bussin sijaan olla toinen ratikka hajonneena. Mutta tällöin voidaan käyttää Arkadiankadun varareittiä, tai hommattaisiin kaksisuuntavaunuja ja puolenvaihtopaikkojen avulla voitaisiin ohittaa tarpeen vaatiessa ongelmapaikat toista raidetta pitkin (tietyöt/kiskotyöt), tai kääntyä aikaisemmin linjalla takaisin (jos raiteille on jumahtanut jotain). Eli Helsingin ratikkaverkkokin voitaisiin kehittää nykyisestä entistä häiriövapaammaksi.
 
Harvemmin niitä suoralle jää. ;)
Jaa?

Viime viikolla oli raitioliikenne kahdesti vuorokauden sisällä jumissa Kaisaniemen ja Hakaniemen välillä, kun joidenkin nivelraitiovaunujen peräpäät olivat suistuneet kiskoilta (osuten vastaantulevaan vaunuun). Liikenne niiden osalta oli täysin halvaantunutta ja jäljelle jääneet kiersivät poikkeusreittejä. Niiden matkustajat käyttivät luonnollisesti Rautatientorin bussilinjoja tuolloin.

Eräänä pakkaspäivänä katselin Helsinginkadulla, kun raitiolinjan h9 vaunu yritti kääntyä Flemarille. Vaihde oli kuitenkin niin täynnä lunta ja jäässä, ettei edes raitiovaununkuljettajan puhdistustyöt auttaneet. Hänellä oli jopa nuori naismatkustaja apunaan harjanvarressa (tuollaista en ole koskaan vielä nähnyt). Mutta kun mitkään yritykset eivät auttaneen ja takana oli jo seuraavia ratikoita, piti tuon ysin jatkaa kiltisti Hesaria pitkin.

Mä olen nähnyt tänä talvena raitioliikennettä niin paljon pulassa, että on alkanut arveluttamaan sen kaavaillut laajentamiset. Jopa niin, että se olisi tiettyjen alueiden "nopeaa" runkoliikennettä.

Toki muukin joukkoliikenne on toiminut huonommin kuin aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Onhan se niin toki, että kaikki liikenne on seis, kun tietyt olosuhteet saadaan niskaan. Tämä näkyi Tukholmassa loistavasti lähes joka ikisellä linjalla. Raitioliikenne (Lidingö- ja Tvärbanan) kyllä on parina viime viikkona osoittanut täällä toimivuutensa olemalla ainoat täysin toimineet järjestelmät. Tuossa kuvassa ei myöskään niin paljon lunta näy, että sillä raitiovaunun olisi saanut pysähtymään, mutta vaikka olisi ollutkin, täytyy ottaa ottaa huomioon, että radan laatu ja lumenpoistoon tarkoitetun kaluston määrä vaikuttaa asiaan eikä tähän kovinkaan suuria panostuksia Helsingissä ymmärtääkseni edes tarvittaisi. Sehän on selvä, että tuhansia henkilöautoja varten auratut kadut on palvelus myös bussiliikenteelle. Mutta miten toimisi bussiliikenne hangessa, jos henkilöautoja ei olisi? Ilmaista ei auraus ole koskaan.
 
Mä olen nähnyt tänä talvena raitioliikennettä niin paljon pulassa, että on alkanut arveluttamaan sen kaavaillut laajentamiset. Jopa niin, että se olisi tiettyjen alueiden "nopeaa" runkoliikennettä.

Tämä talvi on ollut ratikoille tosiaan kova koettelemus. Viimeksi matkatessani ykkösellä Kauppatorilta Käpyään ei ollut matka ongelmaton. Heti Aleksanterinkadun ja Mariankadun vaihteessa kielet eivät kääntyneet, jolloin kuski kymmenen minuuttia niitä raudallaan väänsi. Pohjolankadun alkupäässä matka tyssäsi, kun joku neropatti oli jättänyt autonsa liian lähelle kiskoja. Ongelmia varmasti on ollut joka päivä, mutta eipä se ole ollut herkkua busseillakaan, mitä itse olen katsonut. Mäkeen jäämisiä ja pysäkeiltä sudittelua. Ja varmaan niitä tänäkin talvena on suistunut yhtä lailla kuin ratikoita.
 
Sehän on selvä, että tuhansia henkilöautoja varten auratut kadut on palvelus myös bussiliikenteelle. Mutta miten toimisi bussiliikenne hangessa, jos henkilöautoja ei olisi? Ilmaista ei auraus ole koskaan.
Miten minulle tulee usein tällaisia juttuja lukiessani sellainen fiilis, kuin joidenkin mielestä busseilla tuotettava joukkoliikenne ei jotenkin olisi "oikeaa joukkoliikennettä"? Suo anteeksi, jos olen kuitenkin väärässä käsityksessäni.

Omasta mielestäni tärkein tehtävä juuri nyt Helsingin joukkoliikenteessä, oli kulkuneuvo mikä hyvänsä, on niiden luotettavuuden ja sujuvuuden parantaminen. Nykytilanne ei oikein palvele ketään ja olen itse kokenut, että asiakkaillamme on jo melkoisen pessimistinen kuva joukkoliikenteen hoidosta Helsingin alueella ("ei se kuitenkaan kulje").

---------- Viesti lisätty kello 13:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:42 ----------

Ongelmia varmasti on ollut joka päivä, mutta eipä se ole ollut herkkua busseillakaan, mitä itse olen katsonut. Mäkeen jäämisiä ja pysäkeiltä sudittelua. Ja varmaan niitä tänäkin talvena on suistunut yhtä lailla kuin ratikoita.
Näin on ja juuri nyt kun ennen työvuoroni alkua katson ikkunasta ulos, olen varma, että niitä vaikeuksia taas riittää.
 
Miten minulle tulee usein tällaisia juttuja lukiessani sellainen fiilis, kuin joidenkin mielestä busseilla tuotettava joukkoliikenne ei jotenkin olisi "oikeaa joukkoliikennettä"? Suo anteeksi, jos olen kuitenkin väärässä käsityksessäni.

Ei suinkaan. Ihan yhtä tärkeää tietenkin, riippumatta siitä, mistä bussiin otetaan käyttövoima. Tarkoitin siis ihan puhtaasti sitä, että raideurien lumenpuhdistukseen tarvitaan oma kalustonsa, ja jos vaikka kantakaupunki olisi muusta autoliikenteestä vapaa, tarvitsisi myös bussiliikenne omat auraukset väylilleen. Tällöin luulisin maanpäällisessä liikenteessä raitioliikenteen suoriutuvan kumipyöräliikennettä paremmin.

Mutta kuormitetuilla linjoilla raitioliikenteen kapasiteettia ja tasaista kulkua ei bussiliikenteellä korvata, vaikka keliolosuhteet olisi mitä tahansa. Bussi- ja raitioliikenne ovat erilaisia ja ne tulee myös pitää toisistaan erillään. Sen sijaan, että niitä rinnastettaisiin jatkuvasti toisiinsa, tulisi niistä tehdä yhdessä joukkoliikenteen kokonaisuus.

Pessimistinen kuva joukkoliikenteen hoidosta? Joukkoliikennehän on siellä "Euroopan toiseksi parasta"!
 
Tämä talvi on ollut ratikoille tosiaan kova koettelemus. Viimeksi matkatessani ykkösellä Kauppatorilta Käpyään ei ollut matka ongelmaton. Heti Aleksanterinkadun ja Mariankadun vaihteessa kielet eivät kääntyneet, jolloin kuski kymmenen minuuttia niitä raudallaan väänsi.

Tässä kuva Mikonkadulta 25.2. Edellinen ratikka on mennyt noin 5 minuuttia sitten. Hyvin on kisko peittynyt. Vaihdettahan tässä ei ole. Mutta monessa paikassa vaihteet saavat vastaavan käsittelyn.
Toisaalta ennen harjavaunut olivat talvisaikaan liikkeellä aivan toisin kuin nykyään tuntuvat olevan. Ratoja hoidettiin myös sillonkin, kun ei varsinaisesti pyryttänyt.
 
Toisaalta ennen harjavaunut olivat talvisaikaan liikkeellä aivan toisin kuin nykyään tuntuvat olevan. Ratoja hoidettiin myös sillonkin, kun ei varsinaisesti pyryttänyt.

Vastaavanlaisia mielipiteitä olen kuullut vanhemmalta kaartilta tänä talvena. Entisaikaan vaihteissa oli vastukset niin kuumana, että höyry nousi ja harjavaunut kiersivät verkkoa muulloinkin kuin satunnaisesti yöaikaan. Kovinakin pyrypäivinä ratikat kulkivat ilman suurempia ongelmia, toisin kuin nykyään, jolloin lumisade saa koko liikenteen sekaisin. Onko totuus ihan näin yksioikoinen, sitä en osaa sanoa, sillä omat kokemukseni raitioliikenteestä rajoittuvat 2000-lukuun? Mitäs foorumin vanhempi polvi muistaa takavuosien liikennöintivarmuudesta talvikeleillä? Laihikset ei ainakaan tainnut nousta kiskoilta samalla prosentilla kuin nykyiset Variotramit.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös