Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
3.12

4 / NrI 32, vastikään peruskorjauksesta valmistunut vaunu on liikkunut muutamana päivänä nelosella, eipä noita peruskorjattuja NrI:ä enää juurikaan erota 2-sarjan vaunuista nyt kun linjakilvetkin on vaihdettu.
 
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / N/A
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / N/A
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / N/A
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / N/A
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / N/A
 
3.12

4 / NrI 32, vastikään peruskorjauksesta valmistunut vaunu on liikkunut muutamana päivänä nelosella, eipä noita peruskorjattuja NrI:ä enää juurikaan erota 2-sarjan vaunuista nyt kun linjakilvetkin on vaihdettu.

Akin havaintoon liittyen: Onko kukaan muu pannut merkille, miten kirkkaiksi NrI-vaunujen uudet linjakilvet on säädetty? Pimeään aikaan kilpien tausta loistaa niin kirkkaana, että teksti erottuu selvästi huonommin kuin NrII-vaunujen kilvissä. Onkohan kirkkautta tahallisesti lisätty kontrastin kustannuksella, vai onko kyseessä vain uusien kilpien ominaisuus tai jokin oletusasetus? Myös kilpien erilainen suuntaus voisi ehkä selittää ilmiön.
 
eipä noita peruskorjattuja NrI:ä enää juurikaan erota 2-sarjan vaunuista nyt kun linjakilvetkin on vaihdettu.
Eikös kuitenkin B-vaunun lyhempi vastuslaatikko (NrI:sissä) ole varma tunnusmerkki? Entäs takavalot; peruskorjatuissa NrI:sissä on vieläkin alkuperäiset pyöreät-malliset takavalot.

Alla hyvä kuva, jossa nuo mainitsemani tunnusmerkit näkyvät selkeästi:

http://www.raitio.org/news/uutis09/uutis092.htm
 
Etummaiset sivuvilkut ovat myös eri paikoissa. NrII-vaunuissa on isketty joku tuuletusritilä siihen kohtaan missä NrI:ssä on vilkun paikka.
 
Kyllähän noita pieniä eroja vielä löytyy ykkös -ja kakkossarjan välillä, kuten juuri pyöreät takavalot NrI:ssä ja tietenkin järjestysnumero, mutta yleisesti ottaen vaunusarjat ovat aika identtiset. Sittenhän ykköset on helppo tunnistaa kun kaikkiin kakkosiin on välipalat asennettu ja eikö ne ykköset joihin on aikaisemmin tehty kevyempi PK, säilytä vanhat nauhakilvet jatkossakin? Tällaisia vaunuja taitaa olla mm. 33,34,39,47,53...

Ma 7.12

3T / 70 (PK:n läpikäynyt ja uudet linjakilvet saanut vaunu)
 
7.12.

Seuraava välipalan saava vaunu taitaa olla 84 :). Yhdistelmärekka törmäsi vaunun vasempaan etukulmaan siten, että tuulilasi oli osin hajalla, maalinaarmuja yli 2m sekä etukulman harmaa laakikko oli vääntynyt lähemmäs maata ja vlikut olivat jääneet matkalle. :-| Kokoonpano 84+109 lipui tyynesti 16.41 Hakaniemen ohi kohti Vallilaa. Nuoremman sisaren linjakilvissä luki vielä 4T, joten rysäys lienee sattunut keskustassa.

Myöhemmin (17.10) 3T:llä ollut 87 jäi Töölön kisahallin pysäkille, jossa matkustajat siirtyivät vaunuun 81, joka jatkoi vuoroa. 87 jäi 4T:n kilvin siuraiteelle, liekö odottamaan 109:n vuoroa?

EDIT: Tuohon ylle ilmestyikin jo infoa^.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, päivän veretseuisauttavan tyylikäs vastaantulija oli HKL 12 :p . Vaunu oli ruuhkassa, 8.04 hän kääntyi Mäkelänkadulta Sturenkadulle. Pohjolanaukiolta hän lähti 9.13 kohti Koskelaa. Hatunnosto jo 50-vuotiaalle veteraanille! :redface:
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös