Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2015

Aika hyvin nuo Articit näyttävät olevan linjalla. Eikö niissä ole mitään vikoja? Ilmeisesti luotettavuus on sitä mitä on odotettukin.

Kaluston vikaantumisessa esiintyy tyypillisesti kolmenlaisia vikoja: käyttöönottovaiheen viat eli nk. lastentaudit, satunnaiset viat ja käyttöiän loppuvaiheen viat. Näiden vikojen yleisyyden perusteella on johdettu yhdenlainen malli kaluston vikaantumisherkkyydestä. Vikaantumisherkkyys ajan suhdetta havainnollistava käyrä saa kylpyammetta muistuttavan muodon, englanniksi bathtub curve (Wikipedia).

Miksi sitten aina vikaantumisherkkyys ei näy päivittäisessä operoinnissa? Vikojahan voi sattua käyrän esittämällä tavalla eli Artic-vaunuissa saattaa vielä esiintyä käyttöönottovaiheen vikoja. Vaunujen käytettävyyttä voi parantaa kohdentamalla niihin muita vaunuja enemmän panosta vikojen korjaamiseksi. Viat eivät heikennä vaunujen käytettävyyttä vaikka niitä esiintyisikin vielä muita vaunuja enemmän. Samalla tavoin vanhaa kalustoa saatetaan priorisoida vikakorjauksissa, jotta käytettävyys ei heikkenisi liikaa. Tällöin on usein kyse siitä, että kalusto on operoinnin kannalta tärkeää esimerkiksi muusta kalustosta poikkeavaa, suurempaa, tehokkaampaa, tietylle radalle tai linjalle sopivaa ja sen vuoksi korkea käytettävyysaste on tärkeä.

Käyttöönottovaiheen viat vähenevät usein sitä myöten kun niistä ja niiden syistä saadaan kokemuksia. Vikojen syitä voidaan poistaa tekemällä muutoksia kalustoon tai toimintatapoihin. Tällä tavoin on varmasti tapahtunut Articinkin kanssa, mistä syystä vaunujen käyttöaste lienee parantunut. Satunnaisten vikojen osalta näin ei välttämättä voida tehdä, sillä kahden vaunun kalustoon eivät vielä kaikki satunnaiset viatkaan vielä osu ja siksi satunnaisten vikojen aiheuttama käyttöasteen heikentyminen ei vielä ole merkittävää tai se vaihtelee paljon päivien mittaan.
 
Aika hyvin nuo Articit näyttävät olevan linjalla. Eikö niissä ole mitään vikoja? Ilmeisesti luotettavuus on sitä mitä on odotettukin.

Tänään aamulla havaitsin vaunun 401 linjan 2/3 vuorossa 33 ja iloitsin siitä, että Artic oli kerrankin sijoitettu aamusta myöhään yöhön liikennöivään vuoroon, mikä on tuiki tavatonta. Kuitenkin alkuillalla kyseinen vaunu seisoi jo Vallillan varikolla, missä se näyttäisi vaunukartan mukaan seisovan edelleen. Luultavasti siihen iski päivän aikana jokin vika, joka pakotti sen pois liikenteestä, mutta tämä ei ole tieto, vaan puhdas arvaus.

Artic 402 puolestaan oli linjan 4 vuorossa 41. Liikennöintiaika oli uusille vaunuille sangen tyypillinen, eli päivän työt päättyivät vuoroaikataulun mukaan noin iltakahdeksalta.
 
La 28.02.2015

Joku tuulilasia madaltavalla lipalla varustetuista MLNRV:istä linjalla 6T teki legendaarisen koukkauksen (ilmeisesti linjalla 3 olleen Varion vikaannuttua Kaisaniemen pysäkille n. klo 14-15 aikoihin), ja tuli allekirjoittanutta jalankulkijaa vastaan Mikonkadulla Vilhonkadun-Mikonkadun rataa pitkin. Matkustajat jäivät Rautatientorin itälaidan pysäkille ja vaunu jatkoi matkaansa kohti Jätkäsaarta.
 
La 28.02.2015
(ilmeisesti linjalla 3 olleen Varion vikaannuttua Kaisaniemen pysäkille n. klo 14-15 aikoihin)

Kaisaniemenkadulla näkyi muutamaa minuuttia ennen kahta hinausauto asettuvan ratikkakiskoille ilmeisesti auttamaan jalkakäytävällä ollutta kuorma-autoa. Olikohan Vario oikeasti vikaantunut vai reitti vain tukossa Kaisaniemenkadulla? Poikkeusinfossa viitattiin kyllä tekniseen vikaan.
 
Takaisin
Ylös