Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
3.2.
Linjalla 1A iltaruuhkassa kuusi NR1 vaunua: 52 vuorossa 102, 44, 36, 35, 67 ja 69. Lisäksi MLNRV2 #88 ja loput varioita.
"Loput Varioita". Laskin tuosta seitsemän muuta vaunua. Kuinka monta vaunua tuo 1A:n ruuhka tarvitsee? Normi-ykkösellähän on käsitääkseni vain kolme vaunua ruuhkan ulkopuolella.
Variot ovat viime vuosina olleet nelosella sangen harvinaisia, mutta silloin tällöin etenkin aikataulukaudella 2013-2014 (vai olikohan 2012-2013?) niitä esiintyi kyseisellä linjalla tietyssä ruuhkavuorossa arkisin. Viikonloppuhavaintoa Variosta linjalla 4 en ollut tehnyt vuosikausiin ennen viime viikkoa.
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:
Saavuin linjan 9 (vuoro 81) matkustajana Länsiterminaalille Variolla 217. Bunkkerin pysäkiltä lähdettäessä jäin ihmettelemään, miksi ratikka hidastelee kohti terminaalia (istuin selin menosuuntaan yhden hengen jakkaralla, joten en nähnyt tarkemmin tilannetta). Lopulta kuljettaja avasi ovet kääntösilmukassa, jolloin totesin, että terminaalin edessä olivat: Tuuli-&vesivoimalla liikkuva Vario 213 (linjalla 9), pitkä Valmet (jatkopala, kylkinumero jäi noteeraamatta) linjalla 6T ja lyhyt Valmet No 59 linjalla 6T. Enempää ei terminaalin eteen mahtunut.
Kuljettaja siis avasi ovet silmukassa, jolloin laivalle menossa ollut vanhahko pariskunta rupesi ihmettelemään, onko tässä jo pakko poistua ratikasta. Rouva kertoi olleensa äskettäin lonkkaleikkauksessa, joten pudottautuminen ratikasta jäiselle asfaltille (n. 20 cm) olisi voinut olla kohtalokasta. Hän kuitenkin onnistui laskeutumaan matkalaukkuineen ulos, kun vähän autoin häntä parin muun kanssamatkustajan kanssa. Vario 217 jäi silmukkaan, kun edessä oli edelleen kolmen ratikan jono. Vario 213 lähti viimein kohti Pasilaa, ja perässä oleva jatkopala-Valmet siirtyi hänen paikalleen eteenpäin.
Käväisin terminaalissa. Palattuani lyhyt Valmet No 59 (linja 6T) oli siirtynyt etummaiseksi, ja linjan 9 Vario 217 (vuoro 81), jolla olin tullut paikalle, oli ohitusraiteella kyydissään muutama matkustaja. Liityin joukkoon, ja 217 lähtikin pian liikkeelle. Lyhyt Valmet 59 linjalla 6T jäi edelleen pysäkille.
Bunkkerille tultaessa tuli vastaan ainakin kolme ratikkaa, jotka edustivat sekä linjaa 9 että linjaa 6T. Lisää tuli Huutokonttorin pysäkin kohdalla, kaikki matkalla Länsiterminaalille. Olin siis jo matkalla poispäin, joten en tiedä, millainen hässäkkä terminaalille tuli tämän kaiken seurauksena. Vähän jäi sellainen käsitys, että sinne tuli aika tiheä tilanne.
Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.
HSL:n pitäisi asentaa reippaasti lippuautomaatteja Länsiterminaaliin, kuljettaja ei myy matkustajille lippuja terminaalilta lähdettäessä, ja ovet kiinni minuutilleen lähtöajan tultua. Odotus ei ole pitkä, jos ei kerkeä.
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:
...
...
Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.
Jos kaikki vuorot tulisivat täsmälleen aikataulussa, voisivat ne myös lähteä terminaalista saapumisjärjestyksessä, mutta helsinkiläisessä katuratikassa ei tarvitse ihmeitä tapahtua, kun aikataulu heittää useita minuutteja - eritoten terminaaliratikoissa joissa matkustajapiikkejä ja niiden aiheuttamaa viivettä on vaikea arvioida etukäteen. Niinpä vaunut joutuvat tätä nykyä usein ohittelemaan toisiaan sivuraiteen kautta.
Näin on joskus toimittu Linjoilla (DIA) 1990-luvun jälkipuoliskolla linjojen 2 ja 2V kesken. Se oli mahdollista, kun vaunut olivat keskenään mahdollisimman monella tavalla "samanarvoisia".Väärässä järjestyksessä tulleiden ratikoiden aiheuttama ohittamisongelma on poistettavissa niin, että ratikat vaihtavat terminaalilla linjanumeroita, jos tarpeen. Silloin ohitusraidetta ei tarvita.
Mielenkiintoisen ahdasta tänään 9.2. iltapäivällä Länsiterminaalissa kellon ollessa n. 15.20:
Jotenkin jäi sellainen tunnelma, että aikatauluissa, ohitusraiteissa sun muissa on vielä synkkaamista, että 9 ja 6T saadaan kulkemaan sujuvasti. Ei oikein tuntunut menevän kuten Strömsössä.
Voisiko ysin kuljettaja periaatteessa lähteä kuljettamaan 6T:tä ja kuutosen kuljettaja ysiä?Näin on joskus toimittu Linjoilla (DIA) 1990-luvun jälkipuoliskolla linjojen 2 ja 2V kesken. Se oli mahdollista, kun vaunut olivat keskenään mahdollisimman monella tavalla "samanarvoisia".
Ajatellaampa, että toinen päättärille tullut vaunu on Transtech ja toinen Vario. Molemmilla kuljettajilla ei olisikaan koulutusta Transtechiin. Siinä pitäisi vaihtua kuljettajankin linjalta toiselle, ei vain vaunun. Mutta ajatusleikkinä ihan perusteltu, että vaihdettaisiin vaunuja linjalta toiselle päittäin.