Voisiko ysin kuljettaja periaatteessa lähteä kuljettamaan 6T:tä ja kuutosen kuljettaja ysiä?
Mä sanoisin, että ei voi käytännössä.
Ihan tekninen ongelma tulee siitä, jos kaikilla kuljettajilla ei ole tyyppikoulutusta kaikkiin vaunutyyppeihin. Raitiovaununkuljettajahan on vähän kuin lentokoneen kapteeni. Kullekin vaunutyypille pitää olla tyyppikoulutus. Artic-koulutus on vielä kesken. Jatkossa, kun kalustossa on vähemmän kirjavuutta, tuo ei ole ongelma, mutta nyt voisi käydä huonosti, jos vuorossa onkin Artic.
Käytännön puolella, jos LTR:ssä olisi liikenteenohjaaja, joka passittaisi vaunut ja vuorot milloin minnekin, ongelmia tulisi sitten, kun pitää saada vaunut halliin (oikea vaunutyyppi oikeaan paikkaan oikeaan aikaan) ja kuljettaja tauolle (oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan, missä on toinen kuljettaja valmiina ottamaan vuoron haltuunsa). Kuljettajien päivät ovat nykyään melkomoisen kirjavia, enää ei ajeta yhtä linjaa aamusta iltaan ja kierros kierroksen perään, vaan ajorupeamat ovat usein aika lyhyitä, välissä on pieni tauko ja päivän aikana saatetaan ajaa useaa eri linjaa ja vaihtaa vaunua useassa eri paikassa. Liian monimutkainen palapeli siis, sillä yhden palan vaihtaminen sotkee sitten kaiken muunkin.
Jälkiviisaana voi ihmetellä, miksei terminaalille tehty vastaava järjestelyä kuin Saukonpaateen. Kyllä se toinen laituri sinne olisi mahtunut. Sivuraiteen kiskot puurivin kohdalle ja laituri nykyisten kiskojen kohdalle. Tästä varmaankin otetaan opiksi nyt, kun jatkoa uudelle Länsiterminaalille suunnitellaan.
Bussipuolella mä kilpailuttaisin linjat todella isoina paketteina lähtöterminaalin mukaan, jolloin operaattori ajaisi esim. kaiken Rautatientorilta lähtevän liikenteen ja silloin siellä todennäköisesti kannattaisi tällaista liikenteenohjausta harjoittaakin, jos kuljettajanvaihdot ja tauot olisivat aina siellä Rautatientorilla. Ei se silti ihan yksinkertaista ole – se tekisi kuljettajista eräänlaisia heittopusseja, jotka tulisivat töihin aamulla kuin satamajätkät heittämään keikkaa milloin minnekin, vailla tietoa siitä, mitä seuraavan RT-käännön jälkeen tehdään ja milloin kerkeää syömään ym. Ratikkapuolella vastaava edellyttäisi melkeinpä kaikille päätepysäkeille reserviä.