Raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Niinpä. Mun spontaani ensireaktio oli, että onpas synkkä ja tumma vaunu. Mutta mitä todennäköisimmin tuo kolari olisi tapahtunut täsmälleen samalla tavalla vaikka vastassa olisi ollut Sun Light -manne tai joku muu paremmin erottuva.

Onhan tuo ihan mahdollista, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tuo tumma väri on tylsä ja synkkä ja on mahdollista, että se vaikutti kolarin syntymiseen.

Ei sillä ole eroa, onko kyseessä mikä tumma ja huonovaloinen laite, mutta pitääkö nyt ihan ehdon tahdoin tehdä tuollaisia. Muistan itse yhtenä aamuna aikonani missanneeni ratikan töihin mennessäni, kun en talvisen aamun pimeydessä ja synkkyydessä tajunnut, että se harmaa L'Oreal olikin jo valoissa. Se jotenkin vaan hukkui siihen synkkyteen.

Onko mannejen ajovalojen tehot selkeästi heikommat kuin Nr-nivelten? En ole itse kiinittänyt asiaan huomiota.

En tiedä, millaisilla polttimoilla nuo Nr:ien valot on toteutettu, mutta jos katselee esim Nr I -sarjan vaunujen ajovaloja, niin aikamoiset kynttilät niissäkin on keulilla. Eli ei noissa hirveästi eroa välttämättä ole noihin Manneihin. Nr:ien etuna on se, että niiden värit ovat kirkkaammat, keltainen erottuu paremmin, samoin linjakilpi loistaa enemmän kuin Mannejen synkät ja pienet kilvet. Sekin parantaa erottumista.

No, mitä valoihin tulee, niin Hong Kongin raitiovaunuissa on pelkkä hehkulamppu keulalla...
 
Kevään aikataulumuutoksissa silmään pistää kaksi linjan 10 aamuruuhkaa, jotka ajetaan ulos Koskelan hallista ja sisään Töölön halliin. Vastaavasti kaksi 10-linjan kokopäivävuoroa ajetaan illalla Koskelaan, mutta aamulla ulos Töölöstä. Nelosten ja kymppien kokonaisvuoromäärään ei ole kuitenkaan tulossa muutoksia, joten raivataanko järjestelyllä esim. lisätilaa pitkille vaunuille Töölössä vai mistä on kyse.
 
Kevään aikataulumuutoksissa silmään pistää...
Mielenkiintoista. Milloinkohan moinen muutos on tulossa, ja mistä uudet aikataulut löytyvät? Julkisiin aikatauluihin ei kuitenkaan liene tulossa muutoksia ennen kesää, eihän?

Olen aina kurakeleillä harmitellut Töölön vaunujen likaisuutta, joten ehkä ainakin siihen seikkaan tulee parannus, kun uusi järjestely tehostaa vaunujen kierrätystä hallien välillä. En kuitenkaan ymmärrä millä perusteella järjestelyllä saataisiin raivattua lisää tilaa Töölön halliin. Eikö siellä jatkossakin seisoisi öisin yhtä monta vaunua?
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista. Milloinkohan moinen muutos on tulossa, ja mistä uudet aikataulut löytyvät? Julkisiin aikatauluihin ei kuitenkaan liene tulossa muutoksia ennen kesää, eihän?

Alkaen helmikuusta. Tulee muutoksia julkisiin aikatauluihin. Ne tulee julki kyllä ennen helmikuuta, tarkkaa aikaa en tiedä.
 
En kuitenkaan ymmärrä millä perusteella järjestelyllä saataisiin raivattua lisää tilaa Töölön halliin. Eikö siellä jatkossakin seisoisi öisin yhtä monta vaunua?

Ehkäpä seisoo, mutta periaatteessa kaksi kympin vuoroa hoidetaan jatkossa Koskelasta, joten Töölön vaunuvahvuutta voisi vähentää kahdella yksiköllä ja vapautuva tila käyttää muutamaan pitempään vaunuun. Tai sitten halutaan vain lisätä vaunukiertoa hallien välillä tai jotain muuta arkisempaa.
 
Ehkäpä seisoo, mutta periaatteessa kaksi kympin vuoroa hoidetaan jatkossa Koskelasta, joten Töölön vaunuvahvuutta voisi vähentää kahdella yksiköllä ja vapautuva tila käyttää muutamaan pitempään vaunuun.
Äh, niinpä tietenkin. Sori, älytön ajatusvirhe minulta. :redface: Toivotaan siis että Töölön vaunut pitenevät.
 
14.12

3T / NrI 31 (vaunu oli matkalla Runeberginkadulla kohti Kamppia aamulla 9.30 aikoihin)
 
15.12.

162 ei pelännyt pakkasia, vaan ajoi eilen ja tänän ruuhkassa 1A:lla. :)
 
Mannejen pakkasraja on muistaakseni 15 astetta. Ei siis vielä ongelmia.
 
Mannejen pakkasraja on muistaakseni 15 astetta. Ei siis vielä ongelmia.
Ja tämähän johtuu matkustusmukavuudesta, ei tekniikasta.

Muistuu mieleen koko Helsingin raitioliikenteen kylmimmät ajat tammikuussa 1987.
Alin mitattu virallinen lämpötila oli -34,3 astetta. Raitiovaunut toimivat moitteettomasti. Sähkökatkoja toki oli. Varioilta puuttuu vielä tällainen testi.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös